Calibran ostossa huomioitavaa?

Keskustelua Opeleista
rala
OCF Member 2020

Calibran ostossa huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja rala »

Aiheesta löytyy kyllä paljon keskustelua ympäri foorumia ja olen vanhoja viestejä lukenu muutaman illan verran läpi, mutta nyt päätin perustaa oman aiheen.
Elikkä tässä nyt kovasti hakusessa ooppeli takasin tän nykysen japanin ihmeen tilalle. Onhan se kivan kuulosta kun kierrokset on tapissa, mutta kaipaisin enemmänkin sitä vääntöä mitä tuosta ei tahdo löytyä...
Edellinen auto ennen japanin ihmettä oli E kadetti, kieltämättä gsi tai vanhempaa koppaa oleva kadettikin kiinnostaisi, mutta calibra olisi se ykkös vaihtoehto tällä hetkellä.
Joten calibrasta muutama kysymys, ensinnäkin miten nuo koneet? Olen kuullut ettei 16v kestäisi kovin paljoa vedätystä, pitääkö paikkaansa? Sen perusteella mitä olen lukenut niin ovat kyllä heikompi, mutta...
Minkälainen tuo 8v kone sitten on luoteeltaan, jääkö liikenteessä jalkoihin jos ei ole poljin lattiassa?
Eniten nyt kuitenkin alkanut kiinnostaa V6 koneella oleva calibra, mutta toisaalta taas kun opiskelija olen niin onko varaa bensoihin kaupungissa ajaessa..? Entä miten se liikkuu, matka-ajossa ei lukemani perusteella ainakaan vie kauheasti bensaa?

Hakusessa siis olisi auto joka tarpeen vaatiessa jättää valoista lähtiessä bemari pojat, mutta samalla on taloudellinen jos ei kaasupoljin ole koko aikaa lattiaa vasten.

Vielä pari kysymystä liittyen varmuuteen, ainakaan tuo omistamani kadetti ei jättänyt koskaan pulaan, mutta mites nämä. Onko mitään yleisiä asioita mitä tulisi ostaessa ottaa huomioon? Tässä nyt ei rahaa ole kuitenkaan vielä pitkään aikaan niin kerkee katsella kaikkia vaihtoehtoja rauhassa ja kaivaa rahat sitten jostain jos se oikea helmi halvalla jostakin löytyy.
Nettiautossa on myynnissä eräällä liikkeellä joku V6 calibra niin olen sitä ajatellut käydä koeajamassa, ihan vain että saisi tuntumaa minkälaisia nuo ylipäätään ovat.. Kaikkia autot eivät kuitenkaan kaikille sovi ja itse olen vaihteiden ja kytkimen suhteen melko tarkka, että tuntuisi omaan "käteen" sopivalta..

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen ja oikein hyvää joulua koko foorumin väelle :)
Ari-S
OCF Member 2019

Re: Calibran ostossa huomioitavaa?

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

melko pahoja lahoamaan.. eli kannattaa koputella kunnolla takakaaret, helmat, pohja yms
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
:J:J
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja :J:J »

Kerroppa miten ihmeessä ostokriteerinä voi olla se, että auton pitä olla nopeampi kuin joku toinen auto? Se kun on aika mahdoton homma, sillä jollain on aina nopeampi auto.

Ettei kuitenkin kannattaisi etsiä budjettiin sopiva siisti yksilö, vaikka olisikin hitaampi kuin sen jonkun toisen bmw tai (muu) auto.
Tuskin noilla millään calibran koneista ikinä jalkoihin jää normaali liikenteessä.
calluman
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja calluman »

