Joo, mutta tuo -20°C lupaava pesuneste ei toiminut, pakkasta oli siinä -18-16°C:sta
Käyttöauton ylläpitotarinaa
Re: Käyttöauto vaihtui Saabista Opeliin
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauto vaihtui Saabista Opeliin
Huomenna lähtee aamusta huoltoon, kun pienenkin ajon jälkeen etujarruista lähtee katku ja laikat on aika lämpöiset.
-dimebak-
Re: Käyttöauton ylläpitotarinaa
Vaihdoin otsikkoa paremmin kuvaavaksi.
Niin, Opel kävi tänään huollossa ja kyllähän se taisi niin olla, että etujarrut olivat niin paskaiset ettei jarrut enään toimineet oikein. Mm. kuskinpuolelta oli pala jumissa. Olivat pajalla irroittaneet satulat, putsanneet osat ja laittaneet vielä rasvaa satulan mäntiin. Nyt on jarrupolkimen ja jarrujen tuntuma parempi ja poljin liikkuu kevyemmin. Positiivisena asiana vielä se, että levyt ja palat olivat hyvässä kunnossa, ettei yhtään osaa vaihdettu.
Kyllähän nuo automaattivaihteisen jarrut ovat kovilla, kun etulaikat lämpeää vaikka jarruja on vähän herkistelty. Nyt ei enään kuitenkin tule nenään mitään katkuja ja hajuja, kun ei laahaa/makaa levyjä vasten
Niin, Opel kävi tänään huollossa ja kyllähän se taisi niin olla, että etujarrut olivat niin paskaiset ettei jarrut enään toimineet oikein. Mm. kuskinpuolelta oli pala jumissa. Olivat pajalla irroittaneet satulat, putsanneet osat ja laittaneet vielä rasvaa satulan mäntiin. Nyt on jarrupolkimen ja jarrujen tuntuma parempi ja poljin liikkuu kevyemmin. Positiivisena asiana vielä se, että levyt ja palat olivat hyvässä kunnossa, ettei yhtään osaa vaihdettu.
Kyllähän nuo automaattivaihteisen jarrut ovat kovilla, kun etulaikat lämpeää vaikka jarruja on vähän herkistelty. Nyt ei enään kuitenkin tule nenään mitään katkuja ja hajuja, kun ei laahaa/makaa levyjä vasten
-dimebak-
Toinen puolivalo oli pimahtanut. Pitää tänään noutaa uusi polttimo, eilen ei ehtinyt. Night Breaker toimi sentään karvan verran pidempään kuin ex-käyttiksessä.
-dimebak-
Kanattaa vaihtaa molemmat polttimot kerralla, kohta palaa se toinenkin niin ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtelemassa.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Tuota noin, vaihdoin polttimot perjantaina (27.3.). Myivät mulle parin, kun yksittäispaketteja ei ollut, varaosamyyjäkin suositteli vaihtamaan molemmat ja jättää sitten se ehjä varalle.ChiEf kirjoitti:Kanattaa vaihtaa molemmat polttimot kerralla, kohta palaa se toinenkin niin ei tarvitse olla jatkuvasti vaihtelemassa.
Mutta mutta, oli se toinenkin polttimo pimahtanut päivällä. Aamulla oli vielä ehjä, kun vaimo lähti töihin autolla
p.s. Viimeiset Night breakerit. Seuraavat on Philipsin Blue Visionit.
-dimebak-
Vaihdoin alkuviikosta kesärenkaat alle. Otin kesärenkaat tuosta mun Saabista, kun siinäpä ne ovat hyväkuntoiset ja tarpeettomat (eipä tule liikenteeseen vielä tänäkään kesänä). Niin, renkaat on Kumho Ecsta KH11 ja kokoa 195/60R15 88V, asymmetrisellä pintakuviolla jne. Mukavan jämäkät renkaat tuohon Opeliin. Eivät näytä kovinkaan pöllöltä vaikka ovat kokoa liian pienet.
Eilen vaihdoin raitisilmasuodattimen, kun pari viikkoa sitten imuroin auton ja nyt oli jo pölyä kojelaudalla. Joten kaipa se oli aika vaihtaa se suodatin, likainen ku oli. Se mikä yllätti niin se alkuperäinen osa maksoi vain 12€, kun edellinen tarvikeosa maksoi 14€. Enpä näe siis tarvetta aina ostaa tarvikeosia, kuten Saabiin oli tapana ostaa
Eilen vaihdoin raitisilmasuodattimen, kun pari viikkoa sitten imuroin auton ja nyt oli jo pölyä kojelaudalla. Joten kaipa se oli aika vaihtaa se suodatin, likainen ku oli. Se mikä yllätti niin se alkuperäinen osa maksoi vain 12€, kun edellinen tarvikeosa maksoi 14€. Enpä näe siis tarvetta aina ostaa tarvikeosia, kuten Saabiin oli tapana ostaa
-dimebak-
En ihan lähtis sitä raitisilmasuodatin syyttämään siitä pölyisyydestä, nimittäin likainen suodatinhan päästää vähemmän mitään läpi verrattuna puhtaaseen.
