Ecotec ( taas ) ja outo "boxi" koneessa / huohotin
-
E Partanen
- 'Admiral'

No tuli suljettua tuo boksi sitten tiivistyssilikonilla. Nyt sitä ehkä voi huoltaa myöhemminkin. Sen rautalanka hässäkän jätin nyt kokeeksi pois, ikäänkuin kompromissina sen suhteen, että pitääkö tuon rasian olla järjestelmässä, vai ei. Oli muuten ruosteessa se rautalanka, joten vettä on ollut pitkään.
-
E Partanen
- 'Admiral'

Re: Ecotec ( taas ) ja outo "boxi" koneessa / huohotin
Viime kesänä loota alkoi sitten vuotaa siihen malliin, että roiski öljyä pakosarjalle. Uusi loota olisi maksanut 25 euroa, uusi letku lootan tilalle 5 euroa. Ostin letkun.
No tänään ei sitten meinannut Astra jäädä käyntiin ollenkaan. Lupaili vain. Vasta kaasu pohjassa sahaamalla sain sitten viimein käyntiin. Tyhjäkäyntiongelmiakin on ollut tänä talvena turhan paljon mun makuun. Välillä tyhjäkäyntiä ei ole, välillä se tyhjäkäynti soutaa. Muutosta edellisiin ongelmattomiin talviin verrattuna on tämä mystinen GM-laatikko. Nyt vaihtoehtoina kaasuläppärungon perusteellinen puhdistus, ja jos se ei auta, niin ensi talveksi uusi loota, tai auto.
Sillä vaan, että sillä laatikolla taitaa sittenkin olla jokin taika.
No tänään ei sitten meinannut Astra jäädä käyntiin ollenkaan. Lupaili vain. Vasta kaasu pohjassa sahaamalla sain sitten viimein käyntiin. Tyhjäkäyntiongelmiakin on ollut tänä talvena turhan paljon mun makuun. Välillä tyhjäkäyntiä ei ole, välillä se tyhjäkäynti soutaa. Muutosta edellisiin ongelmattomiin talviin verrattuna on tämä mystinen GM-laatikko. Nyt vaihtoehtoina kaasuläppärungon perusteellinen puhdistus, ja jos se ei auta, niin ensi talveksi uusi loota, tai auto.
Sillä vaan, että sillä laatikolla taitaa sittenkin olla jokin taika.
siinä laatikossa ei ole mitään taikaa, se on eräänlainen "suodatin" vaan siinä huohotinputken välissä.
suodatinelementtikin taisi olla jotakin teräsvillan tapaista.
tuossa keskustelua tuosta käynistymisongelmasta, eli ei ole käynnistynyt ilman kaasua.
eri moottori mutta sillä ei ole merkitystä jos puhutaan askelmoottoriviasta.
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=183143
tuossa keskustelua tuosta käynistymisongelmasta, eli ei ole käynnistynyt ilman kaasua.
eri moottori mutta sillä ei ole merkitystä jos puhutaan askelmoottoriviasta.
http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=183143
-
E Partanen
- 'Admiral'

Jep, kuten edellisellä sivulla olevista kuvistani selviää. Varmasti toki edellisen sivun jo luitkin. Se mitään suodata, muttaa vain höyryä takaisin nesteeksi.FullMetal kirjoitti:siinä laatikossa ei ole mitään taikaa, se on eräänlainen "suodatin" vaan siinä huohotinputken välissä.
Ja taika on siinä, että parempi kosteuden olla tuossa purkissa, kuin kaasuläppäkotelossa.
-
jeppe jääkarhu
- 'Diplomat'