Kasivenanen vääntää alhaalta sen minkä vääntää. Normiajossa erittäin hyvä mun mielestä.
Suomessa tehdyissä on parempi ruostesuojaus tehtaalta. Ruosteen kannalta paras olisi varmaan suomessa tehty ja saksassa "elänyt" yksilö. :D
Ja yks ajoon vaikuttava ongelma on nuo erittäin olemattomat ajovalot jos niille ei ole tehty mitään.
Mutta nehän on korjattavissa tai ainakin parannettavissa.
Yksilöitä ovat tietysti <-1997 autot että etsi se hyvin pidetty.
Mulla on käyny vissiin tuuri kun 5 vuotta sitten tämä suomiauto hommattiin ruosteita sen enempää katsomatta eikä ole järkyttäviä ylläreitä löytynyt. Tämä kun oli ostohetkellä jo melkeen 13 vuotta vanha. :yes:
Ehkä vielä joskus....
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

calluman kirjoitti: Suomessa tehdyissä on parempi ruostesuojaus tehtaalta. Ruosteen kannalta paras olisi varmaan suomessa tehty ja saksassa "elänyt" yksilö. :D

Tämä on niin totta. Aikanaan kun itte katselin calibraa niin suomi vehkeet oli ruosteessa tai jo lahoja. Vastaavat saksasti hiljattain tuodut olivan koriltaan vielä ehjiä. Saksasta tuodun sitten ostin, ja ajelin sillä parivuotta, pois myydessä oli takakaareen tullut eka ruoste kukka. Itte en ollu sitä edes huomannu, mutta ostaja huomasi sen. Se vain on raaka fakta että nämä meidän loskapaskakelit kuluttaa autoa ihan eritahtiin kuin saksan kelit. Esim. juuri tulin ikuisen kesän maasta, ja kattelin autoja siellä, niin jos näkyi joku vanha paska, joka oli kulunut ja ruttunen, niin nekään ei olleet lahoja kuten suomessa vastaavat ovat.

Itte olen tässä calibraa haikaillut talviautoksi, kun en omista ns. käyttöautoa ollenkaan. Niin jos vaan sopiva löytyy niin mulle tulis 4x4 calibra c20xe koneella. Todella hieno moottori, kulutus järkevä, ja talvella erittäin mukava peli. Hyvän yksilön löytäminen alkaa vain olemaan jo haasteellista. Pahimmat lahopaikat on takakaaret, helmat, takaosan pohja akselin kohdilta ja lasien ympärykset. Ja hyvä jos löytyy niin hintaa sitten on jo kovasti...

Itte en tuohon 8v moottoriin kyllä sortuisi, jotenkin minusta niin hajuton ja mauton että ei kiitos. Siis tylsä moottori. Viritys aihionakin tuo 16v punakantinen on kiitettävämpi. v6 sitten on kaikilta ylläpitokustannuksiltaan kalliimpi kuin nuo kaksi muuta.

Onnea auton etsintään. :peukku:
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
jeppe jääkarhu
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jeppe jääkarhu »

Hyvää ja halpaa helmeä et kyllä löydä, se on varma.

Halvalla saat sitten sen mukaisenkin kulkupelin, mihin varmasti pääset ensi töiksesi korjaamaan mätävaurioita. Calibrat alkavat olla jo sen ikäisiä, että ruostetta varmasti löytyy vaikka kuinka ruosteettomalta vaikuttaa (tässä nyt yleisimmät ja yleensä pahimmat paikat: alkup. sivuhelmojen alta, lokasuojat niin edessä kuin eritoten takana, puskureiden sisäpuolet, lasien tiivistelistojen alta).
Ja ihan perusjuttujakaan ei pidä unohtaa, mikä koskee autoa kuin autoa merkkiin ja malliin katsomatta: ylipäätänsäkin tämänkin ikäisistä autoista puhutaan on ihan peruskuntokin olemaan enemmän ja vähemmän kysymysmerkki eli jarrujen kunto (levyt ja palat vaihtaa helposti, mutta entäpä satulat, jarruputket&letkut jne.), polttoainelinjat (+tankin päällä olevat liitännät, meno & paluu), alustan puslat & nivelet, sähköjen kunto (esim. aikaisempien omistajien eli mahdollisten kotiseppien rosvoliitin -patentit eivät pitkäikäisiä ole).

