Astra g kaasu jumiutuu
Re: Astra g kaasu jumiutuu
Omassa g -Astrassani (2000, 1.6 8 v) on ilmennyt myöskin kaasun jumiutumista. Kaasu on jumiutunut ainoastaan silloin jos olen sammuttanut lämpimäksi ajetun moottorin hetkeksi (kaupassa käynti, tankkaus jne.), ja lähtenyt tämän jälkeen liikkeelle. Kaasu alkaa kuitenkin toimimaan täysin normaalistin 5 sekunnin jälkeen. Kuitenkaan kaasu ei ole temppuillut silloin, jos olen ensimmäiset kymmenet metrit liikkunut painamatta kaasua.
Eilen kovien pakkasien aikaan (n -10 C) olin havaitsevani poljintuntumassa selvän muutoksen jumiutumisen yhteydessä. Painoin kaasua liikkeelle lähdettäessä hyvin maltillisesti, mutta poljin lähtikin painautumaan itsestään lähes pohjaan asti! Kaasu kuitenkin palautui n 5 sekunnin kuluttua jälleen normaaliksi.
Aiemmissa vastauksissa on jo esitetty useita epäilyksiä, mutta osaisiko joku tehdä mainitsemillani oireilla tarkempaa diagnoosia?
Eilen kovien pakkasien aikaan (n -10 C) olin havaitsevani poljintuntumassa selvän muutoksen jumiutumisen yhteydessä. Painoin kaasua liikkeelle lähdettäessä hyvin maltillisesti, mutta poljin lähtikin painautumaan itsestään lähes pohjaan asti! Kaasu kuitenkin palautui n 5 sekunnin kuluttua jälleen normaaliksi.
Aiemmissa vastauksissa on jo esitetty useita epäilyksiä, mutta osaisiko joku tehdä mainitsemillani oireilla tarkempaa diagnoosia?
Välillä tässä meidän autossa se kaasunjumiutuminen kiskaisi kierrokset ihan kierrosten rajoitinta vasten, mutta joskus kun aikansa sen kanssa tapeltiin, niin se saatiin taas hetken ajan toimimaan normaalisti. Meidän auton tapauksessa kaasun jumiutuminen korjaantui sillä, että auto vietiin korjaamolle jossa he olivat kuulemma sorvanneet kaasuläpän akselin reikiä kaasuläppäkotelosta isommaksi.
Mutta pelkät kaasuläpän ruuvit joilla kaasuläppä on akselissa kiinni, niin oli kuulemma hirveän tiukassa, olivat vaan kuulemma joutuneet tekemään hieman töitä, että olivat saaneet ne ruuvit irti.
Näihin autoihin on ilmeisesti tehtaalla tehty liian pienillä arvoilla nuo kaasuläpän akselin reiät, kaasuläppä koteloon.
Sanon sinulle juha2345 että viet vaikka autosi johonkin korjaamolle, ja sanot että mitä sille pitäisi tehdä jotta saavat korjattua sen kaasun jumiutumisen, jos omat taidot ei riitä tai ei ole paikkaa missä tehdä se.
Mutta pelkät kaasuläpän ruuvit joilla kaasuläppä on akselissa kiinni, niin oli kuulemma hirveän tiukassa, olivat vaan kuulemma joutuneet tekemään hieman töitä, että olivat saaneet ne ruuvit irti.
Näihin autoihin on ilmeisesti tehtaalla tehty liian pienillä arvoilla nuo kaasuläpän akselin reiät, kaasuläppä koteloon.
Sanon sinulle juha2345 että viet vaikka autosi johonkin korjaamolle, ja sanot että mitä sille pitäisi tehdä jotta saavat korjattua sen kaasun jumiutumisen, jos omat taidot ei riitä tai ei ole paikkaa missä tehdä se.
Juuri sama auto, vuosimalli ja moottori ja täsmälleen sama vika!juha2345 kirjoitti:Omassa g -Astrassani (2000, 1.6 8 v) on ilmennyt myöskin kaasun jumiutumista. Kaasu on jumiutunut ainoastaan silloin jos olen sammuttanut lämpimäksi ajetun moottorin hetkeksi (kaupassa käynti, tankkaus jne.), ja lähtenyt tämän jälkeen liikkeelle. Kaasu alkaa kuitenkin toimimaan täysin normaalistin 5 sekunnin jälkeen. Kuitenkaan kaasu ei ole temppuillut silloin, jos olen ensimmäiset kymmenet metrit liikkunut painamatta kaasua.
