C26NE Tyhjäkäynti on korkea ja ryntäilevä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Kepakko
'Kapitän'
'Kapitän'

C26NE Tyhjäkäynti on korkea ja ryntäilevä

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Eli kyseinen moottori istutettuna Manta B:n konehuoneeseen. Tyhjäkäynti saattaa olla noin 2000rpm tai seilata noin 1700-2300rpm.
Yleensä loppuu kun polkaisee täysikaasukiihdytyksen kakkosvaihteen loppuun saakka ja laittaa kytkimen pohjaan jolloin kierrokset tippuu taas tuhannen pintaan ja sen jälkeen toimii normaalisti. Aina ei kuitenkaan auta.

Vaihdoin testatakseni toisen ilmamäärämittarin mutta sama jatkui. Pistokkeen irroittaminen määrämittarista vaikuttaa käyntiin mutta yleensä muuttaa nykivän tyhjäkäynnin tasaiseksi ja huutavaksi.

Välillä myös täyskaasukiihdytyksen jälkeen kun kytkimen laittaa pohjaan kone sammuu. Jonka jälkeen antaa sahaututtaaa itseään. Sama myös jos avaimesta sammuttaa ja yrittää uudestaan käynnistää.

Mistä siis voisi jatkaa tutkimisia?

-Olli
sedan c18xe
'Senator'
'Senator'

Re: C26NE Tyhjäkäynti on korkea ja ryntäilevä

Viesti Kirjoittaja sedan c18xe »

tyhjäkäyntimoottori, ootko putsannu sitä?
Kepakko
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Kepakko »

Kyllä mä putsailin sitä mutta teki senkin jälkeen. Nyt ollu taas paripäivää hyvä. Jostain satuin lukasemaan että se antura mistä ruisku ottaa jäähdytysnesteen lämmön, voisi myös olla syypää. On nyt jäänyt todistamatta toistaiseksi. Sais ilmottaa itestään taas niin vois jatkaa perehtymistä. Paskaako sitä ehjää korjaamaan -(z)- :)
sis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja sis »

Tuo tyhjäkäynnin "ryntäily" ja ajoittanen liian korkeilla kierroksilla pysyminen vaikuttaa pitkälti ilmamäärämittarin jälkeen olevalta imuvuodolta.4-syl koneissa tuo on usein merkki halkeamasta norsunkärsässä ja tyhjäkäynnin sekoilu on juurikin tuollaista. -(z)- 6-syl moottorit ovat mulle tuntemattomia mutta imuvuotoa lähtisin itse etsimään.
Vastaa Viestiin