B-omegan sähkölasi projekti

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

No niin, en viitsinyt laittaa tätä tuonne projetki puolelle, sen verta pikku projektista on kyse :smile:

nyt kun sähkömoottorien ym asennus on päässyt vauhtiin, on eteen tullut seuraavia ihmetyksen aiheita.

olen purkanut toisen takaoven ja keskikonsolin, toisen takaoven kytkintä lukuun ottamatta kytkimet ovat paikoillaan, tai siis piuhojen päässä, yhden moottorin olen asentanut, toiseen takaoveen. ongelmana on se että moottori toimii vain toiseen suuntaan, alas päin, ylös ei tule millään, ja toinen ongelma on että kytkimien merkkivalot palaa vaikka autosta on virrat pois, ei kai näi pidä olla??? moottori myös toimii vaikka virrat ovat pois.

voisko olla että koko piiri (kaikki kytkimet ja johdot kaikkiin oviin) pitää olla rakennettuna ennen kuin lasit toimii molempiin suuntiin?

mutta kun ei uskalla oikein alkaa irroittaa kampia ennenkuin setti toimii irrallaan, on vähän ikävä jos kaikki lasit jää alas :smile: , talvikin on tulossa.

jos jollakin on tietoa niin olis jees jos sen täällä kertois.

FC:lle: Ei ollut konsolissa ohennettuja kohtia kytkimille, täytyy vissiin ajaa kuvio sahalla ne reiät, sen verta kovaa ainetta tuo konsolin runko.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2003-09-19 10:27 ]</font>
JV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JV »

mistähommasit noi moottorit??
kävisköhän samat a-omegaan kun olis semmonen kans suunnitteilla mut ei näytä mistään löytyvän sopivia moottoreita!!
tarvikemoottorit ei mahtunu oven sisään??
OPEL OMEGA 3000 24V
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Kyllähän nyt A-Omegoita on purettuna vaikka kuinka paljon suomessakin makaamassa.

Että kyllä niistä varmaan jostain saa kohtuuhintaan koko sarjan sähkölaseja.
Vaikka pörssistä selailee ilmoituksia missä myydään koko autoa purettuna,
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

On 2003-09-19 10:26, Jerzey wrote:
ja toinen ongelma on että kytkimien merkkivalot palaa vaikka autosta on virrat pois, ei kai näi pidä olla??? moottori myös toimii vaikka virrat ovat pois.
<font size=-1>[ This Message was edited by: Jerzey on 2003-09-19 10:27 ]</font>
kytkimien merkkivalojen tulee palaa ja sähköikkunoiden toimia vielä tovin sen jälkeen kun mootttori ja virrat sammutettu on. mutta jos ne palaa ihan 24/7, niin sitten ei oo kaikki kyllä täysin oikein asennettu.
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
FC
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FC »

Kytkimien valot sammuvat viiveellä virtojen poiskytkemisen jälkeen.

Kytkentää kannattaa vertailla kytkentäkaaviosta (veivimalli vs. sähköikkuna-malli, releet yms.). Sullahan taisi olla tarvittava opus? Kytkimien puhtaus kannattaa tsekata. Ne ovat olleet irrallaan ja pikkuroskia on voinut päästä kytkimen sisälle. Omassa Omegassa reistaili takaikkunan kytkin; alas meni mutta ylös ei noussut kuin kytkimen voimakkaan painamisen seurauksena. Putsasin ja nyt toimii OK.

Olikos keski-konsolisi harmaa vai musta? Mulla nimittäin olisi myös harmaa keskikonsoli missä valmiit reiät kytkimille. Voin vaihtaa päikseen?
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2003-09-22 12:30, FC wrote:
Kytkimien valot sammuvat viiveellä virtojen poiskytkemisen jälkeen.

Kytkentää kannattaa vertailla kytkentäkaaviosta (veivimalli vs. sähköikkuna-malli, releet yms.). Sullahan taisi olla tarvittava opus? Kytkimien puhtaus kannattaa tsekata. Ne ovat olleet irrallaan ja pikkuroskia on voinut päästä kytkimen sisälle. Omassa Omegassa reistaili takaikkunan kytkin; alas meni mutta ylös ei noussut kuin kytkimen voimakkaan painamisen seurauksena. Putsasin ja nyt toimii OK.

Olikos keski-konsolisi harmaa vai musta? Mulla nimittäin olisi myös harmaa keskikonsoli missä valmiit reiät kytkimille. Voin vaihtaa päikseen?
mustahan se mun konsoli on.

uskon että kytkimet ovat ok, sillä myös etukytkimestä moottori pyörii vain toiseen suuntaan, joku muu siellä nyt hänksättää. täytyy vielä tutustua siihen kytkentä kaavioon huolellisemmin.

e: juu niinhän ne kytkimet näköjään toimivatkin, eli merkkivalot sammuvat minuutin parin viiveellä.

kuuluukos tuohon ompun sähkölasien ominaisuuksiin "kaikki-ikkunat-kerralla-kiinni-auton-ulkopuolelta" :smile:avaimilla oven lukosta tai esim kauosäätimestä?

