amppeerimittari

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
JV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JV »

mihin tommonen kytketään oon katellu et laturiin ja miinukseen mut mihin se sinne menee???
OPEL OMEGA 3000 24V
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Ei ainakaan laturin plussaan..?

Ampeeri mittari kytketään sarjaan, eli mä lykkäisin sen siihen maa johdon tilalle PERJAATTEESSA...
Mut mikään 4:n ampeerin mittari ei varmaan riitä...

<font size=-1>[ This Message was edited by: Coupe kadett on 2003-08-07 23:40 ]</font>
JV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JV »

siis pelkästään miinukseen eli kulkeeks miinus tavallaan sen mittarin läpi ja sit se muka näyttäis amppeerit????
OPEL OMEGA 3000 24V
JLP
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JLP »

Miinuksen kytket ihan normaalisti maihin, siis runkoon. Virtajohto on sitten ihan eri asia.
Kun haluat mitata laitteen ottamaa virtaa pitää virtamittarin läpi kulkea ko. laitteen koko virta. Eli virtalähteestä tuleva piuha kytketään mittariin ja sitten mittarin toisesta navasta jatketaan mitattavaan laitteeseen. Ja tietenkin laitteen miinus/maapiuha normaalisti...
Vilderi
OCF Member 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vilderi »

Siis eihän sillä ole väliä kulkeeko se "miinus" johdossa vai "plus" johdossa.. (?)

Sähkö siellä kulkee kuitenkin...

Mä en kyllä ymmärrä noita autojen A-mittareita...

Ei niitä voi koko kuormaa kantamaan laittaa...

Sanokaa joku nyt miten on... Alkoi häiritsemään...
TJH
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TJH »

Laturin miinus/plus-johto poikki ja ampeerimittari siihen.
Jos laittaa mittaamaan suoraan akusta, käynnistettäessä yli 40A?, tarvitaan aika kallis mittari ja hyvät liittimet sekä:
Talvella sahattattaessa moottoria kauan käyntiin saattaa sentinpaksuinenkin johto lämmetä, kannattaako siihen ängetä yhtään "turhaa" mittaria vielä lisäksi?

Laturiin kytkettynä näkee samalla varmaan jos akku heikkenee=> virtaa menee tavallista enemmän käynnistyksen jälkeen hetken aikaa.
Kannattaa vielä selvittää jostain paljonko latausvirta on maksimillaan.
Vaikka sitten jollain tosi halvalla mittarilla itse.

Ampeeri mittarin sijaan kannattaisi harkita volttimittarin asentamista=suoraan akun + ja - napoihin, sekä kirjastosta jokin perus opus noista volteista ja ampeereista että sitten tietää mitä on tekemässä, ja että siitä mittarista sitten ymmärtää mitä se näyttää.
Esim.
Jos ampeeri mittari näyttää yhtäkkiä täyttä lukemaa ja auto käy silti, jostain pitäisi nousta savua pian :smile:
Vastaa Viestiin