mv6 jakopääremontti...mahdoton tehdä itse?
Re: mv6 jakopääremontti...mahdoton tehdä itse?
Ja tuosta merkkiliikkeen hinnasta: Länsi-Auto Hämeenlinna pyysi viime syksynä operaatiosta (osat+työt) muistaakseni n.750€. Siis Vectra B:hen.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)
Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
noissa hihnasarjoissakin on hintaeroa melko reippaasti.. ite tilattiin mulle eka moottorin numerolla sarja mutta olikin väärä, no tilasin uuden niin oli vissiin 60€ halvempi setti, ainoo eri tais olla kiristin hässäkän rungossa..
itelle kun kaverin kaa tehtiin niin pyöriteltiin kampura sillein että kaikki mukit on on alhaalla ni ei pääse venttiilit ottamaan kiinni mäntiin vaikka nokkapyörähtääkin. tuolla omat työkalut yms ketjussa on kuva kampuran lukitustyökalustakin
itelle kun kaverin kaa tehtiin niin pyöriteltiin kampura sillein että kaikki mukit on on alhaalla ni ei pääse venttiilit ottamaan kiinni mäntiin vaikka nokkapyörähtääkin. tuolla omat työkalut yms ketjussa on kuva kampuran lukitustyökalustakin
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Astra 1.9 -07 OPCline
Juu tuota summaa 750€ pyysivät multakin alennuksien jälkeen... Näin siis omppuun tarjosivatTimonen kirjoitti:Ja tuosta merkkiliikkeen hinnasta: Länsi-Auto Hämeenlinna pyysi viime syksynä operaatiosta (osat+työt) muistaakseni n.750€. Siis Vectra B:hen.
Opel Kadett D 1.2N Vm.82, Opel Vectra B 2.0 CD Vm.97, Opel Omega MV6 aut. Vm.98, Opel Signum 2.0t Vm.04, Opel Corsa D 1.3cdti(90hv) Vm.08, Opel Vectra 3.2 V6 Stw Vm.04, Opel Astra H 1.9cdti Vm.07, Opel Astra G 2.2 Vm.01, Opel Astra J 1.6T Vm.11
ok..eli teen itse..ei se 4-sylinteriseen ollut mikään ihme homma aikanaan vaikka siitäkin peloteltiin
osissa on kyllä aika paljon hintaeroja metrosta kahta eri sarjaa toinen 200e kalliimpi..ja vesipumppu yksinään jo 212e!!
eihän se ole tyhmä joka pyytää...
osissa on kyllä aika paljon hintaeroja metrosta kahta eri sarjaa toinen 200e kalliimpi..ja vesipumppu yksinään jo 212e!!
Ex '99 saab 9-3 2.0t "syöksysämpylä" 274hv 396nm
'00 opel omega 2.2i caravan Aut "P.O.S" ~38hv 56nm
'00 opel omega 2.2i caravan Aut "P.O.S" ~38hv 56nm
EI Se vesi pumppu kuulu V-koneis jakopääremppaanTHP kirjoitti:
Pyörii laturi/tehostaja/ilmastointi... moniura hihnalla!
Aivan turha vaihtaa jos ehjä! Ja niitäkin saa tarvikeliikkest 50-60 euroon...
Juu vesipumppua ei tarvi vaihtaa mutta samalla vaivalla sen vaihtaa/vaihdattaa, eipä ole sitten sen vaihto edessä ihan heti . Motonetissä oli hinta 2.5 V6 koneen vesipumpulla 42€... liekö sitten käy tuohon MV6:seen.
Ex Omega V6 2,5 `98 caravan, Peugeot 407 SW `05
Ei ole pakko mutta olis todella typerää jättää se pumppu vaihtamatta jakopäärempan yhteydessä. Vesipumpun hajotessa ei tarvi olla edes kovin paska tuuri että joudut pumpun lisäksi vaihtamaan jakopäänkin uudelleen samalla kertaa. Se vesipumppu kun hajoaa yleensä siten että alkaa vuotaa tippareiästä vähän nestettä ja laakerimurua suoraan jakohihnalle joka kulkee suoraan alapuolella hammaspuoli ylöspäin. Saattaa vuotaa pitkäänkin mutta niin vähän ettei vuotoa edes huomaa. Siinä vaiheessa sitten kun pumpun laakeri alkaa pitää ääntä, hihna on jo pilalla ja sitä .vissi kirjoitti:EI Se vesi pumppu kuulu V-koneis jakopääremppaan
Muutama kuva tuohon vesipumppuvaurioon liittyen:
http://kuvablogi.com/nayta/1987236/
http://kuvablogi.com/nayta/2920559/
http://kuvablogi.com/nayta/2920560/
Eipä ollut kaukana isompi remontti, vaikka vesipumppu ei jakohihnalla pyörikään
Todennäköisesti väärässä.
