Jakohihnan kireyden säätö
Jakohihnan kireyden säätö
Vaihdoin Vectraani ( A, 2.0i, -90) jakohihnan ja vesipumpun ihan itse, ohjeiden mukaisesti. Sinänsä kone pelittää hyvin, mutta jatkoa ajatellen mietityttää tuo jakohihnan kireys: Kireyden mittalaitetta kun ei ole, kiristin hihnan 90 asteen nyrkkisäännön ja vähäisen maalaisjärjen mukaisesti.
Vuosia sitten korjaamolla vaihdettu edellinen hihna tuntui silloin uutenakin yllättävän löysältä, mutta asentajan mukaan se oli säädön mukaisessa kireydessä. Ja toimi aivan normaalisti.
Olisinkin udellut jakohihnan kireyden merkityksestä moottorin käynnin/hihnan tai muiden osien kulumisen kannalta tässä tapauksessa?
Siis kuinka tarkkaa puuhaa todellisuudessa hihnan kireyden säätö on?
Vuosia sitten korjaamolla vaihdettu edellinen hihna tuntui silloin uutenakin yllättävän löysältä, mutta asentajan mukaan se oli säädön mukaisessa kireydessä. Ja toimi aivan normaalisti.
Olisinkin udellut jakohihnan kireyden merkityksestä moottorin käynnin/hihnan tai muiden osien kulumisen kannalta tässä tapauksessa?
Re: Jakohihnan kireyden säätö
käsipelillä samalla 90 asteen säännöllä itse aina säätänyt! ei ole hajonnut kertaakaan... ja sitäpaitsi noissa c20ne koneissa ei tuu tuhoa jos hihna rikkoutuu....VilleMat kirjoitti:Vaihdoin Vectraani ( A, 2.0i, -90) jakohihnan ja vesipumpun ihan itse, ohjeiden mukaisesti. Sinänsä kone pelittää hyvin, mutta jatkoa ajatellen mietityttää tuo jakohihnan kireys: Kireyden mittalaitetta kun ei ole, kiristin hihnan 90 asteen nyrkkisäännön ja vähäisen maalaisjärjen mukaisesti.
--One should always live a life like a dog.... If you cant eat it or play with it... Piss on it and walk away....--
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Vectra B 2.6 V6 Sport -2001
Saab 9-3 2.0T -99
Itsekkin olen hihnan kiristänyt 8v koneesta ihan näppituntumalla. Kerran meni vähän tiukan puolelle, niin piti vähän viheltävää ääntä reilummilla kierroksilla, mutta en sitten enää ottanut auki. Kesti silleinkin miulla monta kymmentä tuhatta. Varmasti vesipumpun kestoikää syö jos hihna on liian kireällä.
Pihassa: f11 530d, Model 3 LR
Tallissa: Vectra 2000 16v 1990
Entisiä: vectra b v6, Astra gsi 16v, Calibra 16v, Calibra tbo 16v, Calibra 8v, Astra c18xe, vectra c20xe ja useampi muukin