Aurauskulmien säätö...

Auton alustaan liittyvä keskustelu.
Renkaat, vanteet, madaltaminen, jarrut, jne...
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Re: Aurauskulmien säätö...

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Ehka tasta kannattaa vahan selvitella mita noi kuitin textit tarkottaa. yleensa niilla on standardi textit niinkun esimerkiksi "tarkastus". tarkastus voi tarkoittaa etta mekaanikko kumartuu auton alle ja katsoo jotain 15 sekunttia. toisaalta se voi tarkoittaa etta auto nostetaan ylos ja osa otetaan irti mitataan ja verrataan standardiin. tassa hommassa voi menna 30 minuuttia. Entas sitten aurauskulmat? Auto ylos ja saataan standardin mukaan. Monessa autossa ei ole saatoja takapaassa varsinkaan jos siina on jaykka akseli. mutta kylla sen voi tarkasta... saataa? ei. Aikoinaan ennekun aloitin tekeen tarkastukset ja saadot itse aina kysyin mitka oli alkuperaiset arvot ja saadon jalkeen loppuarvot. Ja liian usein kavi niin etta ne ei tieda eika valita mita siella oli ennen kunhan uudet on kirjan mukaan ja toleranssien sisalla. Ma en siina viisastunut yhtaan kun en tienny mita muutoksia oli tehty ja oliko niissa mitaan vikaa alkuperaisesti. Edes maahantuoja ei tajua etta etupaan alapaan iskarin pulteissa on sen verran valjyytta etta camberit voi saataa 1.5 astetta. ne vaan sanoo etta "ei voi saataa". Saatana, voihan jos on tarkkana. Olen saastanyt monet rengassatsit tekemalla saadot itse enka luota niin sanottuihin ammattimiehiin, tai naisiin. Nailla mekaanikoilla on tarkoitus saataa arvot niinkun auton specificaation sanoo, ei sita mita itse sanot. ne ei periaatteessa saa tehda muuta. Mites kay kun autoon on laitettu matalampi jousitus? alkuperais arvot ei valttamatta enaan ole parhaat.
Toisaalta kylla luottaisin jonkun saataan fillareitten kulmia jos se paikka myoskin tekee kilpa-autoja. Ne on jo tottunut saatamaan autoja etta saa parhaan handlingin eika sita mita valmistaja sanoo on mukavin tai kompromissi.
No onhan se niinkin etta 0.5 asteen ero cambereissa ei varmaan tunnu monen kuskin takapuolessa, tai jos auraus on pari millia vinossa, renkaat vaan vinkuu mutkissa ja kuluu epatasaisesti. Ei sellanen "virhe" metsaan heita mutta jos haetaan sita viimesta suorituskykya jonka autosta saa "ilmaiseksi" niin miksei?
Nytkin meinaan menna kaantaan Vectran etupaan aurausta sisaan 1-2mm etta se lopettaa mutkissa vinkumisen, saadot muuttui kun vaihdoin jousitusta, tiedan etta sen saa hiljaiseksi kun on paikat kohdallaan. Tarttee vaan saadella ja kokeilla ja saataa uudestaan jos tarvii.

Tulihan juttua...

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
J.S.T
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

Laitetaas huvikseen tähän tuo lappu jossa näkyy arvot.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
AussiVectra
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja AussiVectra »

Aika hyvat arvot. Miten muuten ne parkkas sun auton ennen mittausta, kevyesti tyontamalla ilman etta etupyorat "veti" tai "jarrutti"? Kun autolla jarrutetaan niin etupyorat tuppaa harittaan ja kun on veto paalla niin ne auraa. riippuen puslien pehmeydesta siina voi olla suuriakin eroja.

Hanski
Vectra-B2 V6 CD Hatch, Astra-H Turbo Coupe
J.S.T
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja J.S.T »

Niihän ne vähän tekee. Mutta en tiiä yhtään miten teki, kun en ollu paikalla.
stiflat
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja stiflat »

Mitähän paikkaa ihmiset suosittelisivat Turussa kulmien säätämiseen? Olisiko jossain erityisesti hinta/laatu-suhde kohdillaan. G Astraan siis, jos sillä jotain merkitystä on.
tammari
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja tammari »

Itse olen käynyt aaltosilla muutaman kerran
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Omien kokemuten perusteella ei todellakaan kannata etsiä sitä halvinta työtä kun kyseessä aurauskulmien säätö. En voi ymmärtää miten perusooppelissa voi olla niin hankala homma saada auraukset kohdalle ilman että ratti olisi vinossa sinne sun tänne! Eihän siellä usein ole muuta säädettävää kuin auraukset ellei ole pulttisarjaa mikä antaa myötä pienille camber säädöille, kuitenkin niin vituroilleen kuin olla voi! Joskus ratin keskiö on ollut yli 30 astetta kallellaan säätötyön jäljiltä. Se että vain vääntää vähän sinne päin ei ole mitään säätötyötä vaan jotain muuta joka myös jäänyt puolitiehen. Säätötyöksi kutsutaan sitä kun tavoitteena on tietty arvo ja siihen se pistetään, vaati sitten mitä tahansa osien vaihtoa tai muita korjaustoimenpiteitä. Minä maksan mielummin satasen aurauskulmien säätötyöstä joka menee kertaallen oikein kuin että maksan 40€ kolmelle eri pajalle kun korjailevat toinen toistensa työnjälkiä. Mielipiteet vaihtelevat myös mitkä ovat parhaat säätöarvot ja usean säätökerran jälkeen niin ainakin F-Astrassa ja B-Vectrassa tuntuisi siltä että 0 kulmat tuntuvat hyvälle.
Vastaa Viestiin