forte pesu

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Nalen
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: forte pesu

Viesti Kirjoittaja Nalen »

Eivät ole Forte tai STP ainoat vaihtoehdot moottorin sisäpesuun. Löysin Forten kanssa melkein saman hintaisen tuotteen, jota meinasin kokeilla ainakin moottorin öljytilan ja vaihteiston pesuihin. Niihin kumpaankin on siis eri aineet kyseisellä valmistajalla. Ei viimeksi tuntunut kovinkaan paljoa vaikuttavan mun auton koneeseen yksi annos Fortea, joten siksi jotain toista meinasin kokeilla. Joku tästä kolmannesta merkistä muistaakseni joskus täällä foorumeilla aikaisemminkin maininnut.
Alla linkki.
http://www.rvs.fi/
Opel oli virheostos, mutta nyt en halua kuitenkaan siitä luopua. Aina taistelemassa, mutta eteenpäin mennään.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

Nalen kirjoitti:Ei viimeksi tuntunut kovinkaan paljoa vaikuttavan mun auton koneeseen yksi annos Fortea
Mitä sen odotit tekevän?
B Ascona '80 ja E Rekord '83
ilepohh
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ilepohh »

Onko tää moottoripesu ihan turvallista, kun jotkut on sanoneet että jotkut kampiakselitiivisteet tai muut alkaneet vuotamaan öljyä pihalle sen jälkeen kun olivat koneessa käyttäneet? Ajattelin että viittiskö sitä vaikka joka öljynvaihdossa heittää tollaset halvat pesuaineet ensin, siinä toivossa että se vois ainakin lykätä tämän yhden ooppelityyppivian syntymistä (nakuttavat venttiilinostajat) :)
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Jos moottorissa on käytetty aina laadukasta hyvin pesevää moottoriöljyä niin nuo aineet on aika tyhjän kanssa. Vilkaskaa joskus edes venttiilikopan alle että onko siellä mitään pestävää; jos kaikki pinnat puhtaat niin mitähän sillä litkulla sieltä pesette.. :roll:
Olen kyllä itsekin Valvoline Engine Flushia muutaman kerran käyttänyt, mutta niissä moottoreissa onkin ollut selviä pikeentymiä yms. joita olen näin koittanut putsailla.
ilepohh
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja ilepohh »

No mistäs sitä tietää onko ne venttiilinostimet tukkeentumassa vai ei? Oli mullakin mazdassa suht puhdas venttiilikoneisto mut kas kummaa kun ne naputtavat nostajat olikin sitten ihan jumissa ja skeidaa täynnä.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

ilepohh kirjoitti:No mistäs sitä tietää onko ne venttiilinostimet tukkeentumassa vai ei? Oli mullakin mazdassa suht puhdas venttiilikoneisto mut kas kummaa kun ne naputtavat nostajat olikin sitten ihan jumissa ja skeidaa täynnä.
Nostajat tuskin millään huuhteluaineella puhdistuukaan. Eihän öljy (ja siten se puhdistusainekaan) juurikaan edes virtaa niiden läpi vaan ne pidetään vain paineistettuna.
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

keltanokka kirjoitti:Joskus kyselin Fortén maahantuojalta Tecalemit:in suunnalta ohjeita miten toimia. Antoivat ohjeeksi käyttää 2 purkillista Fortéa mikäli epäilee moottorin olevan pahemmin likaantunut, tämä kuulemma estää sen että irronnut tavara tukkis öljyn imusiivilän. Moottoria ei saa missään nimessä kuormata raskaammin pesun aikana, siis aineita EI kaadeta moottoriin ja korttelinympäriajoa. Kuulemma Forté sisältää rajavoitelua parantavia aineita, jotka estävät moottorivauriot. Koskien pesuaikaa sain vastauksena että vuorokauden päästä suurin osa aineesta on haihtunut moottorin kiertoon kampikammiotuuletusjärjestelmän kautta. Eli jos jaksaa/viitsii niin voi istua autossa vaik sen ajan..... :lollis: Käytännönpesuaika lienee kuitenkin 30-60min ja vähempikin riittää mikäli käsittelyä tehty usein. Esim. omaan 435tkm ajettuun C18XEL moottoriin teen Fortépesun tasan joka öljynvaihdon yhteydessä, pesuaika on 30-45min/kerta. Tätä tehny aina noin 200tkm lähtien ja pyrkiny pitämään öljynvaihtovälin maks. 10tkm, nykyään pidän kiinni 7.5tkm vaihtovälistä. Pirteä on vielä tuo vanha mylly, esimerkiksi hydropainimet ei ääntele. Tämä jos laskee pois käynnistyksenaikaisen nakutuksen. Venähti yksi vaihtoväli vahingossa jopa 16tkm pituiseksi ja sillä matkalla öljynpinta laski komisen milliä tikulla. Jos ajaa sen 7.5-10tkm niin aurinkoisena päivänä pesun jälkeen pystyy näkemään vanhan öljyn läpi kun se valuu ulos öljypohjasta. Olen aivan varma että Fortésta on ollu huomattavaa hyötyä moottorin yleiskunnolle. Jos käyttää öljynvaihtoväliä 10tkm niin pesu joka kolmannella kerralla riittänee varmasti.
Mitään huuhteluöljyjä ei tartte käyttää, kun kunnolla valuttaa öljyt pihalle niin jäljellejäävästä Forté/öljyseoksesta ei muodostu mitään vaaraa moottorille.