Ei varmasti jää liikenteessä sillä C20NE (8V 2L vapari) jalkoihinkaan, vaikkei se mikään raketti ole kulkemaankaan. Tuo moottori on IMO Calibran moottoreista se kaikista varmin ja helpoin tapaus mekaanisesti (edes jakoremmin katkeaminen ei vaurioita aiheuta).
16V moottorit ovat sitten pirteämpiä menemään ja näistä saa sitten ikuisen väittelyn aikaiseksi vanhemman "punakantisen" C20XE:n ja "uudemman" Ecotecin X20XEV:n välillä (näistäkin moottoreista löydät haulla paljon tietoa, ettei niistä tarvitse tässä käydä läpi). Käyttökulut/kustannukset ovat tietenkin 8V suuremmat.
V6 -moottorissa onkin sitten enemmän luonnetta kuin perus 16 naulaisissa mutta kuten arvata saattaa ovat sen käyttö ym. kustannukset 16V saati 8V versioita kalliimpia (yllätysyllätys). Olihan tuossa moottorissa vakioruntua jotakin 170hv:n luokkaa ja sitä vääntöäkin varmasti löytyy, joten kyllä se Calibraa repii ihan mukavasti eteenpäin.
Sitten on tietenkin se C20LET, ahdettu 2L 16V nelivetona. Voisinpa veikata, että tuohon versioon saat menemään muita enemmän rahaa. Jos ja kun siitä jotakin hajoaa (varsinkin nelivetoon liittyvää) niin saattaa itku päästä kun lompakkoa pitää raottaa.
Kahlaa enemmän foorumia noiden moottoreiden ja nelikon suhteen, tietoa on enemmän kuin tarpeeksi. Luet vaikka ko. moottoreiden ja nelikon vikatopiceja, niin tiedät mitä saattaisi olla milläkin paketilla edessä.

Käytetyn auton kunto kun on aina suoraan verrannollinen siihen, kuinka sitä on ylläpidetty ja käytetty. Säännöllinen huolto, pesu yms. pitävät auton pitkään hyvässä kunnossa ja iskussa monen monien kilometrienkin jälkeen. Eikä nuokaan kovinkaan paljon auta, jos auto on raiskattu polkemalla vetarit siniseksi jne. Joten parin tonnin Calibralla saat parin tonnin projektin, jossa saat opetella ruosteen kanssa leikkimistä ja tekniikkamurheiden pulmanratkontaa.

Ei muuta kun vaatteet niskaan ja koeajoja suorittamaan. Koitat mahdollisimman paljon saada koeajetuksi eri Calibroja eri tekniikoin, niin saat vähän kuvaa niistä käytännössä. Ostat (tai olet ostamatta) sen, mikä mielestäsi vaikuttaa hyvältä huolellisen läpikäynnin jälkeen ja ennenkaikkea tuntuu hyvältä. Tunneasioita nämä tulee olemaan, koska sen jälkeen siihen peliin muodostuu viha&rakkaus suhde :lollis:
rala kirjoitti:Hakusessa siis olisi auto joka tarpeen vaatiessa jättää valoista lähtiessä bemari pojat, mutta samalla on taloudellinen jos ei kaasupoljin ole koko aikaa lattiaa vasten.
Bemareitakin on monenlaisia ja erityisesti kuskeja. Ei se toisen jättäminen valoista tms. aina katso sitä autoa vaan enemmänkin sitä kuskia ja sen tilannetajua sekä taitoja. :wink:
Kuva
2slow4motion
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Totahan opelin omistaminen on vihaa ja rakkautta. :lollis:

Itse turbo calin omistajana tietty suosittelen sitä mielestäni suht taloudellinen vehje 11 kaupungissa jotain 7-8 pintaan maantiellä. Eikä jää jalkoihin minkään bimmreiden kanssa (eikä sekotella mitään m äläisiä tähän nyt) Tietty korjaaminen on aina kallista erikois laitteissa itse olen säästynyt suurilta kustannuksilta vallan, auto on suomessa läjätty ja viety italiaan ja taas takas suomeen mulle ei ruoste ongelmaa minkään näköistä tosin en talvella edes aja kyseisellä laitteella koska haluan pitääkkin sen ruosteettomana. Elikkä turboja katsomaan!!!
Opel Calibra 4x4 turbo vm. 95
Opel vectra GT vm.90
2Slow4Motion
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

^tuo on niin totta.
Vaikka harza C20XE konetta tuossa aikaisemmin hehkutti, niin ei tämä kovin tykki ole vakiona.
Nelivedon kanssa varsinkin kaipaisi vähän enempi potkua.