Kannattaa joskus kokeilla tampata penkkejä.. niistä irtoo pölyä niin jumalattomasti ettei uskoiskaa.. imurilla ei lähe kuin pieni osa sitä pölyä.
Täälläpäin muuten tarvikkeenä yli 10e maksavat raitisilmasuodattimet on muuten aktiivihiilimallisia.. Ettei tossa ois sellasta eroo? Toki täälläpäin on vähä erilaiset hinnat(?), mutta en oo missään tarvikeliikeessä nähnyt yli kympin maksavaa perussuodatinta.
Kannattaa joskus kokeilla tampata penkkejä.. niistä irtoo pölyä niin jumalattomasti ettei uskoiskaa.. imurilla ei lähe kuin pieni osa sitä pölyä.
Täälläpäin muuten tarvikkeenä yli 10e maksavat raitisilmasuodattimet on muuten aktiivihiilimallisia.. Ettei tossa ois sellasta eroo? Toki täälläpäin on vähä erilaiset hinnat(?), mutta en oo missään tarvikeliikeessä nähnyt yli kympin maksavaa perussuodatinta.
Pitääpä kokeilla tuota tamppausta, onhan tuo kangas erilainen mitä vanhemmissa Saabeissa on tottunut näkemään.
Joo, tämän paikkakunnan hinnoissa voi olla hieman tuota "Jeppislisää" mitä on huomannut eräiden muiden alojen kaupoissa. Sinällään itseä ihmetytti tuo, että alkuperäisen sai halvemmalla kuin tarvikkeen. Varsinkin, kun itse olen ko. tarvikeliikkeestä aika paljon ostanut osia ja eikä hintataso aiemmin ole noinpäin ollut. Joissain isommissa hankinnoissa (kaikki jarrulevyt, palat, pakoputki jne.) mitä edelliseen käyttöautoon laitoin oli tuo paikallinen tarvikeliike halvempi kuin esim. Motonet tai Biltema. No, joissain asioissa on halvempaa maksaa se hieman kalliimpi hinta kuin ajaa Kokkolaan tai Vaasaan asti hakemaan halvempaa osaa
Joo, tämän paikkakunnan hinnoissa voi olla hieman tuota "Jeppislisää" mitä on huomannut eräiden muiden alojen kaupoissa. Sinällään itseä ihmetytti tuo, että alkuperäisen sai halvemmalla kuin tarvikkeen. Varsinkin, kun itse olen ko. tarvikeliikkeestä aika paljon ostanut osia ja eikä hintataso aiemmin ole noinpäin ollut. Joissain isommissa hankinnoissa (kaikki jarrulevyt, palat, pakoputki jne.) mitä edelliseen käyttöautoon laitoin oli tuo paikallinen tarvikeliike halvempi kuin esim. Motonet tai Biltema. No, joissain asioissa on halvempaa maksaa se hieman kalliimpi hinta kuin ajaa Kokkolaan tai Vaasaan asti hakemaan halvempaa osaa
-dimebak-
Asensin 12V-pistokkeen takakonttiin. Helppoahan tuo oli, kun oli tuon Alfamerin "öljynvaihto-oppaan" sähkökaaviot apuna. Tuolla on pari kuvaakin sivun lopussa.
-dimebak-
Kävin lisäyttämässä öljyä, n. 6400km oli edellisestä öljynvaihdosta mennyt ja puoli litraa lisäsivät. Suoraan pumpusta originaalikamaa, 5€ 
-dimebak-
Öljynvaihto, 60€.
p.s. Viime öljynvaihdossa löytynyt pyöreä vaalea laikku etummaisessa äänenvaimentimessa on muuttunut melkein ympäri meneväksi raidaksi. On menossa pönttö tukkoon.
p.s. Viime öljynvaihdossa löytynyt pyöreä vaalea laikku etummaisessa äänenvaimentimessa on muuttunut melkein ympäri meneväksi raidaksi. On menossa pönttö tukkoon.
-dimebak-
Etummainen äänenvaimennin (keskiputki) + yksi kartiotiiviste + työ = 247€. Osat alkuperäistä GM-kamaa.