Fortéa voi myös käyttää käsivalintaisenvaihteiston puhdistukseen, pätee sama kuin moottorille eli ei kuormitusta pesun aikana. Etupyörät ilmaan ja sitten kelailee vaihteita läpi seuraavan 30min aikana. Tarkkaa määrää Fortéa vaihteistoa varten en ole tiedustellu, mutta ihan varmasti voi hujauttaa sen 4dl vaihdelaatikkoon jossa on 2l öljyä. Kuulemma tämä käsittely pitää vaihteiston synkrot kunnossa ja turha takertelu pitäis poistua. Eteenkin jos on vahingossa lurauttanu GL-5 luokan öljyä esim. F16-F20 laatikoihin niin vois varmaan pestä laatikon Fortén Motor Flushilla ja sitten oikeanlaiset öljyt laatikkoon.

Fortéa saa myös 5l peltipurkeissa, jolloin säästää hinnassa 4-8dl verran.

Miksi ei OCF:n edustajat vois tiedustella Tecelamint:ä yhteistyöhaluja koskien alennuksia Forté tuotteista ? Tai jos esimerkiks keräis suuremman porukan joka olis kiinnostunu ostamaan Fortén tuotteita ja näin sais määräalennusta.
Mitä haittaa muka F-laatikoille on GL5 öljystä.Itse olen käyttänyt mobil 1 SHC:tä eikä ole ollut ongelmia.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
terokimmo
in memoriam
in memoriam

Viesti Kirjoittaja terokimmo »

Simo kirjoitti:Jos moottorissa on käytetty aina laadukasta hyvin pesevää moottoriöljyä niin nuo aineet on aika tyhjän kanssa. Vilkaskaa joskus edes venttiilikopan alle että onko siellä mitään pestävää; jos kaikki pinnat puhtaat niin mitähän sillä litkulla sieltä pesette.. :roll:
Olen kyllä itsekin Valvoline Engine Flushia muutaman kerran käyttänyt, mutta niissä moottoreissa onkin ollut selviä pikeentymiä yms. joita olen näin koittanut putsailla.
Toi kyllä aika hyvä pointti,jos öljyt hyviä käytössä ollu niin tuskin siellä hirveesti mitään tulee puhistusaineen mukana.Tuli vaan mieleen ,kun on noita eri koneiden koppia availu,ni aika puhtaitahan ne on ollu.ei ihan turhaakaan kyllä kannata tehä ja moottoriin kaadella.
Sit just, jos sotkettu jotain ja epämäärästä öljyä sisällä ollu,niin silloin tärkeempi.Mutta ne nyt yleensä ei niin muutenkaa väliä autoja.
venyvää keskustelua :wink:
KuvaKuva
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
keltanokka
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja keltanokka »

Mitä haittaa muka F-laatikoille on GL5 öljystä.Itse olen käyttänyt mobil 1 SHC:tä eikä ole ollut ongelmia.

http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... a&start=15
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

keltanokka kirjoitti:Mitä haittaa muka F-laatikoille on GL5 öljystä.Itse olen käyttänyt mobil 1 SHC:tä eikä ole ollut ongelmia.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... a&start=15
Osa synkronilaitteista ei kestä GL-5 öljyä (voimakkaasti EP lisäaineistettu, taas mennään muistikuvilla).

Etuveto ja pitkittäismoottori mekaanisella askilla pärjää hienosti GL-4 vaihteistoäljyllä, automaattivaihteistoöljyllä tai jopa moottoriöljyllä.

GL-5, GL-6 ovat varattu takavetoisteen hypoidiperään ja kovempaan käyttöön (varsinkin GL-6).

j.h
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

jpisteh kirjoitti:Etuveto ja pitkittäismoottori mekaanisella askilla pärjää hienosti GL-4 vaihteistoäljyllä, automaattivaihteistoöljyllä tai jopa moottoriöljyllä.

GL-5, GL-6 ovat varattu takavetoisteen hypoidiperään ja kovempaan käyttöön (varsinkin GL-6).

j.h
Monet takavetoisten henkilöautojen perävälityksetkin pärjää vallan hyvin GL4:lla. Tosin siellä ei ole haittaakaan käyttää GL5 tai GL6 öljyä, toisin kuin vaihteistoissa joissa messinkiset synkrorenkaat voi syöpyä EP lisäaineiden vaikutuksesta.
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Opeca kirjoitti:
keltanokka kirjoitti:Mitä haittaa muka F-laatikoille on GL5 öljystä.Itse olen käyttänyt mobil 1 SHC:tä eikä ole ollut ongelmia.
SHC:lla on molemmat, sekä GL-4 että GL5 luokitukset.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Tuomas kirjoitti:SHC:lla on molemmat, sekä GL-4 että GL5 luokitukset.
Eikös ne aina mene niin että jos täyttää korkeamman vaatimuksen niin täyttää myös matalemman??!
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ei mene. Vaihteistoöljyillä eri luokitukset on tarkoitettu eri käyttöön, ei niin että isompi numero tarkoittaisi korkeampaa laatua.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Opeca
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Opeca »

Tuomas kirjoitti:Ei mene. Vaihteistoöljyillä eri luokitukset on tarkoitettu eri käyttöön, ei niin että isompi numero tarkoittaisi korkeampaa laatua.
Mikä öljy sitten toimii parhaiten tuossa F-17 vaihteistossa.Pitää vaihtaa ensi viikolla tuohon pelkkään GL-4 öljyyn.Kannattaako kokeilla ATF:ää.Mitenkäs tuo redlinen vaihteistoöljyt.Näkyis tuolla motonetissä olevan myynnissä.
Astra Caravan edition 2000/Taunus GXL 1975
Vastaa Viestiin