Moi
Tämä on lyhyt varoituksenomainen kertomus siitä miten kyseisessä liikkeessä minua yritettiin hämätä. Autoni on Opel Astra G vuosimallia 1999 ja siinä on 40mm madallussarja. Parin viimeisen kuukauden aikana oli alkanut ratti nykimään oikealle pienissä nopeuksissa, joka paheni koko ajan. Lisäksi auto tuntui pomppivan mateluvauhdissa. Päätin viedä auton huoltoon, koska en itse juurikaan hallitse öljynvaihtoa vaativampaa huoltotyötä

Huoltopaikaksi valitsin Auto-Åströmin, joka on valtuutettu Opel huoltoliike ja lisäksi sopivan etäisyyden päässä. Vein auton huoltoon ja pyysin kustannusarvion tarvittavista huoltotoimenpiteistä ennen niiden suorittamista. Huoltomies soittikin noin tunnin operaation jälkeen ja sanoi, että
molemmat sisemmät vetonivelet menee vaihtoon, koska ovat niin kuluneet ja siksi auton ratti tärisee. Erityisesti hän mainitsi, että autossa on madallussarja ja se kuormittaa niveliä liikaa. Ajattelin, että kuulostaa pätevältä diagnoosilta ja olin hyvilläni, että vika löytyi. Kyseisiä niveliä ei ollut heti hyllyssä ja ne olisi pitänyt laittaa tilaukseen. Tässä vaiheessa tuli järkyttävä yllätys eteen kun kävi ilmi, että huollon mukaan kyseessä on todella harvoin rikkoutuva osa ja vaikeasti saatavilla edes tarvikeosana ja yhden nivelen hinta
416€. Olin pudota perseelleni, koska osien hinnaksi olisi tullut yli 800€ ja siihen työt päälle!!! Luonnollisestikaan en hyväksynyt osien hankintaa, koska tämä kuulosti aivan hirvittävän kalliilta!! Maksoin vain tunnin tarkistuskäynnin eli 65€. Aloin sitten itse selvittelemään nivelten hintoja ja Motonetistä löytyi kyseiset osat ja hinta 66,50€ /kpl! Siis miten ihmeessä Opel liike saa yhdelle hinnaksi yli 400€!!!! Noh eikä siinä kaikki...soitin toiseen Oululaiseen huoltoliikkeeseen, jonka nimeä en nyt mainitse, jotta kukaan ei luule, että kirjoitan tätä mainostaakseni vaikka tekisi mieli kyllä kertoa tämän hommansa osanneen liikkeen nimi julkisesti! Kerroin heille mikä autoani vaivasi ja sain huoltoajan. Vein sinne auton tänä aamuna ja sieltä sitten soittivat iltapäivällä, että vika on selvitetty. Jännityksellä odotin diagnoosia ja he olivat tarkistaneet nivelet eikä niistä ollut löytynyt mitään vikaa. Vaan...vika johtui oikeanpuoleisesta renkaasta jossa oli vyö ilmeisesti poikki ja he olivat vaihtaneet vararenkaan paikalleen. Tärinä ja pomppiminen loppui siihen!!! Sain itsekin todeta, että renkaan sisäpinnalla oli näkyvä ja helposti tuntuva kuoppa. Hintaa kyseiselle operaatiolle kertyi alle 60€. Tosin joudun hankkimaan tuon viallisen renkaan tilalle uuden mutta se ei silti maksa niin paljoa kuin yksi nivel Opel liikkeessä!!!! Täytyy sanoa, että kyllä on hirvittävä ero kahden eri huoltoliikeen ammattitaidossa! Täytyy varmaan viedä pullapussi tämän huoltoliikkeen pojille kiitokseksi asiantuntevasta ja asiakaslähtoisestä työstä. En muistanutkaan enää miten tasaisesti auto voi kulkea pienissäkin nopeuksissa!
Terveisin,
Esa Heikkilä