Vectra C

Keskustelua Opeleista
Sir Vili
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Sir Vili »

On 2003-10-19 14:03, Jartza wrote:
yläkierroksilla huudattaminen kuluttaa ja lyhentää moottorin käyttöikää!!!!
Okay okay. En rupeä väittelemään täällä, sillä olen sen nähnyt, että täällä ei saa muuta kun puolustaa kantaansa. Saat vastata alla olevaan ihan mitä haluat.

Tarina menneisyydestä:

Mulla oli Datsun 100 A (eka ja toka auto; puhun nyt tokasta), ja luukutin sitä aina niin paljon kuin kerkesin (huom. auto seisoi aina kadulla; ei lohkolämmitintä). Motti kesti hyvin, mutta kannen tiivisteitä jouduin vaihtamaan kaksi kertaa ja kerran bensasäiliön. Ne oli siis sen viat. Kaverini oli siihen aikaan Toyotalla korjaamopäällikkönä töissä ja tästä asiasta kävimme usein, pitkät ja hartaat keskustelut. Hän loppujen lopuksi tuli siihen tulokseen vuosien varrella, että itse asiassa oli hyvä asia, kun luukutin ja motti oli puhdas ja näin ollen se kesti myös.

Itse ajoin tuolla 100A:lla 243 000 km ja poikani vielä samalla autolla yli 15 000 km, ennen kuin auton taru loppui, kun hän ajoi sen tohjoksi.

No, nyt kun minulla on siis tuo Opel Vectra B V6, onko minun nyt ymmärrettävä siten, Datsun 100 A oli hurjan paljon parempi auto kuin tuo minun nykyinen Vectra V6. Eli V6 motti onkin sitten niin huono, että se hajoo ihan käsiin, kun sitä luukutan?

Mä oon ihan hoomoilanen tän jutun kanssa. Jeesatkaa nyt viisaat, sillä minähän en ymmärrä autoista mitään, koska minä vaan ajan niitä.
Jartza
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jartza »

On 2003-10-19 14:31, Pekka wrote:
On 2003-10-19 14:14, JS wrote:
Ja luukuttaminen tosta nopeudesta 5:lla kuluttaa aikalailla laatikkoa...

Höpöhöpö..
Siis yhtä paljon kuin moottorin kierrosten käyttö...
Pekka hei,älä ihan totta viitsi! :smile:
Jartza
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Jartza »

On 2003-10-19 14:33, Sir Vili wrote:
On 2003-10-19 14:03, Jartza wrote:
yläkierroksilla huudattaminen kuluttaa ja lyhentää moottorin käyttöikää!!!!
Okay okay. En rupeä väittelemään täällä, sillä olen sen nähnyt, että täällä ei saa muuta kun puolustaa kantaansa. Saat vastata alla olevaan ihan mitä haluat.

Tarina menneisyydestä:

Mulla oli Datsun 100 A (eka ja toka auto; puhun nyt tokasta), ja luukutin sitä aina niin paljon kuin kerkesin (huom. auto seisoi aina kadulla; ei lohkolämmitintä). Motti kesti hyvin, mutta kannen tiivisteitä jouduin vaihtamaan kaksi kertaa ja kerran bensasäiliön. Ne oli siis sen viat. Kaverini oli siihen aikaan Toyotalla korjaamopäällikkönä töissä ja tästä asiasta kävimme usein, pitkät ja hartaat keskustelut. Hän loppujen lopuksi tuli siihen tulokseen vuosien varrella, että itse asiassa oli hyvä asia, kun luukutin ja motti oli puhdas ja näin ollen se kesti myös.

Itse ajoin tuolla 100A:lla 243 000 km ja poikani vielä samalla autolla yli 15 000 km, ennen kuin auton taru loppui, kun hän ajoi sen tohjoksi.

No, nyt kun minulla on siis tuo Opel Vectra B V6, onko minun nyt ymmärrettävä siten, Datsun 100 A oli hurjan paljon parempi auto kuin tuo minun nykyinen Vectra V6. Eli V6 motti onkin sitten niin huono, että se hajoo ihan käsiin, kun sitä luukutan?

Mä oon ihan hoomoilanen tän jutun kanssa. Jeesatkaa nyt viisaat, sillä minähän en ymmärrä autoista mitään, koska minä vaan ajan niitä.
En minäkään tiedä mistään mitään. :???:

Mulla vaan olisi sellainen ymmärrys,että näin vain on!

Jos joku tosi ammattimies ja moottoriin perehtynyt täällä näitä juttuja nyt lukee,niin voisiko joku minua ja Sir Viliä opastaa asiassa...siis kuluttaako toi yläkierroksilla vedättäminen enemmän auton moottoria kuin rauhallisella kierrosmäärällä ajaminen?
JS
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja JS »

Kyllä se laatikko sille tarkoitetun vääntömomentin kestää jos öljyä on.

Ei se pieni lämpimän koneen laulattaminen silloin tällöin kauheaa tee, eihän rajoitinkaan ole 3500 rpm:ssä..
Toki liiallinen huudattaminen tekee huonoa, en heti ostaisi autoa jonka edellinen omistaja on poltellut töppöstä joka risteyksessä ja ajanut matka-ajoa 3-vaihteella..
nooppeli98
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nooppeli98 »

On 2003-10-19 10:39, Jartza wrote:
On 2003-10-19 10:19, Sir Vili wrote:

Niin vaihdan minäkin kolmoselle V6:llani ja se on sitten menoa. Siinä kyllä monet perässä tulijat / muut ohittajat jää kuin nalli kalliolle. Kolmonen antaa sen sen verran ärtsyn lähdön. Usein teen niin, että kun joku "kuhnuri" ohittaa muita, niin saman tien ajan senkin ohi. Loppunopeudesta en puhu mitään julkisesti.
Niin sen kait sitten joutuukin tekemään,jotta rivakkaan ohitukseen kykenee. :smile:

Mutta kaikilla autoilla ei tarvi luukuttaa viimeisiä voimia ulos saavuttaakseen riittävän ohituskiihtyvyyden.Siis vitosella ohittaminen riittää mainiosti.