Talvellahan XE+4wd yhdistelmällä ei yhdenkään etu- tai takavetoisen jalkoihin jää, mutta kesällä sitä potkua kuitenkin kaipaisi enemmän.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

TJT kirjoitti:^tuo on niin totta.
Vaikka harza C20XE konetta tuossa aikaisemmin hehkutti, niin ei tämä kovin tykki ole vakiona.
Nelivedon kanssa varsinkin kaipaisi vähän enempi potkua.

Talvellahan XE+4wd yhdistelmällä ei yhdenkään etu- tai takavetoisen jalkoihin jää, mutta kesällä sitä potkua kuitenkin kaipaisi enemmän.

Niin siis en mä sitä nopeaksi mainostanutkaan, vain hyväksi moottoriksi. Sekä puhuin vain omasta näkökulmastani, mulle se tulisi siis talviautoksi. Mutta jos lähtökohta aloittajalla on että pitää saada hieman ripeämpi peli, niin ne 8v koneet pitää unohtaa.

Toisaalta kun nettiautoa katselee, niin turbon ja vaparin hintaerot on aika pieniä, että...
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
rala
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja rala »

Tännehän on tullu paljon vastauksia, vaikka joulu onkin, tai oli... :) Ensimmäisenä tuli mieleen että mistä tunnistaa suomessa tehdyn yksilön? runkonumerosta?
Täytyy varmaan sitten se 8 venttiilinen unohtaa jos se tosiaan on laiskahko, vaikka kyllähän se 1,6 E-kadettikin liikahti vaikka olis voinu toisin luulla.. Eli ehkä sellaisenkin voisi koeajaa jos mahdollisuus tulee.
Turbo koneessa ehkä eniten huollestuttaa se heikohko neliveto josta taidetaan olla montaa mieltä, täytyy tuosta varmaan lukea vanhoja topikkeja kunhan on enemmän aikaa.
Mitenkäs kun parissa kohtaa oli maininta V6 moottorin kalliimmista ylläpitokustannuksista. Kuinka paljon kalliimmaksi tuo kone sitten tulisi kuin esimerkiksi 16 venttiilinen ja mikä siihen on kalliimpaa?

Mites nuo calibrojen kattoluukut, ilmeisesti aika yleinen vikapaikka?
Entä kun joissakin malleissa on ajotietokone, mitä tietoja se antaa ja onko kuinka käytännöllinen?
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

rala kirjoitti: mistä tunnistaa suomessa tehdyn yksilön? runkonumerosta??
Kyllä, jos VIN koodin keskivaiheilla on 85N jälkeen numero 9, niin auto on Valmet ;)
vaikka kyllähän se 1,6 E-kadettikin liikahti vaikka olis voinu toisin luulla
Nimenomaan, kadetti 1,6 koneella ehkä "liikahtikin", mutta calibra on paljon painavampi auto.
Itse vaihdoin 1.6S kadetista nykyiseen 16V 4x4 calibraan ja kyllä kadetti melkein paikaltaan paremmin lähti.
8v pannulla ei liiku senkään vertaa ;)
Turbo koneessa ehkä eniten huollestuttaa se heikohko neliveto
Heikko se on siinä vaiheessa, jos sitä ei osaa huoltaa(vaihtaa öljyt 7500km välein ja paineakku 90tkm välein).
Madaltamalla autoa korjaamatta takapään cambereita, tai yleisesti ajamalla eriparirengastuksella saa nelikon äkkiä rikki.
Kannattaa lukea tuolta vinkit ja vihjeet osiosta 4x4 topic...
Mites nuo calibrojen kattoluukut, ilmeisesti aika yleinen vikapaikka?
Entä kun joissakin malleissa on ajotietokone, mitä tietoja se antaa ja onko kuinka käytännöllinen?
Eipä tuo kattoluukku järin yleinen vikapaikka käsittääkseni ole.
Mekanismista joillain rattaat pettäneet(tätä muuten pystyy ehkäisemään kun ei yritä jäätynyttä kattoluukkua avata ;) )

