Moniurahihnan vaihto Astra F

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Moniurahihnan vaihto Astra F

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Kauanko vie liikkeessä aikaa vaihtaa moniurahihna? Laturi vaihdettu pari vuotta sitten ja tänään moniurahihnan kiristin omin toimin. Ujelsi kuin turbo konsanaan. Tässä C16SE koneessa tuo hihna siis kiertää moottorin kannattimen, joka pitäää avata hihnan vaihtoa varten. Katselin foorumilla, että, jossain liikkeessä kiristimen ja hihnan vaihtoon oli mennyt 1,5h, mikä on käsittämätöntä, koska itse vaihdoin kiristimen lähes olemattomilla työkaluilla 40 min ensimmäistä kertaa eläissäni ja purin pois ilmanputsarin kotelon ja "norsun kärsän" ilmanputsarin kotelolta kaasuläpän kotelolle ja myös kasasin ne takaisin. Moottorin kannakehan tuosta pitää irrottaa. Millä se on kiinni? Ei tähän hätään löydy kakkosnelosia tunkkausta varten, mutta en kyllä anna liikkeessäkään lypsää, kun pelkkä koneistamon lasku oli jo lähemmäs 300€ kansiremontista vuosi sitten.
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
2.0 16v CDX
'Senator'
'Senator'

Re: Moniurahihnan vaihto Astra F

Viesti Kirjoittaja 2.0 16v CDX »

Jossi kirjoitti:Kauanko vie liikkeessä aikaa vaihtaa moniurahihna? Laturi vaihdettu pari vuotta sitten ja tänään moniurahihnan kiristin omin toimin. Ujelsi kuin turbo konsanaan. Tässä C16SE koneessa tuo hihna siis kiertää moottorin kannattimen, joka pitäää avata hihnan vaihtoa varten. Katselin foorumilla, että, jossain liikkeessä kiristimen ja hihnan vaihtoon oli mennyt 1,5h, mikä on käsittämätöntä, koska itse vaihdoin kiristimen lähes olemattomilla työkaluilla 40 min ensimmäistä kertaa eläissäni ja purin pois ilmanputsarin kotelon ja "norsun kärsän" ilmanputsarin kotelolta kaasuläpän kotelolle ja myös kasasin ne takaisin. Moottorin kannakehan tuosta pitää irrottaa. Millä se on kiinni? Ei tähän hätään löydy kakkosnelosia tunkkausta varten, mutta en kyllä anna liikkeessäkään lypsää, kun pelkkä koneistamon lasku oli jo lähemmäs 300€ kansiremontista vuosi sitten.
Tuon "turbon äänen" aiheuttaja, oliko se siis moniurahihnan kiristin?
Juutas
OCF Member
OCF Member
Jäsennumero: 2221
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juutas »

Mulla 1.8 kone ujeltaa kuin remmiahdettu auto... :lollis:
Ja kepillä kuuntelun tuloksena päättelin että se tulee ohjaustehostimesta. Tosi ärsyttävä ääni, mutta odotan että vika näyttää itsensä paremmin että tietää mitä alkaa vaihtamaan. Nyt ajanut 5tkm ujeltaen. Ja kova ääni jo onkin. :P
Opel Astra J OPC-line Sports Tourer -15
Opel Corsa E -16

"Acta Non Verba"
2.0 16v CDX
'Senator'
'Senator'

Juutas kirjoitti:Mulla 1.8 kone ujeltaa kuin remmiahdettu auto... :lollis:
Ja kepillä kuuntelun tuloksena päättelin että se tulee ohjaustehostimesta. Tosi ärsyttävä ääni, mutta odotan että vika näyttää itsensä paremmin että tietää mitä alkaa vaihtamaan. Nyt ajanut 5tkm ujeltaen. Ja kova ääni jo onkin. :P
Minulla ujeltaa melko varmasti moniurahihnan kiristäjän laakeri. Hihna vaihdettu syksyllä ja jo silloin laakeri aavistuksen rahisi, pakkasilla kylmäkäynnistyksessä kuului rääkäisy ja vinkui kovimmilla pakkasilla vielä 15-30 sekuntia.

Kyllähän tuo jo joutaisi vaihtaa, mutta on aina vain homma venynyt. Hieman työläs kun pitää ottaa moottorin kiinnike irti..
Agiperi
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Agiperi »

Kannattaa koittaa suihkasta vähän vettä moniurahihnaan auton käydessä, jos sivuääni häviää niin se kuuluu sitten siitä. Varmaankin jos hihna tarraa rulliin "liian hyvin" niin se tekee jotain ääntä, vaikka olisikin uusi hihna. Tuohon on kai jotain kitkanpoistoaineita sprayna saatavilla. Itse tämän havaitsin aikani ihmeteltyä sirisevää sivuääntä, joka hävisi hetkeksi kiristinrullan laakerin vaihdolla, mutta tuli kuitenkin takaisin.
Jossi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jossi »

2.0 16v CDX kirjoitti:Tuon "turbon äänen" aiheuttaja, oliko se siis moniurahihnan kiristin?
Joo, sehän se ulisi. Motonetista ostin uuden kiristimen ja ulinat loppui. Ujellus kasvoi kierrosten mukaan ja kuului varsin voimallisena yli 2000 kiekoilla. Ei vanhassakaan kiristimessä juuri välystä ollut muovirullan laakerissa, mutta laakeri oli menossa ja muovirulla kulahtanut. No, olihan se siellä paikoillaan ollutkin 185 tkm.

Juutas kirjoitti:Mulla 1.8 kone ujeltaa kuin remmiahdettu auto... :lollis:
Joo, itse kuuntelin pitkällä ruuvimeisselillä laturin, moniurahihnan kiristimen ja ohjaustehostimen pumpun. Tasapääruuvarin kärki vaan tiukasti kohteeseen kiinni ja sitten kuunnellaan korva kiinni kahvapäässä.
Mitä järkeä on tehdä töitä tässä yhteiskunnassa? Raataa pienellä palkalla ja polttaa itsensä loppuun. Tehköön ne töitä, jotka haluavat, niin minä elän yhteiskunnan tuella ja vapaa-aikaa riittää... Ei raha ole kaikki kaikessa, elää voi muutenkin.
2.0 16v CDX
'Senator'
'Senator'

Jossi kirjoitti:
Joo, sehän se ulisi. Motonetista ostin uuden kiristimen ja ulinat loppui. Ujellus kasvoi kierrosten mukaan ja kuului varsin voimallisena yli 2000 kiekoilla. Ei vanhassakaan kiristimessä juuri välystä ollut muovirullan laakerissa, mutta laakeri oli menossa ja muovirulla kulahtanut. No, olihan se siellä paikoillaan ollutkin 185 tkm.
Vaihdanpa tuonkin kunhan joudan.. Loppuu vinkuminen. Ja autossahan tuo on ollut sen 265tkm.
Vastaa Viestiin