x20xev sylintterin välys

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Re: x20xev sylintterin välys

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Magu kirjoitti:
terokimmo kirjoitti:
Magu kirjoitti:Kuinka paljon on max määrä noissa sylinterin ja männän välissä? mittasin ni 0.30mm ol kaikissa ja ku meinasin hoonata ni tarviiko vaihtaa muutaku männän renkaat?
Niin tuli mieleen ,että mitä varten sulla se kone tai kansiko siitä on auki yleensäkkin.Vai ootko jo alottanut konerempan tutkimisen jostain syystä.(öljyn kulutus tai vastaava).?
se lähti iha lapasesta koko juttu, kun piti irrottaa kaks katkennutta pakosarjan pulttia poikkee kannesta (lopulta koneistamolle). Siinä samalla aattelin että ois hyvä vaihtaa imusarja ku ol hankittuna semmonem ja tietysti sit karkas käsistä vauhtipyörä kevyempään ja kytkin jutut, nokat ja muuten vaa siistii maalata lohko. On joo se iha palasina koko kone.
No kyllä sen porautaisin ja hyvät männät valkkaisin.nyt kuitenki jäät miettiin että ois silti pitäny jos alkaa vuotamaan ym.sithän se on uusittu moottori.huonolaatusia mäntiä ei kyllä kannata vaihtaa tilalle.Niitä varmaan vieläkin myydään huikealla hinta haarukalla.
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Magu
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Magu »

eikös toho käy c20xe männät? jossain luki tai sitten oon lukenut väärin, oli tossa mielestäni hyvät mutta ei uuden veroiset männät vielä.
Vsq kirjoitti::D

Missä päin Espoota projekti fyysisesti sijaitsee?
Itse asiassa tää projekti alko siellä Espoonlahden Soukan parkkipaikalla :P sit piti siirtyä paremmille paikoille ja jopa sain katon auton päälle, mulle aikamoista herkkua :food:
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Magu kirjoitti:eikös toho käy c20xe männät? jossain luki tai sitten oon lukenut väärin, oli tossa mielestäni hyvät mutta ei uuden veroiset männät vielä.
Vsq kirjoitti::D

Missä päin Espoota projekti fyysisesti sijaitsee?
Itse asiassa tää projekti alko siellä Espoonlahden Soukan parkkipaikalla :P sit piti siirtyä paremmille paikoille ja jopa sain katon auton päälle, mulle aikamoista herkkua :food:
Tarkotitko että sulla on jemenissä 20xe männät mitkä hyvät.Mä tarkotin tolla "valkkaa hyvät männät,että jos uudet laitat,ni koneistamoillakin on ollu tosi halpaa ja taas vastaavasti halvan sarjan hintasia kpl laatumäntiä,mitkä sit kestääkin.
Ja jos virinokkia ja imusarjaa oot erilaista,virtaavampaa asentamassa,niin tietysti kanavia jos osaat muotoilla virtaavammaks niin saat hyötyäkin niistä muista osista.mutta mikään ei toimi kunnolla jos ei saa männillä kunnollisia imuja sinne ja täyttöä sylinteriin.Ehkä siinä viisain,tai mimmoset mahikset sulla on.ni käyttää koneistamolla ja vähän neuvotella asiasta ja mitä mieltä he ovat kunnosta.kun jo kantta oot käyttäny kerran.
Tää taitaa karata kuutenki jo alkuperäsestä kysymyksestä,mutta kaikki mikä kanatta huomioida on hyvä aatella etukäteen.
KuvaKuva
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Terokimmon kommenteista tuli mieleen, että kuinka kauan (km) ton koneen tulis sit kestää ajoa? Onko tarkoitus rakentaa "budjetti" tyyliin vai pitääkö kestää todella pitkään?

Olen samaa mieltä terokimmon kanssa siitä, että koneistamolta saa yleensä laatuosia edulliseen hintaan. Merkkiliikkeessä hinnat ovat sitten ihan eri planeetalta (mm. laakerit tajuttoman kalliita). Männistä sen verran, että männänrenkaiden urat tulisi olla kunnossa ja helmakaan ei saisi olla liian kulunut.

Jos sulla on kone purettuna niin olisi kaiketi helpoin käydä kysymässä paikallisen koneistamon mielipidettä hoonauksesta. Saat palikat nähneeltä asiantuntijalta ilmaiset kommentit ja päätät sen jälkeen jatkosta.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Vsq kirjoitti:Terokimmon kommenteista tuli mieleen, että kuinka kauan (km) ton koneen tulis sit kestää ajoa? Onko tarkoitus rakentaa "budjetti" tyyliin vai pitääkö kestää todella pitkään?