<font size=-1>[ This Message was edited by: jerzey on 2003-09-22 15:58 ]</font>
FC
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FC »

Jep; Lasit nousevat ylös mikäli pidät kaukosäätimen nappia pidempään pohjassa ovien lukitsemisen yhteydessä.
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2003-09-22 12:30, FC wrote:
voisko tuosta ymmärtää että sulla olis myös musta ylimääräinen konsoli, jonka voisit päikseen vaihtaa? jos on, niin tehdään vaihto mun puolesta.
FC
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja FC »

Pelkästään harmaa :sad:

<font size=-1>[ This Message was edited by: FC on 2003-09-23 10:42 ]</font>
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2003-09-23 10:42, FC wrote:
Pelkästään harmaa :sad:

<font size=-1>[ This Message was edited by: FC on 2003-09-23 10:42 ]</font>
nou hätä, täytyy reijittää nykyinen.
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

kertokaas nyt viisaammat, miten tuollainen sähkömoottori oikein toimii, eikös se niin ole että kun "+:n" kytkee "+:aan" niin moottori pyörii suuntaan A, ja kun "-:n" kytkee "+:aan" niin moottori pyörii suuntaan B, olenko oikeassa.

mietin vaan, että mistä tuota toisen takalasin vikaa alkais tutkimaan, toisessa takaovessa samat kytkin ja moottori toimii moitteetta, ilmeisesti johto poikki jostain, mutta mistä ja mikä johto...

no kuskinpuolen etuovi ja oikea takaovi toimii moitteettomasti, jopa tuo kaukosäätimellä ulkoakäsin sulkeminen onnistuu, oikeaa etuovea en ole vielä edes alkanut asentaa.

ps voin kertoa että etuoven johtosarjan vaihtaminen on yksi veemäisimmistä hommista mitä olen omppuun tehnyt, tai siis ylivoimaisesti Veemäisin.
irmche
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja irmche »

On 2003-09-25 08:31, Jerzey wrote:
eikös se niin ole että kun "+:n" kytkee "+:aan" niin moottori pyörii suuntaan A, ja kun "-:n" kytkee "+:aan" niin moottori pyörii suuntaan B, olenko oikeassa.
Eli siis vain vaihtaa johtojen paikkoja?
Niinhän se toimii yksivaiheisissa.

kolmivaihemoottoreissa vaihdetaan kahta vaihetta keskenään niin kiertosuunta muuttuu.
cockjerry
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja cockjerry »

Mulla on kanssa a ompun -91 sähkölasien kanssa probleemoa. Lasit sun muut heebelit on asennettu. Ensin toimi pelkästään takaikkunat, sittenkun vähän aikaa säädin ni nyt ei toimi nekään. Ei syty myöskään valot nappeihin, ennen sytty! Mutta etulasit eivät ole koskaan toimineet.

Napeiltahan lähtee johdot sellaseen isoon valkoiseen liittimeen.. mikä plugi siihen keskelle kuuluu? Nimittäin mulla ei ole siinä mitään.

eli siis sähkölasit on jälkeenpäin asennettu, jostain 3000 ompusta..

<font size=-1>[ This Message was edited by: cockjerry on 2003-09-26 18:43 ]</font>
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2003-09-26 18:39, cockjerry wrote:
Mulla on kanssa a ompun -91 sähkölasien kanssa probleemoa. Lasit sun muut heebelit on asennettu. Ensin toimi pelkästään takaikkunat, sittenkun vähän aikaa säädin ni nyt ei toimi nekään. Ei syty myöskään valot nappeihin, ennen sytty! Mutta etulasit eivät ole koskaan toimineet.

Napeiltahan lähtee johdot sellaseen isoon valkoiseen liittimeen.. mikä plugi siihen keskelle kuuluu? Nimittäin mulla ei ole siinä mitään.

eli siis sähkölasit on jälkeenpäin asennettu, jostain 3000 ompusta..

<font size=-1>[ This Message was edited by: cockjerry on 2003-09-26 18:43 ]</font>
taitaa olla eri systeemit, mulla oli autossa valmiit liittimet johon vaan nappulat kiinni, nyt toimii kaikki paitsi se yksi murheenkryyni ovi jossa moottori pyörii vain toiseen suuntaan, luultavsti ovi johdoista on joku piuha poikki, täytyy mittailla niitä kun on aikaa.

nappulat upposivat nätisti konsoliin, lyijykynän, poran ja kuviosahan avulla, kunhan olin ekaksi käynyt rintajoupilla vakoilemassa niiden nappuloiden paikat. (joissa oli muuten eroja riippuen autosta, yhdessä kuskin napit oli yli sentin taaempana kun repsikan)
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'

ovijohtosarjasta oli kaksi johtoa poikki, nyt korjattu ja toimii.

ongelma löytyi yleismittarin avulla helposti.
Vastaa Viestiin