Eli pakkasella ja myös lähellä nollaa n.+3 asteesta kylmemmällä samat oireet. Ja nimenomaan juuri niin että auto seisoo hetken. Jos auto seisoo pitempään niin ei ongelmia. Mutta juuri jos esim kaupassa käy niin lähtiessä jumittaa muutamaksi sekunniksi. Ja tuntuu nimenomaan myös kaasupolkimessa että jumiutuu.
Mikähän mahtaa vaivata, ite osaa varoa mutta jos rouva jostain syystä joutuu tällä ajamaan (ei yleensä kyllä suostu tulemaan edes kyytiin, on ominut perheen ykkösauton
Katsoppas Homelite Tämä minun postaama viesti, niin siinä on tosiaankin ratkaisu siihen kaasun jumiutumis ongelmaan
.
Tommi6 kirjoitti:Välillä tässä meidän autossa se kaasunjumiutuminen kiskaisi kierrokset ihan kierrosten rajoitinta vasten, mutta joskus kun aikansa sen kanssa tapeltiin, niin se saatiin taas hetken ajan toimimaan normaalisti. Meidän auton tapauksessa kaasun jumiutuminen korjaantui sillä, että auto vietiin korjaamolle jossa he olivat kuulemma sorvanneet kaasuläpän akselin reikiä kaasuläppäkotelosta isommaksi.
Hyvä korjausohje toi: "vie korjaamolle..."

Exät: Kadett E HB -89, Kadett E sedan -89 Fastra -95
Minna -68, Päivi -62 Tiina -72, Teija -71
tuossa minun julkaiseman kommentin lopussahan lukee että
Tommi6 kirjoitti:jos omat taidot ei riitä tai ei ole paikkaa missä tehdä se.
Noh, ei pahalla, en vaan voinu pitää sormiani kurissaTommi6 kirjoitti:tuossa minun julkaiseman kommentin lopussahan lukee että
Tommi6 kirjoitti:jos omat taidot ei riitä tai ei ole paikkaa missä tehdä se.
Sain selville, että jumittumisen syynä täytyy olla mekaaninen vika. Kokeilin kaupassa käynnin jälkeen ennen moottorin käynnistystä painaa kaasua. Pohjaanhan se jäi, eikä auttanut, vaikka nostin jalalla kaasupoljinta. Käynnistin auton ja hetki sen jälkeen kaasu vapautui.
Eli syynä lienee joko Tommi6:sen mainitsema kaasuläppävika, tai sitten kaasuvaijeri jumittaa?
En ole pitänyt kiirettä tämän vian korjaamisen kanssa, koska vian ilmenemisen pystyy välttämään helposti. Osaan kyllä viedä auton tarvittaessa korjaamolle, mutta ennen sitä selvitän mielelläni minkälaisesta viasta on kyse. Korjaan sen itse, jos se on helposti korjattavissa. Köyhällä opiskelijalla kun ei ole kauheasti ylimääräistä varallisuutta.
Eli syynä lienee joko Tommi6:sen mainitsema kaasuläppävika, tai sitten kaasuvaijeri jumittaa?
En ole pitänyt kiirettä tämän vian korjaamisen kanssa, koska vian ilmenemisen pystyy välttämään helposti. Osaan kyllä viedä auton tarvittaessa korjaamolle, mutta ennen sitä selvitän mielelläni minkälaisesta viasta on kyse. Korjaan sen itse, jos se on helposti korjattavissa. Köyhällä opiskelijalla kun ei ole kauheasti ylimääräistä varallisuutta.
unohda ny noi tommin "liian pienillä arvoilla" tehdyt kaasuläpät.
35 vuotta olen autohommia tehny enkä vielä ole törmänny akseliaan pienempään reikään.
Päätä särkee.
Väljäkshän ne kuluu aikaa myöten, ja kuivuu voitelun puutteessa.