Ajotietokone näyttää hetkellisen kulutuksen, keskikulutuksen, toimintasäteen, ulkolämpötilan,keskinopeuden ja kellonajan näin ulkomuistista huudeltuna.
Käytännöllisyyden voi jokainen ihan itse päättää.
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
pci
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja pci »

Rekisteriotteessa lukee useimmiten valmistusmaa. Itselläni on ollut 8v Calibra ja kyllä se tuon painoiseen autoon tehojen puolesta on "riittävä". Jos tuo mutteriviritysten valoissa jättäminen on kuitenkin tärkeämpi seikka niin suosittelen V6 moottoria. Käyttökustennuksiltaan kalliimpi jakopääremontin osalta, joka vähemmän autoja harrastavan kannattaa kuutosessa jättää korjaamon huoleksi. Kulutuksessa en normaalikäytössä merkittävää eroa ole huomannut noissa vaparikoneissa. Itse pääsen nätillä maantie ajolla 7l ja allekkin tuolla V6 Calibralla. Tuskin mikään vanha c20ne konekkaan juuri tuon alle menee. Suurin murhe näissä taitaa olla juuri tuo mätävika.
Itsellä ollut kahdessa Calibrassa kattoluukku ja molemmissa se on toiminut, eli en tiedä onko yleinen vika vai ei. Ajotietokone näyttää ulkolämpötilan, kellon, keskikulutuksen, hetkellisen kulutuksen, välimatka-ajan, keskinopeuden ja minkä matkaa tankilla pääsee.

Itse pyörisin 8v-koneen ja V6-koneen välillä. Jos budjetti antaa myöden niin ääni V6 moottoriselle Calibralle.
Astra Bertone -04
Calibra V6
Kadett C 1.2 Automatic -77
Kadett D "GT-E" -83
Corsa A - ralli malli
pci
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja pci »

Ja tosiaan. Mikäli et ole kuuro niin yksi iso plussa on V6-moottorissa noihin vajaapyttyisiin verrattuna. :wink: -(z)-
Astra Bertone -04
Calibra V6
Kadett C 1.2 Automatic -77
Kadett D "GT-E" -83
Corsa A - ralli malli
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

rala kirjoitti: Kuinka paljon kalliimmaksi tuo kone sitten tulisi kuin esimerkiksi 16 venttiilinen ja mikä siihen on kalliimpaa?
No ei nyt oletettavasti mitään mullistuksia suuntaan tai toiseen, mutta v6 koneessa on kaikki kallimpaa. Kulutus isompi, vakuutus kalliimpi, huollot kallimpia teki ne itse tai tekeekö korjaamo.

8v koneessa on 1.5s hitaampi 0-100 kuin 16v koneella, ja yli 3s hitaampi kuin turbo. Eli jos ripeä auto on kattelussa niin...

Ei sitä nelekun ostoa kannata turhaa hermoilla, huollettuna ja järkevästi käytettynä se kyllä pelaa.

Olen penkittänyt 16v koneesta 119kw ja +200Nm, muutaman kymmenen euron virityksillä, joten helposti saa pikkusen lisää, eikä 200heppaakan mikään amerikan temppu ole. v6 koneen huonoksi puoleksi lasken myös sen että virittäminen on kovasti kalliimpaa kuin vajaa moottoristen. 2kantta 4 nokka akselia yms...

Kaiken paras kone varmasti on turbo, mutta hyvät yksilöt maksaa pirusti.
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

pci kirjoitti:Rekisteriotteessa lukee useimmiten valmistusmaa.
Joka ei nykyään pidä enää paikkaansa.
Nykyään itselläkin lukee otteessa valmistusmaana saksa, vaikka on uudenkaupungin tehtaalla valmistettu yksilö.
Opelilla vaihtui nuo tehdaskoodit jossainvaiheessa 2000lukua ja sotkee myös vanhempien mallien tietoja.
Vastaa Viestiin