Olen samaa mieltä terokimmon kanssa siitä, että koneistamolta saa yleensä laatuosia edulliseen hintaan. Merkkiliikkeessä hinnat ovat sitten ihan eri planeetalta (mm. laakerit tajuttoman kalliita). Männistä sen verran, että männänrenkaiden urat tulisi olla kunnossa ja helmakaan ei saisi olla liian kulunut.

Jos sulla on kone purettuna niin olisi kaiketi helpoin käydä kysymässä paikallisen koneistamon mielipidettä hoonauksesta. Saat palikat nähneeltä asiantuntijalta ilmaiset kommentit ja päätät sen jälkeen jatkosta.
Itse asiassa tarkotin että koneistamolla on ainakin ollut isolla hinta haarukalla mäntiä.jos haluaa halvalla saa halvat männät,mutta kesto on varmasti yli puolet laadukkaista.sitten on taas vielä erikseen erittäin laadukkaat männät jotka yleensä laitetaan kun moottoria tehdään itselle ja kestämään niiltä osin vähän enemmänkin rasitusta.siinä saa kompromissin tehdä miten on varaa.kun tosiaan laatumännät maksaa kpl saman kuin halvin sarja.mutta uudet männät tietysti vaan jos porauttaa.hoonauksella jos aikoo selvitä,eli ei ole soikeutta niin silloon voi niitä vanhoja tai muita käytettyjä laadukkaita mäntiä harkita.ja tuo vsq,ku noista urista puhui niin tosiaan ne on just kohdat mitkä pitää renkaan kansa kestää se paine minkä palaminen aikaan saa.niitä pikaremppoja missä vähän hoonilla pyyhkästy ja soikeutta sylintereissä on kyllä nähnyt,monikin.eikä ne juurikaan tuo muutosta savutuksen tai mihinkään muuhunkaan.hermoihin kyllä kun ei kuitenki ison työn jäkeen mitään muutosta.
mutta jos ne luulet että osaat kattoa ite miltä näyttää,tai ajat ne porakoneella hoonipäällä läpi ja jos tasasesti ristikoituu ,eli karhentuu,niin soikeutta ei ilmeisimmin ole.kolmipäinen kivinen hoonilaite ei soikeutta seuaa vaan jää paljaita kohtia.ja nehän on aina sylinterin etu ja takareuna mitkä eniten kuluu.Vaikea se oikeestaa on varmaa arvioa tehdä kenenkään,mittauksia voi koneistamolla tehdä,mutta kyllä sielä nii paljon niitä tehdää,että silmää varmoille tapauksille varmasti on.Ja jos te lähellä asutte toisianne,niin vois kai vsq siellä pyörähtää.tai enhän mä toisten menoja voi sopia,mut ehdotuksena.kaks mielipidettä paikanpäällä on varmasti edistävä.
KuvaKuva
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

terokimmo kirjoitti:Ja jos te lähellä asutte toisianne,niin vois kai vsq siellä pyörähtää.tai enhän mä toisten menoja voi sopia,mut ehdotuksena.kaks mielipidettä paikanpäällä on varmasti edistävä.
Oli itselläni mielessä, että kävisin paikan päällä vilkaisemassa lohkoa ihan mielenkiinnosta, mutta Magu on sittemmin muuttanut Leppävirralle. Ehkä toi vielä järjestyy mikäli Magu tarttee tämmösen amatöörin mielipidettä. Oon kuitenkin menossa Espoosta Joensuuhun la 20.12.2008, joten Leppävirralle ei ehkä olis mikään iso ylimääräinen lenkki.

Soikeita sylintereitä ei kannata hoonata kuten terokimmo jo tossa totesikin. Kannattaa mitata ne sylinterit männänrenkaan avulla useammasta kohdasta sylinteriä. Parhaiten soikeuden näkee tolla terokimmon ehdottamalla tavalla.
Magu
'Kadett'
'Kadett'

