Hitsauksesta

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
kruger
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja kruger »

On 2003-07-19 09:14, Goblin wrote:
Niin ja jos joutuu hitsaamaan vähänkään semmosta kohtaa, missä takana eli sisällä on mattoa/penkki/tms. niin kannattaa suosiolla purkaa sisusta siltä kohtaa pois. Kuuma langanpää kun kerran sujahtaa pellistä läpi ja takana on vaahtomuovia tai muuta palavaa materiaalia niin homma lähtee yllättävän äkkiä käsistä.
Mun -89 Vectraa on aikasempi omistaja hitsannut takamatkustajan lattiasta. Sisäpuolella kumimaton alta paljastuu kangasmattoon sulanut parkkikiekko... Luulis olleen suuret tulipallot aika lähellä :smile:

Kyllä muakin hymyilytti kun ekan kerran siivosin autoa ja tuon löysin.
ascocd
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ascocd »

Mulla on Ascossa samantapainen "reikä" lattiamatossa tossa hanttarin jalkatilassa. P r k l ! Huomasin tuonkin vasta kotona kun siivoilin autoa. No ei se niin paljoa haittaisi jos se olisi joku kämmenen kokoinen, mutta kun se on PÄÄN kokoinen. Toinen p r k l !!!
Auto kuin auto kunhan se on saksalainen... :roll:
Ab_Phreak
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Ab_Phreak »

On 2003-07-17 17:49, ogp wrote:
On 2003-07-17 08:05, Ab_Phreak wrote:
paineilma ruisku(siis ilma ruisku) on todella kätevä pätevään kipinä vahtiin yhdistettynä, sillä yleensä on koteloihin ruiskittu "spray"massaa, joka syttyy aivan sike helposti, ja muista että vaikka kuinka himottaisi ruiskia ruoste suojaa kotelon sisään hitsattuasi se ei kannata koska siellä on kuitenkin ruostetta etkä todellakaan halua sitä sinne muhimaan(kuin mätivää haavaa kipsin sisään) ehdottaisin ruosteen deaktivointi maalia(joka on kyllä himo kallista mutta todellakin joka €:n arvoista kamaa...
Paineilma ei todellakaan ole sammutus väline, pienen alun sillä saa sammumaan mutta isommassa sytössä se vain antaa "lisähappea tulelle".

Oletko koskaan puhaltanut avotuleen????
vastauksena kysymykseesi avotulesta vastaan kysymyksellä puhallatko tosiaan 5 bar:in purkautumis voimalla(oletko sinä teräsmies) kysehän kirjoittamassani replyssä oli siis palovahdin (istuskelee auton sisällä hitsasessasi, jolloin palo ei pääse ryötaytymään käsistä) sitä paitsi tulitöitä ei kuulu suorittaa ilman tulityö lupaa ja sen edellyttämiä tulityö säädöksiä kuten viimeisestä hitsauksesta 2 tuntia istutaan, odotetaan sekä pällistellään kyteekö jossain... viestini tarkoituksena oli antaa vinkki siitä miten kannattaa pieni liekki sammuttaa (ettei visko siihen ämpärillistä vettä, karkaisee pellin si meinaan ei voi odottaa sauman pitävän mitään, siis saumahan kestää mutta sen vieressä oleva "pehmeä" pelti pettää helpommin)...
Joku joskus sanoi että asiakas on aina oikeassa, sitten joku tuli siihen ja sanoi että asiakas on kuningas. mut mun mielestä asiakas on työnantaja...
Psycho
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Psycho »

Kyllähän ne pienet palot sammuu sillä paineilmapistoolilla ja autostaan huolta pitävä henkilö ei päästä edes paloa isoksi, jolloin sillä paineilmapistoolilla ei tekisi mitään. Tähän auttaa kun tahtoo jonkun kaverin palovahdiksi.

Sitten siitä kotelosuojauksesta. Miksi ei saisi laittaa kotelosuojaa hitsauksen jälkeen koteloon? Jos haluaa tehdä homman kunnolla, vaihtaa koko mädän osan siitä kotelosta, eikä vain hitsaa palaa siihen reiän päälle. Eikä sillä ole mitään väliä, vaikka se ruoste jäisikin sille alle muhimaan. Se tulisi ehkä paria kuukautta aikaisemmin läpi, mutta se on vain merkki siitä, että ei ole viitsitty tehdä korjausta kunnolla.
Ab_Phreak
'Kapitän'
'Kapitän'

jos ruoste jää muhimaan on se loopujen lopuksi noin 10x pahempi kuin sillon jos ei olisi tehnyt mitää. kun ruoste tulee pinta maaliin kukkana eikös se ole silloin yleensä tullut jo pellin läpi vai uskooko kukaan tosiaan että pinta maali olisi niin huono että pelti ruostuisi maalin läpi.. (ahaaaaa)

'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja kippari »

tää ny on suurimmalle osalle itsestään selvyys mut EI KOSKAAN peltiä pellin päälle oli ruostetta tai ei... tulee aina läpi koska väliin jää happee jonka vaikutuksen kaikki tietää.. eli iso reikä ja siihen sit se paikka kii.. omas asconas oli "vahvistettu" etuiskarin reunat j asiitä ihan ok mut viereen 2 napautusta ja 10cm*10cm pala putos ja "pelti" oli ku liuske kivee siivuiks menny koko paska.. noh ite täytyy tehä kunnolla :grin:
Kilpakarva
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

sitä paitsi tulitöitä ei kuulu suorittaa ilman tulityö lupaa ja sen edellyttämiä tulityö säädöksiä kuten viimeisestä hitsauksesta 2 tuntia istutaan, odotetaan sekä pällistellään kyteekö jossain
Taitaa muuten nykyään olla 1 tunti ....

