Astra jakohihnan vaihto
Astra jakohihnan vaihto
Olen vaihtamassa jakohihnaa Opel Astra 1.6i vm 93:en. En saa auki kampiakselin päässä olevaa hihnapyörän pulttia. Miten jumitan moottorin niin, että se ei pyöri? Vaikka painaa jarrua vaihde päällä, niin pultti ei aukea, ei sitten millään. Auttakaa joku lomamatkalla olevaa tyttölasta!
-barbara
-barbara
-
(F)ast_tra
- 'Diplomat'

Re: Astra jakohihnan vaihto
Ei kai tuo oikein käsikonstein aukea mitenkään. Pulttipyssyllä itse paukutin parikymmentä sekuntia ja aukes.
onko se sillä keskipultilla yksin kiinni vai onko neljä pikkupulttia ympärillä, jos on ne pikkupultit niin ei sitä keskipulttia tarvi ollenkaan aukaista.
opel vectra c 2,2 gts
Keskipultilla vain kiinni, eikä ole pulttipyssyä. Olenko nyt pulassa? Ja kuinka pahassa?lmb-58 kirjoitti:onko se sillä keskipultilla yksin kiinni vai onko neljä pikkupulttia ympärillä, jos on ne pikkupultit niin ei sitä keskipulttia tarvi ollenkaan aukaista.
kyllä ne yleensä irtoo kun laittaa avaimen pulttiin ja paukasee lekalla, kunnon isku niin irtoo varmasti. mitä isompi vika sen isompi leka, eikö vain. tietenkin jos saa vauhtipyörän lukittua jostain reiästä niin silloin moottori ei tietenkään pyöri, joskus olen irroittanut starttimoottorin että olen saanut jollain raudalla lukittua. et ole pulassa vielä ollenkaan, ilmeisesti sulla ei ole ollut vielä kunnon vaikeuksia.
opel vectra c 2,2 gts
Yksi erittäin toimivaksi havaittu keino on lukita pultti pitkällä vääntövarrella koria vasten ja pyöräyttää moottoria startilla.
aivan totta, ja tää toimii, kun pitää vaan aivot siitä kaukana ettei tipahda tienpäälle jos se avain sieltä irtoo.telwin kirjoitti:Yksi erittäin toimivaksi havaittu keino on lukita pultti pitkällä vääntövarrella koria vasten ja pyöräyttää moottoria startilla.
opel vectra c 2,2 gts
Mä olen itse vastaavassa tilanteessa mennyt käymään lähimmällä huoltamolla/korjaamolla ja pyytänyt heitä pulttipyssyllä löysäämään ko. pultin. Ja vain käsivaralla kiristämään, et sen saa sitte kotona itsekin käsipelillä auki.
Ja vaikka se pultti onkin löysällä, niin ei se helpolla irtoa, kun koko ajan pyörii myötäpäivään eli kiristymissuuntaan. Kuhan ei tolkuttoman pitkiä matkoja ajele.
Ja kun hihna on vaihdettu, taas sinne huoltamolle ja pultti pulttipyssyllä kunnolla kiinni.
Ja vaikka se pultti onkin löysällä, niin ei se helpolla irtoa, kun koko ajan pyörii myötäpäivään eli kiristymissuuntaan. Kuhan ei tolkuttoman pitkiä matkoja ajele.
Ja kun hihna on vaihdettu, taas sinne huoltamolle ja pultti pulttipyssyllä kunnolla kiinni.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Kyllä ne pultit on aina suosiolla irronneet kun on vaan sopiva väännin. Vielä ei ole kertaakaan jäänyt aukeamatta, eikä ole ollut oikeastaan edes vaikea avata. Tyhjästä alakerrastakin aukesi nätisti kun piti ruuvimeisselillä startin kehältä akselia paikallaan.
Ota riittävän iso väännin niin pitäisi irrota, mulla on 60 senttinen
Pienemmälläkin on irroteltu eikä ole vielä jäänyt irtoamatta..
Ota riittävän iso väännin niin pitäisi irrota, mulla on 60 senttinen
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
iteltä aukaistiin,niin et avain lukittiin paikalle ja startilla pyöräytys,hyvin aukes,kinni laitoin et vasaralla naputtelin avainta....
Ei taida vasaralla naputtelemalla päästä lähellekään niitä momentteja johon se pultti kuuluisi kiristää. Käyttäkää suosiolla riittävän isoa avainta että saa väännettyä riittävästi, ei se talous siihen työkaluun kaadu.
Tuo juttu toimii hyvin, vasta itsekin hihnan vaihdoin ja pultti aukesi hyvin....nanna kirjoitti:iteltä aukaistiin,niin et avain lukittiin paikalle ja startilla pyöräytys,hyvin aukes,kinni laitoin et vasaralla naputtelin avainta....
Kyllä pääsee,On sen verran tullu koputeltua että sen uskallan luvata.esim. volvojen pitkä kierteinen 36mm pulttikin,mikä ei kovin helpolla isollakaan koneella aukee. 3 varttinen t- hylsy avain ja 2 kilon lekaa perään.merkkaus vaan ennen avausta pultin kantaan/pyörään että näkee että tulee ainakin samaan kun mistä lähti.Tuomas kirjoitti:Ei taida vasaralla naputtelemalla päästä lähellekään niitä momentteja johon se pultti kuuluisi kiristää. Käyttäkää suosiolla riittävän isoa avainta että saa väännettyä riittävästi, ei se talous siihen työkaluun kaadu.
Iskulla saa jouston pois ja toimii kyllä,vaika ei sais konetta lukkoonkaan.

Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Kiitoksia neuvoista. Pultti aukesi lopulta, kun starttimoottori otettiin irti ja vasara survottiin startin reiästä vauhtipyörän hampaiden väliin. Nyt on kaikki paikoillaan ja auto toimii.
Ongelman aiheutti rikkinäinen jakohihnan suojakoppa, joka nirhasi hihnan rikki. Jos jollakin olisi tarjolla ehjä kokonaisuus, voisin olla kiinnostunut.
Kiitos!
Ongelman aiheutti rikkinäinen jakohihnan suojakoppa, joka nirhasi hihnan rikki. Jos jollakin olisi tarjolla ehjä kokonaisuus, voisin olla kiinnostunut.
Kiitos!
Laita tuonne rompetorille ilmotus ostetaan koppa,niin parhaiten löytyy.Ja siellä puretaankin autoista saattaa löytyä.barbara kirjoitti:Kiitoksia neuvoista. Pultti aukesi lopulta, kun starttimoottori otettiin irti ja vasara survottiin startin reiästä vauhtipyörän hampaiden väliin. Nyt on kaikki paikoillaan ja auto toimii.
Kiitos!
"Uusi aihe" ostetaan palstalle vaan.
E:tuossakin vois olla.en varma sopivuudesta jos kiristin muuttuu.http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4#p1466104

Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...