Ei mulla mitää mäntiä ole vielä, eikä tästä kovin pitkälti oo varkautee 20km missä voin käydä näyttää sylinterien kunnon ja kysyy niitten mielipidettä. Pytyissä näky vielä hoonaus jälkiä tai se salmiakki kuvio vaikka 280 000km ajettu en tiiä onko edellinen omistaja hoonannu ne pytyt jossain,vai onko ooppelit hyvää tekoo :wink: , eipä kyllä toi oo savutellu tai syöny öljyä ollenkaana sinä aikana ku oon ajellu. Paitsi paksu karsta kerros mäntien päällä kaden katkenneen pakosarja pultin johdosta.
Vsq kirjoitti:
terokimmo kirjoitti:Ja jos te lähellä asutte toisianne,niin vois kai vsq siellä pyörähtää.tai enhän mä toisten menoja voi sopia,mut ehdotuksena.kaks mielipidettä paikanpäällä on varmasti edistävä.
Oli itselläni mielessä, että kävisin paikan päällä vilkaisemassa lohkoa ihan mielenkiinnosta, mutta Magu on sittemmin muuttanut Leppävirralle. Ehkä toi vielä järjestyy mikäli Magu tarttee tämmösen amatöörin mielipidettä. Oon kuitenkin menossa Espoosta Joensuuhun la 20.12.2008, joten Leppävirralle ei ehkä olis mikään iso ylimääräinen lenkki.

Soikeita sylintereitä ei kannata hoonata kuten terokimmo jo tossa totesikin. Kannattaa mitata ne sylinterit männänrenkaan avulla useammasta kohdasta sylinteriä. Parhaiten soikeuden näkee tolla terokimmon ehdottamalla tavalla.
Kyllähän tosta ajaa Varkaudesta Leppävirralle 20km yhteen suuntaan + takas varkautee ja matka jatkuis.
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Magu kirjoitti:Ei mulla mitää mäntiä ole vielä, eikä tästä kovin pitkälti oo varkautee 20km missä voin käydä näyttää sylinterien kunnon ja kysyy niitten mielipidettä. Pytyissä näky vielä hoonaus jälkiä tai se salmiakki kuvio vaikka 280 000km ajettu en tiiä onko edellinen omistaja hoonannu ne pytyt jossain,vai onko ooppelit hyvää tekoo :wink: , eipä kyllä toi oo savutellu tai syöny öljyä ollenkaana sinä aikana ku oon ajellu. Paitsi paksu karsta kerros mäntien päällä kaden katkenneen pakosarja pultin johdosta.
Vsq kirjoitti:

Kyllähän tosta ajaa Varkaudesta Leppävirralle 20km yhteen suuntaan + takas varkautee ja matka jatkuis.
No suotta niitä mitään tekeen jos tasaset risrikot.männät lienee alkuperäset?kooltaan siis?std
KuvaKuva
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Spikey »

jos mäntiä on vaihtamassa, niin XE männistä puuttuu toiset venttiilin kolot, en tiedä nappaako kiinni, mutta lähellä käy ainakin.
täältä löytyisi UUDET GM XEV männät stanttukoossa...tosin niitä on vain 3kpl, hintaan 200€, mukaan saa täydellisen männänrengassarjan. :bye:
Kuva
Magu
'Kadett'
'Kadett'

Mites noi korkeapaine(vai mitkä lie ol) männät oon kuullu että semmosia käyttävät vapareissa???
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Magu kirjoitti:Mites noi korkeapaine(vai mitkä lie ol) männät oon kuullu että semmosia käyttävät vapareissa???
Puristuksia nostaa tietysti.kannestakin voi ottaa jos oikasuttaa niin enemmän. jos nyt sit haluaa nostaa niitä vältämättä.
KuvaKuva
Vsq
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vsq »

Miltä ne hoonausjäljet näyttävät? Saako niistä selvää onko sylinterit pyöreät vai soikeat? Tasaisesti kuluneiden pitäisi käsittääkseni merkata pyöreitä sylintereitä, jolloin pelkkä rengastus on mahdollista. Kannattaa eritoten tarkastella sen mukaan miten mäntä liikkuu sylinterissä (kampiakselin ja kiertokangen liikesuunnassa ylöspäin yhtä laitaa ja alaspäin päinvastaista laitaa). Tiedät varmaan miten mäntä liikkuu sylinterissä :thumbsup:
PatriArk
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja PatriArk »

En ole mikään asiantuntija, mutta mä löysin sellaisen lukeman, kuin 0,02 mm. Siis tarkoittaa tehtaan ilmoittavaa männän ja sylinterin väliin jäävää välystä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Magu
'Kadett'
'Kadett'

Noni selvis asioita ku kävin näyttämässä lohkoo paikallisessa moottorikoneistamossa ni sanovat että selvii hoonaamalla ja renkaitten vaihtamalla.. :D
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Magu kirjoitti:Noni selvis asioita ku kävin näyttämässä lohkoo paikallisessa moottorikoneistamossa ni sanovat että selvii hoonaamalla ja renkaitten vaihtamalla.. :D
No hyvä niin.muuta kun pora kone pyrimään,ja tasasesti ajat läpi,niin hyvä tulee. :peukku:
KuvaKuva
Vastaa Viestiin