Ja joka autotallissahan on se 24 kg sammuttimia - juu-u :smile:

Totta silti että käsittämättömän vähän autoja palaa noissa hitsauksissa.
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Mulla on ihan tuore tulityö kortti, mutta silti en muista ihan kaikkea...

Eihän tota korttia omissa töissä tarvita.

kaverin autossa ei sitten polteta tupakkiakaan ilman korttia...

hyvä sammutin on sellanen vanha ruiskupönttö, sillä saa myös pölyisestä työpaikasta turvalisen.

kyllä niitä autoja palaa ihan liikaa...

Niin, tuli noista liekeistä mieleen oma mopo tossa alkukeväällä, alko vaan yhtäkkiä palamaan kesken vauhtien... siitä onneksi selvittiin vaan säikähdyksellä koska oli lunta.

Mun auto ei enää syty palamaan, ei ole mitään palavaa kiinni.
Ab_Phreak
'Kapitän'
'Kapitän'

Olen enemmänkin sillä kannalla, että säännöt ja säädökset antavat idean hyvästä tavasta toimia. on meidän vastuulla miten asioita tehdään, ja tosiaankin kannattais hommata niitä sammuttimia sinne pajaansa. *tuttaisko ku se roihahtais ja posahtais ku tuli leviäis bensa/löpö pytyille...
Joku joskus sanoi että asiakas on aina oikeassa, sitten joku tuli siihen ja sanoi että asiakas on kuningas. mut mun mielestä asiakas on työnantaja...
Psycho
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

On 2003-07-21 13:34, Ab_Phreak wrote:
jos ruoste jää muhimaan on se loopujen lopuksi noin 10x pahempi kuin sillon jos ei olisi tehnyt mitää. kun ruoste tulee pinta maaliin kukkana eikös se ole silloin yleensä tullut jo pellin läpi vai uskooko kukaan tosiaan että pinta maali olisi niin huono että pelti ruostuisi maalin läpi.. (ahaaaaa)

Oletkos koskaan kuullut kivien aiheuttamista maalivaurioista? Tai tiesitkö, että maali voi lohjeta, jos pelti painuu lommolle, mutta palaa takaisin alkuperäiseen muotoonsa? Montako kertaa olet itse tarkistanut helmat ko. vaurioiden varalta? Eli kyllä ne ruostekukat voi saada alkunsa ulkopuoleltakin.

Sitten noista korjauksista edelleen. Mun mielestä ei kannata hitsata kynnyskoteloon pientä palaa uutta peltiä, jos kotelo on muualtakin alkanut kukkimaan. Samalla vaivalla vaihtaa koko kotelon ja sitten saa rauhassa ruiskutella ne ruostesuojatkin sisään koteloon.
Ab_Phreak
'Kapitän'
'Kapitän'

On 2003-07-23 10:44, Psycho wrote:

Oletkos koskaan kuullut kivien aiheuttamista maalivaurioista? Tai tiesitkö, että maali voi lohjeta, jos pelti painuu lommolle, mutta palaa takaisin alkuperäiseen muotoonsa? Montako kertaa olet itse tarkistanut helmat ko. vaurioiden varalta? Eli kyllä ne ruostekukat voi saada alkunsa ulkopuoleltakin.

Sitten noista korjauksista edelleen. Mun mielestä ei kannata hitsata kynnyskoteloon pientä palaa uutta peltiä, jos kotelo on muualtakin alkanut kukkimaan. Samalla vaivalla vaihtaa koko kotelon ja sitten saa rauhassa ruiskutella ne ruostesuojatkin sisään koteloon.
eihän pinta kukkia kannata(tarvi) (yleensä)edes hitsata. vähän rälläkkää ja maalia...

ja toisekseen yleensä pellit on vain pohjamaalilla ja kotelo suojalla päällystettynä...
gremlin
OCF Member
OCF Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gremlin »

On 2003-07-23 11:54, Ab_Phreak wrote:
On 2003-07-23 10:44, Psycho wrote:
eihän pinta kukkia kannata(tarvi) (yleensä)edes hitsata. vähän rälläkkää ja maalia...

ja toisekseen yleensä pellit on vain pohjamaalilla ja kotelo suojalla päällystettynä...
Psycho varmaan tarkoitti että helmat ovat sisäpuolelta kokonaan ruosteessa. Tällöin jos johonkin kohtaa helmaa on tullut reikä, on hyvin todennäköistä että vuoden tai parin päästä saa samaa helmaa olla uudestaa hitsaamassa.

Olen samaa mieltä, jos helma on sisäpuolelta kokonaan ruosteessa ja siinä on reikä, kannattaa se vaihtaa kokonaan. Ei tartte joka vuos hitsata uutta paikkaa.
Psycho
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Kiitokset gremlinille, kun väänsit rautalankaa puolestani. :smile:
Vastaa Viestiin