olen uusi tällä foorumilla mutta olen pari vuotta aktiivisesti seurannut tätä kun tyttärelläni ja pojallani on Opel Astra G:t ja poika on saanut täältä hyvät ohjeet aikaisemmin. Tosi asialliset sivut!
Nyt tyttäreni Astra G teki 4-vaihteella pahan tempun, kuulemma ei pahoja ääniä, sammui laakista, mutta pelkään pahinta
Astra G 1.8, vm-01, kone Z18XE-20V ja ilmastointi. Jakohihnalla ajettu 29 000 km ja autolla 222 000 km.
Olen nyt vähän purkanut ja tässä huomiot:
- kampiakselilla oleva apulaitehihnapyörä ja sen lukitusruuvin loppuosa putosivat konetilaan, koska ruuvi oli katkennut (sain jo ruuvin jämän kampiakselilta poraamalla ja työkalulla pois, ruuvin kannassa leima 10,9 mutta tuntui poratessa kuitenkin pehmeältä)
==> otin jakohihnan irti koska kampiakselin kiilaura ja hammashihnapyörän kiilaurat eivät olleet vastakkain (oli muuten peijakkaan ikävä torx-ruuvi se kiristinpyörän lukitusruuvi, kolon syvyys jotain 1,5 mm ja meltoraudasta tehty ruuvi, ihan nya laadukas avain meinasi lipsua)
- kampiakselilla oleva jakohihnapyörän (eli hammashihnapyörän) kiila murtunut, pyörä selvästi pyörähtänyt kampiakselilla hieman (eli jako on sekaisin)
Kysymykseni kuuluukin, miten helpoiten pystyn selvittämään onko ventiilit solmussa?
Täytyykö kansi irroittaa vai riittääkö ventiilikopan avaaminen ja sieltä tutkiminen?
(onko edes periaatteessa kampiakselilla sellaista asentoa, että kaikki männät olisivat sen verran alhaalla, että voisin nokka-akseleita pyörittää ja katsoa miten venttiilit liikkuvat/toimivat)
Vai onko se selviö että venttiilit on solmussa jos hammashihnapyörä on pyörähtänyt kampiakselilla?
Jos selviän jakohihnan ja sen romppeiden vaihdolla (ja sen katkenneen ruuvin), tulee halvaksi. Mutta jos tulee kansiremppa, olen täältä lukenut tuon kansiremontin autuuden.
Onko tässä automallissa joku sähköinen suoja näihin tilanteisiin, vaikka autoa yritti startata, starttimoottori toimi mutta bendix ei lyönyt päälle joten se tavallaan esti lisävahinkoa. Mittaristossa paloi ajonestinvalo ja kun yritin täällä kerrottua jarrupoljin, kytkinpoljin testiä, vilahti vain "code" sana. Olisiko voinut saada enemmän koodeja jollain konstein ilman vikakoodin lukijaa?
Kiitos ja kumarrus jo etukäteen tulevista kommenteista.