Toi luukuttaminen yläkierroksilla kuluttaa moottoria aika lailla ja on sitäkautta paljon lyhytikäisempi. :smile:
No niin, tästä päästiin kättävääntämään :smile:, no ei vaineskaan.
Kyllähän sitä vitosvaihteella saattaa ohittaa mutta ohitusmatka ja aika ovatkin sitten eri luokkaa. Eikös noi moottorit ole tehty kestämään kierrosalueen joka on alle punaisen viivoituksen? Mutta jokainen ohittaa tyylillään.

-M-
-jupe-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -jupe- »

Ehkä se ite kone kyllä kestää välillä kierrosten käyttöä, mut muut osat hajoo ympäriltä revitellessä. Koneen/lootan tukikumit, vetarit ym. Oon ajanu muutamal uudehkolla autolla jotka on saanu kenkää, niin jo jossain 100tkm jälkee alkaa paikat olla väljinä.

Kaikkien eniten konetta kuiteski kuluttaa kylmällä koneella revittely ja kiihdyttely, mitä välillä näkee porukan tekevän..sillä keinolla saa varmaan koneen kestoa vähennettyä n.100000km. Muutenhan jos se ei haittais mitää, niin rallissa ja F1 ei ajettas konetta lämpöseks ennen kisaa.
Nismo, millo lie taas ajos
nooppeli98
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja nooppeli98 »

[ Eikös noi moottorit ole tehty kestämään kierrosalueen joka on alle punaisen viivoituksen? ]

Siis en tarkoita liikkelle lähtöä kun puhun kierrosten käytöstä. Liikkeelle lähtöön riittää sopiva akkamainen luistatus :wink:

-M-
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-10-18 20:57, nooppeli98 wrote:

Kuka se nyt vitosella satasesta manuaalilaatikolla lähtee ohittamaan????
En ole itse yhtään autoa ajanut jolla vois vitosella lähteä rekkaa satasen vauhdissa ohittamaan.
No..mulla on manuaaliloota ja voin vakuuttaa että kun satasesta lähtee vitosella ohittamaan niin kyllä hyppää aika iloisesti eteenpäin..eikä tarvii edes hulluna polkea kaasua :smile:
Miro.Simounen
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Miro.Simounen »

on aika hasardia kokeilla 5.vaihteella ohitusta mutkasella tiellä, jossa ohitusalueet on lyhyitä. Jyväskylästä lähtipä mihin suuntaan tahansa niin tiet on juuro noita :smile:. Siitä johtuen aina alle 100km/h vauhdista 3.silmään ja tossua kunnolla.. alkaa vanhallakin päästä ohi jo.
Kyllä se rajottaja kertoo sitten ku ei pitemmälle ole kulkua! (sitä vartenhan se on??? vai!)

<font size=-1>[ This Message was edited by: Miro.Simounen on 2003-10-19 19:08 ]</font>
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Sitä varten se kaasu pedaali siellä on että sitä saa ja suositellaan painamaan kunnolla JA varsikin ohitustilanteessa!

Eikös ne autokoulussakin niin opettaneet...muistelisin.Tosin siitä on niin kauan aikaa että voi muisti pettää-HEI IDOLS ALKAA :smile: :smile: :smile: :sad:
HYI
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja HYI »

Mikäs peli "mä":llä on oikein alla kun noin iloisesti kulkee? :smile:

nimim. "~195 hv / 5680 r/min ja 3xx Nm / 2900 r/min ei ole Octaviassa riittävästi"

(pitää korjata alakanttiin lukemia, ei ole dynottu) :sad:

<font size=-1>[ This Message was edited by: HYI on 2003-10-19 20:56 ]</font>
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-10-19 19:37, HYI wrote:
Mikäs peli "mä":llä on oikein alla kun noin iloisesti kulkee? :smile:

nimim. "195 hv / 5680 r/min ja 350 Nm / 2900 r/min ei ole Octaviassa riittävästi"
No..se nyt vaan on moottorinsa luonteen takia parhaimmillaan juuri noilla 100 ja + nopeuksilla..hyvä oli aiemminkin ja varsinkin nyt lastun jälkeen..vaikka sinänsä nyt ei mikään ihmeellinen peli muutoin olekaan :smile:
HYI
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja HYI »

Joku avo-Bimmeri kuitenkin? Ahdettu, kun lastuista puhelet? :confused:
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-10-19 20:03, HYI wrote:
Joku avo-Bimmeri kuitenkin? Ahdettu, kun lastuista puhelet? :confused:
Ei oo bemari..mutta ahdettu toki on..
HYI
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja HYI »

No sitä yritin ilmentää tuolla :confused: hymiöllä, että en nyt tähän hätään muista yhtään ahdettua avobimmeriä. :grin:

Mutta muuten saat ns. "pitää tunkkis", en jaksa enää arvuutella. :grin:
Vastaa Viestiin