Eli potilas on A-korinen Frontera C24NE koneella. Auto on minulle kohtuu uusi, tuli taloon marraskuun alussa. Moottori on nähtävästi vuotanut etupäästään öljyä ennenkin, ryöttäisyydestään päätellen. Aluksi se ei minulla kuitenkaan "merkannut reviiriään", enkä muutenkaan huomannut, että vuotaisi. Kun pakkaset sitten kiristyi ekan kerran tonne kahteenkymppiin, niin huomasin yhden pidemmän reissun jälkeen, että jostain vuotaa ja rajusti. Kiristelin silloin öljypumpun pohjan pultit ja öljynpainemittarin anturin, molemmat oli aavistukset löysällä. Luulin jo vian korjaantuneen, kun tiputtelu loppui. Nyt kuitenkin taas kävi niin, kun eilen ajelin jonkun 60km parissa palassa, pakkasta -16°C, että auto laski tuon jälkeen talliin allensa oikeen kunnon lätäkön. Lyhyillä matkoilla (<5km) ja miedommilla pakkasilla vikaa ei siis esiinny. Koko moottorin etupää on niin öljyinen, että ainakaan pesemättä on paha nähdä mistä se öljy oikeasti tulee ja näillä pakkasilla ei oikeen pesukaan onnistu:( Voisko tuo vuotaja olla kampiakselin etupään stefa? Voisiko se käyttäytyä noin, että vuotaa vain pakkasilla. Vai jäätyykö mulla huohotin ja ruikkaa siksi öljyä pihalle? Tosin, mistä se voi tuolta etupäästä tulla, jos ei kuitenkaan jää sitten vuotamaan lämpimämmillä keleillä? Kaikenkaikkiaan vuoto on kuitenkin niin pientä, että se ei vielä tikussa näy. Jossain vesipumpun alapuolella se vuoto mielestäni on, koska se tuoreempi öljy on siellä, yllättäen tollanen vanha kone on kyllä öljyinen vähän joka puolelta
Onko tuo kampiakselin etupään stefa kuinka paha vaihtaa, kallishan se ei ole? Mulla tulee syylärin vaihto tässä ihan lähiviikkoina, niin aattelin, että siinä samalla menis se stefakin, kun tulee kivasti tilaa kun on syyläri pois tieltä. Vaan jos se on oikeen työläs vaihtaa, niin ei ehkä ihan vaan varmuudeksi viitsi...