Käy ostaan vaikka motonetista 6€ rasvapurkki ja ruiskuta sinne läppäkotelon vivustoon.
purkissa pitäis lukee että spray vaselin.
No nii, siivosin vähä

35 vuotta olen autohommia tehny enkä vielä ole törmänny akseliaan pienempään reikään.
Päätä särkee.
Väljäkshän ne kuluu aikaa myöten, ja kuivuu voitelun puutteessa.
Käy ostaan vaikka motonetista 6€ rasvapurkki ja ruiskuta sinne läppäkotelon vivustoon.
purkissa pitäis lukee että spray vaselin.
No nii, siivosin vähä
Kiitos spiidi10:lle vinkistä käyttää voiteluainetta. Täytyy myöntää, etten tiedä paljoakaan autoista. Sen vuoksi olen täällä kyselemässä vinkkejä. Läppävian mainitsemalla en eritellyt sen tarkemmin jumittumisen syytä. Voisiko läppään olla kertynyt karstaa, joka myös jumittaa?
Sen verran kuitenkin tiedän tekniikasta, että on olemassa "akseliaan pienempiä reikiä". Näitä sanotaan puristusliitoksiksi.
Sen verran kuitenkin tiedän tekniikasta, että on olemassa "akseliaan pienempiä reikiä". Näitä sanotaan puristusliitoksiksi.
Jep. Kuva on 217 tkm ajetusta f-astrasta:juha2345 kirjoitti:Voisiko läppään olla kertynyt karstaa, joka myös jumittaa?
http://spiidi10.galleria.fi/kuvat/Opel+ ... kotelo.jpg
Irti ja puhtaaks jollei se vaseliini auttanu.
Jos on jo sähkökaasu niin sieltäkin saattais muuten vika löytyä jos se kerran "vetää ?? kaasun pohjaan"
Edittiä: jos se ei vaan palaudu ja "vaijeri jumittaa" niin siitä vivustostahan se sitten löytyy.
Palautusjousen voima ei riitä kuivuneeseen vivustoon. Moottorin tärinä irrottaa kun hetken käy.
Jos poljin nousee jalalla niin sekin puoli on kunnossa.
En lähtis purkamaan vielä sitä koteloo, koska toi karsta ei ihan äkkiä aiheuta läpän jumiutumista.
Joskus kakovaa käyntiä kylläkin.
MOro moro. Itellä on 8-tappisessa astrassa ollu tuota samaa onkelmaa. Tuossa äskettäin testailin ku auto oli seisonu pihassa sen puolituntia ennen motin käynnistystä painasin kaasua ja pohjaan jäi. Poissulkisin siis pakkasen tästä oman auton tapauksesta, ainaskin. Aloin purkamaan ilmanputsarikoteloa siitä läppäkotelon päältä ja ku sain sen irti ni kaasu olikin jo palautunu. Eikä juminu ennää. Vaijeri on kunnossa luistaa hienosti. Mietiskelin vaan että miten tuo tyhjäkäynti moottori oikein noissa pelaa, voiko se siitä johtuen jäädä jonku alipaineen takia pohjaan ja palautua sitten ku auton käynnistää ja alkaa se tyhjäkäyntimoottori saada koodia sieltä sähköpiuhojen kautta?? Sittenhän tuon kaasuläppäakselin toisessa päässä on kans joku motikka mihin tulee sähköpiuha. Onko tää sit kaasuläpän asentotunnistin? Voisko se jotenkin jumittaa samalla tavalla? Perhana ku en oikein usko tuohon mekaaniseen jumimiseen ku käytin tossa pari viikkoo sit kaasuläppäkoteloo irti ja se oli kiiltävä ku juutalaisen mu..**..ku. Ja palautusjousikin toimii terhaakkaasti. Mut sillonku se polin jää pohjaan ja konehuoneen puolelta palauttaa vivuston ni se kyllä tuntuu jäykältä. Mut miten ihmeessä se sit joka kerta palautuu sen 5sek päästä. Ja ei jumi kylmällä koneella. Pittääkö se alkaa sorvaamaan niitä v..tun akselin reikiä vai mikä tähän olis ....