2004 Vectra C 2,2 Direct (Z22YH) nykäisee (ks tarkempi ->)

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

2004 Vectra C 2,2 Direct (Z22YH) nykäisee (ks tarkempi ->)

Viesti Kirjoittaja Joensuu »

Morjens!

Uusi keskustelija foorumeilla ja Opel-omistaja viime lauantaista. :bye: Tuli hankittua 2004 Vectra C 2,2 direct farkku. Tähän mennessä tykkään autosta todella paljon. Varsinkin hinta/laatusuhde oli aika lyömätön, köyhdyin tuosta 6200e ja mukana oli suunnilleen kaikki mitä autolta kehtasin toivoa. Ilman huoltoja tuota nyt ei saa ihan priimaksi, nimittiäin jarruremppa siihen täytyy tehdä, pakoputken kannatinkumit vaihtaa, ja OBD-mittarin liitintä on joku edeltävä käyttäjä survaissut niin kovaa että se on lähtenyt vaeltelemaan eikä sitä saa nyt kiinni.

Näiden lisäksi on vielä viimeinen, mystinen vika, jota autoliike epäili "ominaisuudeksi" ja minä joksikin muuksi, mutta uskalsin kaupat tehdä sillä lupauksella että jos tuo jatkuu niin se korjataan. Seuraavanlainen on siis oire:

Aina kun käynnistämisen jälkeen teen ensimmäisen täyskaasukiihdytyksen (lämpimänä tietysti), auto nykäisee n. 5500 kierr/min kohdalla. Tämä tapahtuu siis vaikka käynnistämisen jälkeen ois ajanut 20km niin että auto on ihan tasan varmasti lämmin. Se tapahtuu vain kerran, eli seuraava täyskaasukiihdytys toimii sitten ihan normaalisti. Mikään varoitusvalo ei pala. Myöskään luistonesto se ei ole, luistoneston merkkivalo ei pala ja tien pinnat ovat olleet aivan puhtaita. Nykäisyn kesto on hyvin lyhyt, luokkaa 0,5s tai jopa vähän alle.

Moottori tuntuu muuten toimivan hyvin. Tehot on tallella (luulisin ainakin, ihan hyvin tuo muuten kiihtyy), ja kulutuskin on OK. Yhdistetyksihän on ilmoitettu 8,1l/100km, mulla on seilannut keskikulutus 7,7-8,5l/100km välillä tämän ajan.

Mistähän toi vois johtua? Oletteko kuulleet jotain tällaisesta? Koetin jo googlea ja forumeiden hakua.. Seuraavaksi varmaan ihan soittoa maahantuojalle tms. Haluaisin jotain tueksi autoliikkeen kanssa keskustelua varten. En haluaisi väitellä heidän kanssaan siitä onko tuo normaalia vai ei.

Muuten oon toistaiseksi ihan älyttömän tyytyväinen uuteen hankintaan. Hiljainen, mukava, tilava.. Mm. :)

-Aleksi
mnederst
'Kapitän'
'Kapitän'

Re: 2004 Vectra C 2,2 Direct (Z22YH) nykäisee (ks tarkempi ->)

Viesti Kirjoittaja mnederst »

Mulla on sama moottori automaatilla, enkä ole mitään nykimistä huomannut millään kierroksilla. Enkä muutenkaan usko, että tuollainen kuuluu asiaan. Kannattaa siis varmaankin hoitaa 6 kk sisällä kuntoon.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Kyl mä hoidan tän asian mahd. pian, tosiaan pari päivää vasta auto ollut mulla. Kuluttajansuojalakiinhan muuten kuuluu se et vian ilmaantumisesta on 2kk aikaa tehdä valitus, vaikka se 6kk katsotaankin "yleiseksi" virhevastuun ohjenuoraksi. Ei sekään tosin ehdoton oo. Joka tapauksessa tästä on erikseen sovittu et se hoidetaan jos jatkuu / on aihetta.
Pesolax
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Pesolax »

Just noilla oireilla alkoi mulla korkeapaine bensapumppu hiipumaan vastaavassa 2006 Vectrassa vähän alle 100tkm kohdalla. Pari kuukautta lisää ajoa, niin alkoi syttyä vikavalo ja silloin tällöin heitti "safe mode" päälle. Tyyppivika tuossa Z22YH koneessa, pumppu on helppo vaihtaa, mutta kallis osa. Muistelisin, että paineensäädin vaikuttaa siihen pumpun hajoamiseen ja noita säätimiä vaihdetaan Opel huolloissa nyt GM:n laskuun. Siitä on kyllä tälläkin foorumilla ollut juttua.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Käytin tänään auton myyjäliikkeessä. Lukivat vikakoodit ja sieltä löytyi kahdessa sylinterissä misfire-vikakoodi ja sit joku muistaakseni "Fuel rail pressure regulator low input" tai jotain vastaavaa. Vikakoodit lukenut kaveri epäili et tosiaan jotain vikaa on polttoaineensyöttöpuolella, ei tuu tarpeeks painetta korkeilla kierroksilla täyskaasulla ja se aiheuttaa sit tuon misfiren ja nykäisyn. Sen jälkeen kone menee varaohjelmalle ja toimii taas normaalisti ja siks tulee vain yks nykäisy.
Pesolax
'Kadett'
'Kadett'