Niin mikä nyt sitten on typerää, tästä voidan olla monta mieltä?omega16T kirjoitti:Ei ole pakko mutta olis todella typerää jättää se pumppu vaihtamatta jakopäärempan yhteydessä. Vesipumpun hajotessa ei tarvi olla edes kovin paska tuuri että joudut pumpun lisäksi vaihtamaan jakopäänkin uudelleen samalla kertaa. Se vesipumppu kun hajoaa yleensä siten että alkaa vuotaa tippareiästä vähän nestettä ja laakerimurua suoraan jakohihnalle joka kulkee suoraan alapuolella hammaspuoli ylöspäin. Saattaa vuotaa pitkäänkin mutta niin vähän ettei vuotoa edes huomaa. Siinä vaiheessa sitten kun pumpun laakeri alkaa pitää ääntä, hihna on jo pilalla ja sitä .vissi kirjoitti:EI Se vesi pumppu kuulu V-koneis jakopääremppaan
Muutama kuva tuohon vesipumppuvaurioon liittyen:
http://kuvablogi.com/nayta/1987236/
http://kuvablogi.com/nayta/2920559/
http://kuvablogi.com/nayta/2920560/
Eipä ollut kaukana isompi remontti, vaikka vesipumppu ei jakohihnalla pyörikään
Ehkä ehjien ja toimivien osien vaihtaminen "vain varmuuden vuoksi", voi jonku muun mielestä olla typerää!
Tuokin, kuvissa oleva, vesi pumppu meni varmaan täysin yllättäen varoittamatta tuohon kuntoon?
Jäähdytys neste vuoto oli niin vähäinen, ettei missään vaiheessa tarvinnu lisätä?
Eikä laakeri pitäny mitään ääntä, vaikka näyttäis metalli jauhoa olevan runsaastikin kuvissa?
Tuo pumppu ehti todennäköisesti vuotaa lähes vuoden päivät. Alleen tuo ei tiputtanut mutta pieni pakkasnesteen haju oli havaittavissa. Mulla kuitenkin vuoti syyläri vähän yhdestä pienestä halkeamasta aina siinä vaiheessa kun tuon sammutti kuumana joten pakkasnesteen käryn ja vähäisen nesteen katoamisen pistin sen piikkiin. Käydessä syyläri ei vuoda lainkaan vaan vasta kun paine nousee enemmän. Itse pumppu ei niin paljoa vuotanut missään vaiheessa että olisi edes lätäkköä jättänyt. Liekö se vähäinen vuotanut neste haihtui höyrynä kuumasta moottorista. Mistäkö sitten tiedän että ehti vuotaa sen liki vuoden? No siitä että edellisenä kesänä koneesta kuului tyhjäkäynnillä sellanen pieni vikinä parina päivänä mutta sille ei löytynyt mitään selitystä ja ääni hävisikin itsekseen. Oletin äänen tulevan moniurahihnasta tai sen rullista yms. koska foorumilla on ollut puhetta aiemminkin vikinästä joka on tullut siitä että hihna kulkee pikkuisen sivussa kiristin/ohjausrullassa tjsp.vissi kirjoitti:Eikä laakeri pitäny mitään ääntä, vaikka näyttäis metalli jauhoa olevan runsaastikin kuvissa?
Seuraavan keväänä yhtenä aamuna huomaisin että auton alle tuli pieni lätäkkö ja tuo pieni vikinä palasi...siis todellakin hyvin pieni. Koska olin reissussa ja tiesin ettei pumppu pyöri jakohihnalla niin pidin huolta että vettä riittää ja ajoi kotiin(n.250km). Matkaa oli jäljellä ehkä reilun 20 km kun pumppu alkoi kolisemaan ja sitten vettä menikin jo reilusti. Tuo pumpun laakeri siis ei kolissut missään vaiheessa ennen kuin vasta noilla viimeisillä kilometreillä jolloin se vikinä muuttui kolinaksi. Toki se vikinä oli jo aika kovaa siinä vaiheessa ja kuului jo kierroksillakin.
Se on totta että ehjää osaa ei ihan aina kannata lähtee vaihtamaan mutta tuollaisessa paikassa minusta on typerää jättää se vaihtamatta. Varsinkin kun se voi hajotessaan aiheuttaa aika kalliin remontin siitäkin huolimatta ettei pyöri jakohihnalla ja vaikka ei mitään hajottaisikaan niin purattaa kuitenkin niin paljon osia edestä että miks odottaa sitä että se menee rikki kun yleensä se ehjä pumppu vaihdetaan jakopäärempan yhteydessä niissäkin joissa se pyörii jakohihnalla. Rakenne niissä pumpuissa on kuitenkin ihan sama vaikka hihnapyörä onkin erilainen.