Se boksihan tosiaan oli vain muovilaatikko, jonka sisällä oli teräsvillaa. Tarkoitus tuolla oli erottaa kampikammiosta tulevista öljypitoisista höyryistä/kaasuista suurimmat öljyt pois. Huonoa vaan tuossa oli se, että pakkaskelit yhdistettynä pätkä-ajoihin saattoivat aiheuttaa tuon huohottimen jäätymisen, jolloin kampikammioon tulee liikaa painetta ja se sitten purkautuu jostain (esim. öljyntarkastustikun reiästä tai stefojen välistä).
Oma X20XEV käy talvella tasaisesti, myös joutokäyntiä, ilman tuota boksia. Kuitenkin varmaan lämpimien kelien saapuessa tumppaan tuohon kampikammion ja venakopan välille jossain vaiheessa oil catch canin erottelemaan suurimman osan kampikammiohuurujen öljyistä.
Ilman tuollaista boksia tai oil catch cania kampikammion huurujen sisältämä öljy likaa ja karstoittaa kaasuläppäkoteloa ja siten takerruttaa tyhjäkäyntisolenoidin karaa, jotka taasen aiheuttaa joutokäyntiongelmia.
Talvella, varsinkin näillä pakkasilla, en itse pitäisi tuossa välissä mitään teräsvillaan perustuvaa huohotinta sen jäätymisriskinsä vuoksi.
Oma X20XEV käy talvella tasaisesti, myös joutokäyntiä, ilman tuota boksia. Kuitenkin varmaan lämpimien kelien saapuessa tumppaan tuohon kampikammion ja venakopan välille jossain vaiheessa oil catch canin erottelemaan suurimman osan kampikammiohuurujen öljyistä.
Ilman tuollaista boksia tai oil catch cania kampikammion huurujen sisältämä öljy likaa ja karstoittaa kaasuläppäkoteloa ja siten takerruttaa tyhjäkäyntisolenoidin karaa, jotka taasen aiheuttaa joutokäyntiongelmia.
Talvella, varsinkin näillä pakkasilla, en itse pitäisi tuossa välissä mitään teräsvillaan perustuvaa huohotinta sen jäätymisriskinsä vuoksi.

-
E Partanen
- 'Admiral'

Mulla se muovilaatikko taisi toimia juurikin huohotussäiliönä viime talven, kun olin jättänyt sen verkkohässäkän sieltä pois. Olosuhteet eivät tosin olleet yhtä rankat viime talvena, mutta ongelmia ei ollut.
-
2.0 16v CDX
- 'Senator'

Mulla ollut Vectrassa entisen omistajan mukaan jo reilut 10 vuotta ja aina ollu se verkko hässäkkä sisällä.
Kerää paljon mönjää ja senkun malttaa aika usein puhdistaa niin toimii!!
.
Suosittelevat ainakin Opelin huollossa.. Eipähän kerry se öljy mönjä muualle.. Mutta syksyllähän tuo on syytä muistaa puhdistaa!
Kerää paljon mönjää ja senkun malttaa aika usein puhdistaa niin toimii!!
Suosittelevat ainakin Opelin huollossa.. Eipähän kerry se öljy mönjä muualle.. Mutta syksyllähän tuo on syytä muistaa puhdistaa!
-
E Partanen
- 'Admiral'

Millä sen saa tiiviisti suljettua? Silikoni ei ollut riittävän kestävää, vaan alkoi vuotaa.
-
2.0 16v CDX
- 'Senator'

En ole koskaan sitä lootaa aukaissut juuri sen takia kun vähän pelotti saako sitä enää kiinni.
Jollain liuotinaineella aikani liotin ja putsailin sitä ja kuivatus päälle..
Jollain liuotinaineella aikani liotin ja putsailin sitä ja kuivatus päälle..
- superiorman
- 'Admiral'