Joo, tutulta kuullosta vikakooditkin. Yritä saada sekä paineensäädin, että bensapumppu vaihtoon (korkeapainepummpu siis). Ja olen siitä samaa mieltä, että muuten tosi hyvä hinta/laatu suhde tossa Vectrassa, ei myöskään ruostu helposti. Tai onhan siinä joillakin ollut myös jakopään kanssa ongelmaa. Eli kannattaa suhtautua vakavasti, jos kylmäkäynnistyksessä kuuluu outoja ääniä.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Jakopää tuosta on huoltokirjan mukaan jo kertaalleen korjattu.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Ja tuskinpa siis korvaavat polttoainepumpun vaihtoa jos auton viat menee tuon säätimen vaihtamalla pois, ellei sit tosiaan se korkeapainepumppu ala oireilla myöhemmin. Ei kai heillä nyt ole ainakaan velvollisuutta korjailla osia jotka vasta saattavat myöhemmin mennä rikki.

Mut joo'o, motonetissä 499e hinta tuolla pumpulla...
mnederst
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja mnederst »

Tuohon Vectraan olisi pitänyt olla jo takaisinkutsu paineensäätimen osalta. Eli voi olla, että se on jo vaihdettu. Jos ei ole, niin myyjäliikkeelle sen vaihtamisesta ei tule kustannuksia.

Mutta yritä tosiaan saada vaihtoon molemmat osat, jos suinkin mahdollista, koska voi hyvinkin olla, että toinen rikkoutuessaan tuhoaa samalla myös toisen.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Jees, tänään vika meni vielä pahemmaksi. Kokeilin huvikseni miten käy pienillä kierroksilla täyskaasuttaessa ja kone alkoikin jurputtamaan ja lopulta moottorin varoitusvalo syttyi, ja nyt se palaa aina vaikka auton sammuttaisikin. Tehot on myös poissa, vaikka en kehtaakaan enää kaasua pohjaan painaa. Olin taas yhteydessä myyjäliikkeeseen, sanoivat että selvittävät milloin saavat sen huoltoon. Ens viikonloppuna pitäis päästä Turkuun, hemmettis.
Pesolax
'Kadett'
'Kadett'

Mulla pumppu aiheutti oireen ja sen vaihto korjasi tilanteen. Myöhemmin selvisi, että paineensäädin rikkoo pumpun ja siitä nyt on takaisinkutsu. Eli tuo voisi mennä sulla ok, jos myyjäliike maksaa pumpun ja paineensäädin hoituu takaisinkutsun kautta (jos ei ole jo vaihdettu). Mulla kyllä vikavalo sammui parin käynnistyksen ja sammutuksen jälkeen ja sitten ajeltiin vielä ainakin tuhat km pintakaasulla ennen kuin pumppu meni vaihtoon. Et kyl sil voi Turkkussenkin pääst, jos valon saa sammumaan.
Khoira
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Khoira »

Itella sama auto, ja sama vika. Ollut jo pitemmän aikaa ja tiedossa että Bensapumppu siis rikki. Tottunut ajeleen tuolla nyt niin että ei kiihdytä nopeasti niin hyvin vielä pärjää :)

...mutta kummallista kyllä tämän vuoden puolella kun alkanut tankkaamaan tuota 98 E5 bensaa niin eipä ole enään sammuillut ja varoitusvalot syttynyt? Nyt pari päivää olen jopa ihan tosissaan antanut monoa ja ajellut pitempiä reissuja, ja en ole saanut sammumaan. Viime vuoden puolella sain lähes aina paikaltaan lähtiessä, kunnolla kenkää antaessa, sammumaan... outoa.

Mitäs luulette, toimiiko pumppu oikein paremmalla bensalla, vai onko nyt vaan niin kylmä ettei kuumene tarpeeksi?
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Autoliike vaihtoi sunnuntaina anturin. Ei vaikuttanu vikaan yhtään mitenkään, palasi täysin samanlaisena takaisin.

Niinpä sovittiin että vien auton huomenna Autopartnerille huoltoon. Toivottavasti nyt tulee kuntoon. :) Raportoin.
Pesolax
'Kadett'
'Kadett'

Vaihtoivat ensin halvemman osan, kun ei ollut varmaa tietoa viasta. Voisin kyllä lyödä aika isolla panoksella vetoa, että ilman pumpun vaihtoa ei tule kuntoon.
Joensuu
'Kadett'
'Kadett'

Pesolax kirjoitti:Vaihtoivat ensin halvemman osan, kun ei ollut varmaa tietoa viasta. Voisin kyllä lyödä aika isolla panoksella vetoa, että ilman pumpun vaihtoa ei tule kuntoon.

Ei muuta ku vedonlyönti käyntiin sit. :) Auto siirrettiin Autopartnerille huoltoon. Tähän mennessä ovat jo vaihtaneet tulpat ja kaasuläppäkotelon. Palauttivat auton "valmiina", mut sama vika siinä vieläkin oli kun mä sen otin takaisin. Ja nyt palaa siis jo moottorin varoitusvalot taas, ja autosta lähtee tehot ihan normaalikäyntinopeuksillakin jos painaa vaan kaasua pohjaan.

Eli vein tänä aamuna takaisin Autopartnerille. Katsotaan koska nään sen seuraavan kerran, vai soittavat seuraavaks että se on valmiina... romikselle?
Vastaa Viestiin