Ei mulla tosta koneesta vuotanut yksikään stefakaan mutta silti vaihdoin nokkien ja kampuran etupään stefat samalla kertaa kuin tuon jakopäänkin. Moniurahihnankin vaihdoin kiristäjineen vaikka olishan noilla vanhoillakin vielä pärjännyt. Ennemmin jättäisin ne vaihtamatta kuin vesipumpun.
Kun vaihtaa kaiken kerralla sieltä osastosta, saa niiltä osin ajella huoletta seuraavan jakopään vaihtovälin.
Pointti oli kuitenkin se että tuo pumppu voi todellakin hajota niin huomaamatta että jakohihna voi poikia ennen kuin pumpun hajoamisen huomaa. Pelkkä jäähdytysnesteen vuotaminen tuohon hihnalle, tuntuu ajan kanssa pehmentävän melkoisesti tuota hihnaa.
Vähän ot mutta jos ajattelee noin että ei ehjää osaa kannata vaihtaa koskaan niin ainakin itse vaihdan jarrupalat, levyt, iskarit, nivelet yms. aina molemmille puolille yhtä aikaa vaikka toisella puolella olisikin ehjät osat. Kannattavaa vai ei? Omasta mielestä ainut oikea tapa jos ei halua olla tekemässä remonttia vähän väliä.
Todennäköisesti väärässä.
Ei ole kummoinenkaan homma. Koskaan ennen en ollut jakopääremppaa tehnyt ja v6 omppuun vaihdoin hihnan ja rullasarjan, aikaa meni n.4h
Ainoat "erityis" työkalut mitä minulla oli: 2kpl lukkopihtejä, joilla laitoin nokat vastakkain kiinni.
Hihnan vaihdon tein viime keväänä ja sen jälkeen on kilometrejä tullut jo reilut 15tkm, joten voitanee sanoa että homma meni niinkuin piti.
"Hihnasarjan" tilasin motonetistä josta sain laadukkaat osat ja hintaa paketille tuli reilusti alle 200e. + vesipumppu, mutta sekään ei paljoa maksanut.
Jos tiedät autoista edes jotain, niin ei muutakuin hommiin, niin säästät oikeasti parinkuukauden bensarahat!
Edit. Ainakin jos motonetistä haet sen rullasarja paketin tulee hemmetin hyvät ohjeet paketin mukana ja ne osat on laatukamaa.
Ainoat "erityis" työkalut mitä minulla oli: 2kpl lukkopihtejä, joilla laitoin nokat vastakkain kiinni.
Hihnan vaihdon tein viime keväänä ja sen jälkeen on kilometrejä tullut jo reilut 15tkm, joten voitanee sanoa että homma meni niinkuin piti.
"Hihnasarjan" tilasin motonetistä josta sain laadukkaat osat ja hintaa paketille tuli reilusti alle 200e. + vesipumppu, mutta sekään ei paljoa maksanut.
Jos tiedät autoista edes jotain, niin ei muutakuin hommiin, niin säästät oikeasti parinkuukauden bensarahat!
Edit. Ainakin jos motonetistä haet sen rullasarja paketin tulee hemmetin hyvät ohjeet paketin mukana ja ne osat on laatukamaa.
Kuinka on porukka vaihdellut jakopäitä V6-koneisiin?
Omaani sain tarjouksen Rinta-Joupilta 690€ sisältäen pyynnöstä myös vesipumpun vaihdon.
Pitää kai tuo jossakin välissä vaihdella, kun edellisestä vaihdosta 7v, vaikka kilometrejä ei ole kertynyt kuin 44tkm.
Omaani sain tarjouksen Rinta-Joupilta 690€ sisältäen pyynnöstä myös vesipumpun vaihdon.
Pitää kai tuo jossakin välissä vaihdella, kun edellisestä vaihdosta 7v, vaikka kilometrejä ei ole kertynyt kuin 44tkm.
Viimeksi tuli vaihdettua kansiremontin yhteydessä. Oli kaikki tarvittavat työkalut ja osaava kaveri ja tämä apuna:
http://calibra-classic.org/docs/vaux_v6_engine.pdf
Ja mulla oli tuossa V6-jakopäätyökalusalkussa mukana myös suomenkieliset ohjeet.
Ehkä vittumaisin koko operaatiossa on se moniurahihnan kiristimen irroitus, ainakin Vectrassa. Niin paskamaisessa paikassa ja asennossa.
http://calibra-classic.org/docs/vaux_v6_engine.pdf
Ja mulla oli tuossa V6-jakopäätyökalusalkussa mukana myös suomenkieliset ohjeet.
Ehkä vittumaisin koko operaatiossa on se moniurahihnan kiristimen irroitus, ainakin Vectrassa. Niin paskamaisessa paikassa ja asennossa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)