Näinhän se menee kun ymmärtää laatikon tarkoituksen.Ei mene vesipaska öljyjen sekaan vaan jää suurimmat ainakin laatikkoon.Kerran talvessa olen puhdistanut tai useammin jos tarvitsee.Ei sitä tarvii aukasta vaan jollain liuottimella puhdistaa sen.Itse olen laittanut pyykkipulveria sisään ja kuumaa vettä hanasta ja ravistelen.Ei tarvii montaa kertaa vatkata kun loota puhdas.Lähes kaikki paskat tulee ulos.Ei ole iso homma ja tosiaan ei mene se kermamössö alakertaan.Onpahan kuulunut paljonkin ihmettelyä tosta mömmön kertymisestä koneen sisälle tällä foorumilla.Eipähän kerry xev:hen kun on loota letkussa!!!!2.0 16v CDX kirjoitti:Mulla ollut Vectrassa entisen omistajan mukaan jo reilut 10 vuotta ja aina ollu se verkko hässäkkä sisällä.
Kerää paljon mönjää ja senkun malttaa aika usein puhdistaa niin toimii!!.
mikähän siihen sitten mahtaa olla syynä, kun uudemmistahan tuo boksi puuttuu.. Loppunut tehtaalta pöntöt kesken?
ne on hoksannu että sillä rasialla ei tee mitään.
eihän se rasia suojele sitä öljyä muuttumasta "mömmöksi"
sehän menee silläkeinon että jos ajellaan pätkäajoa satunnaisesti niin syntyy sinne moottorin sisälle kondensiovettä
tämä taas ruukaa kertyä sinne venttiilikoppaan. monasti ku ottaa öljykorkkeja irti öljynvaihtoon tulleista autoista niin sielä on sentin
paksunen kerros sitä kermamömmöä. sen ku viittis käyttää sen auton kuumaksi ku käy siellä kaupassa niin siellä moottorissa ei sitä mömmöä olis.
lisäksi toki vaihtaa ne öljyt kerran vuoteen.
eihän se rasia suojele sitä öljyä muuttumasta "mömmöksi"
sehän menee silläkeinon että jos ajellaan pätkäajoa satunnaisesti niin syntyy sinne moottorin sisälle kondensiovettä
tämä taas ruukaa kertyä sinne venttiilikoppaan. monasti ku ottaa öljykorkkeja irti öljynvaihtoon tulleista autoista niin sielä on sentin
paksunen kerros sitä kermamömmöä. sen ku viittis käyttää sen auton kuumaksi ku käy siellä kaupassa niin siellä moottorissa ei sitä mömmöä olis.
lisäksi toki vaihtaa ne öljyt kerran vuoteen.
- superiorman
- 'Admiral'

Olen aatellu että ei kantsi väitellä mutta jos kokeilis sitäkin.Kun kosteus kiertää huohotusjärjestelmässä niin kertyy näköjään venttiilikopan kanaviin ja siitä sitten letkua pitkin alas kampikammioon.Toistan venttiilikopasta alas öljyjen sekaan!Sen takia sihti välissä!!Sihti kerää suurimmat itseensä.Näin estää kampikammion öljyjä mömmööntymästä.Ne on hoksannut tehtaalla sen että kukaan ei puhdista tota sihtilootaa ja se jäätyy umpeen.Öljyt mömmööntyy sen takia että kosteus kertyy öljyjen sekaan eikä jonnekin muualle kuten esim. tähän sihtilootaan.
minä en väittele, kerron vaan että miten asiat on.superiorman kirjoitti:Olen aatellu että ei kantsi väitellä mutta jos kokeilis sitäkin.Kun kosteus kiertää huohotusjärjestelmässä niin kertyy näköjään venttiilikopan kanaviin ja siitä sitten letkua pitkin alas kampikammioon.Sihti kerää suurimmat itseensä.Näin estää kampikammion öljyjä mömmööntymästä.Ne on hoksannut tehtaalla sen että kukaan ei puhdista tota sihtilootaa ja se jäätyy umpeen.Öljyt mömmööntyy sen takia että kosteus kertyy öljyjen sekaan eikä jonnekin muualle.
kampikammiossa olevat öljythän kiertää myös siellä venttiilikopan alla, oletko tietoinen että sieltä nokka akselien vierestä
menee muistaakseni lähemmäs kahdeksan kappaletta sormenpaksuisia kanavia takaisin sinne kampikammioon, näissä kanavissa ei ole mitään suodatinta.
pääseehän se venttiilikoneiston alla oleva kosteus sitäkin kautta sinne kampikammioon. nuo kanavat on sen takia että öljypumpun pumppaama
öljy pääsee valumaan takaisin sinne alakertaan ja uudelleen kiertoon.
toisekseen moottoriöljyt eivät ole hygroskooppisia kuten jarruneste. toki sekaan epäpuhtauksia kertyy
eli tuota kosteutta myös mutta sen kosteudenhan saa siitä öljystä kätevästi pois kun käyttää auton moottorin kuumaksi, vesi katos höyrystyy sadassa asteessa
moottoriöljy ei, tällöinhän vesi haihtuu öljystä pois.