-dimebak-
juttujen perusteella voin sanoa että olet löytänyt oikean yksilön
...itellä on -98 farmari vectra ajettu n.228tkm ja työn alla "pikku remonttia"...kansiremontti, kaikki jarruosat,nokka-akselin asentoanturi, ruosteita korjataan, jakohihna+kiristimet+vesipumppu, takaoven keskuslukon moottori, ym. mulla ollut 6 vuotta opeleita ja mitään muuta auto kauppaa en ole katunut muuta kun tätä ecotecci vectraa, n.vuosi sitten ostin auton ja nyt kun kuntoon tuon saan niin myyntiin ja kokeillaan american laatua..noillahan ajetaan puolta miljoonaa ilman suurempia remontteja...dieseleillä tietysti.
niin ja tällä stoorilla en halua mitenkään haukkua muita kuin omaa vectraani...toki noita hyviäkin varmaan on, itse vaan kyllästynyt kun vikoja vikojen perään.
niin ja tällä stoorilla en halua mitenkään haukkua muita kuin omaa vectraani...toki noita hyviäkin varmaan on, itse vaan kyllästynyt kun vikoja vikojen perään.
Saab 9-3 2.0T biopower stage2 (käyttis)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Volvo 940 OM606 (projekti)
Volvo 240 2.0 8v -83 (Projekti)
Nissan micra 2.0 -85 (jm kilpuri)
Vuoden ja 3 viikkoa tuo on mulla ollut ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Saabia tosin halusin, kun on tuo sairaus iskenyt ties koska, mutta päätinpä kokeilla muutakin välissä, käyttöautosta ku on kyse.
Tällä autolla oli tiedossa ja vieläpä hyvä huoltohistoria. Mm. jakopää on laitettu uusiksi. Edellinen omistaja on laitattanut kaikki jarrulevyt ja palat sekä etuiskarit. Ostohetkellä tuohon tuli uudet alatukivarren etupuslat (vaadin oston ehdoksi katsastuksen hyväksytysti läpi ja olivat kuulemma jo niin haperot, että olisivat antaneet sille hylyn). Tuulilasi on uusi, tai no jo vuoden vanha. Muutenkin tuo on säännöllisesti huollettu eli vuoden rajapyykkiä on pidetty kilometreistä riippumatta, vaikka välissä onkin asentajien mukaan tuolle 2.2-moottorille turhan pitkiä öljynvaihtovälejä.
Itse olen tuota nyt 7500km välein käyttänyt öljynvaihdossa eli kaksi kertaa jo. Osia olen vaihtanut jonkin verran itse eli polttimoita, raitisilmansuodattimen pari kertaa, pyyhkijät, asentanut sisälämppärin. Syksymmällä onkin sitten vuosihuolto taas tulossa jossa ajattelin extrahommana laitattaa tulpat ja moottori-ilmansuodattimen.
Ruostetta tuossa näkyy siellä oikean takaoven reiässä, siinä lukon vastaraudan alla. Se oli ilmeisesti se joku pistehitsikohta josta lähtee kukkimaan. Toinen paikka missä näkyy pientä pintaruostetta on takaluukun oikeassa alareunassa, siinä kantin takana. Takalokasuojien kaarissa on muutamia pisteitä. Eli ei mitään dramaattista ruosteenosalta. Takaluosuojiin onkin sisämuovit haun alla, jos sellaisia edes on missään olemassa, en ole vielä tarkistanut.
Tuossa alla viimeisin kuva.

Tällä autolla oli tiedossa ja vieläpä hyvä huoltohistoria. Mm. jakopää on laitettu uusiksi. Edellinen omistaja on laitattanut kaikki jarrulevyt ja palat sekä etuiskarit. Ostohetkellä tuohon tuli uudet alatukivarren etupuslat (vaadin oston ehdoksi katsastuksen hyväksytysti läpi ja olivat kuulemma jo niin haperot, että olisivat antaneet sille hylyn). Tuulilasi on uusi, tai no jo vuoden vanha. Muutenkin tuo on säännöllisesti huollettu eli vuoden rajapyykkiä on pidetty kilometreistä riippumatta, vaikka välissä onkin asentajien mukaan tuolle 2.2-moottorille turhan pitkiä öljynvaihtovälejä.
Itse olen tuota nyt 7500km välein käyttänyt öljynvaihdossa eli kaksi kertaa jo. Osia olen vaihtanut jonkin verran itse eli polttimoita, raitisilmansuodattimen pari kertaa, pyyhkijät, asentanut sisälämppärin. Syksymmällä onkin sitten vuosihuolto taas tulossa jossa ajattelin extrahommana laitattaa tulpat ja moottori-ilmansuodattimen.
Ruostetta tuossa näkyy siellä oikean takaoven reiässä, siinä lukon vastaraudan alla. Se oli ilmeisesti se joku pistehitsikohta josta lähtee kukkimaan. Toinen paikka missä näkyy pientä pintaruostetta on takaluukun oikeassa alareunassa, siinä kantin takana. Takalokasuojien kaarissa on muutamia pisteitä. Eli ei mitään dramaattista ruosteenosalta. Takaluosuojiin onkin sisämuovit haun alla, jos sellaisia edes on missään olemassa, en ole vielä tarkistanut.
Tuossa alla viimeisin kuva.

-dimebak-