Aina kova taistelu puheenaiheesta Opel...

Keskustelua Opeleista
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

Nyt on pakko ottaa vielä kantaa tähän "isiliising"-asiaan..sekä siihen kuka omistaa auton jolla ajat..

Olen aika vahvasti sitä mieltä että useimpien "isiliisingin" vastustajien todellisena vaikuttimena on kateus..ja "jos mulla ei ole niin sullakaan ei saa olla"-asenne.
Kuten joku jo sanoikin..tuskin yhdenkään lapsen kasvatusta huonontaa se että perheellä on varaa antaa lapsensa käyttöön vaikkapa tuliterä BMW M3..tosin sillä ei sen enempää voi kasvatuksen puutteita paikata.
KAsvatuksen laatu EI ole kiinni siitä mikä on perheen varallisuus,mutta väitän yhä että varakkaampi perhe pystyy halutessaan tarjoamaan lapselleen enemmän mahdollisuuksia kuin varaton perhe..jos joku muuta väittää ei tiedä mistä puhuu.
Samoin on aivan selvää että lapsen kasvuympäristö vaikuttaa melkoisesti siihen millaiseksi lapsen myöhempi elämä muotoutuu. Onhan se jo todettukin että pääsäänbtöisesti hyvin koulutettujen lapsista tulee myöskin hyvin koulutettuja..vähemmän koulutettujen lapsista vähemmän koulutettuja. Sen seurauksena usein käy niin että "pomojen" lapsista tulee aikuisena "pomoja" ja "duunarien" lapsista "duunareita". Joskus toki poikkeukset vahvistavat säännön..

Sitten siihen kuka omistaa auton jolla ajat..

En oikein ymmärrä mitä merkitystä sillä on kuka omistaa auton jolla joku ajaa..tai mitä ihmeen erityiskunnioitusta ansaitsee hemmo jolla on täysin oma auto??
Velatkin on maksettava..ei rahoitettu auto ole millään muotoa ilmainen haltijalleen..ja jos rahoitusmahdollisuutta ei olisi lähes jokainen meistä ajelisi ihan omilla..mutta ruosteisilla katiskoilla.. No..silloin varmaan kunnioitus toisia ihmisiä kohtaan olisi huipussaan..

Ylipäätään en tajua sitä miten joku edes arvioi toisen ihmisen ansaitsemaa kunnioitusta sen perusteella millä autolla hän ajaa tai kuka sen auton omistaa..näin kuitenkin on,tämänkin topicin postausten perusteella..!!!

No..vastaus tähänkin kysymykseen on helppo..taustalla on jälleen sama vanha tuttu ilmiö,nimittäin kateus ja "jos mulla ei ole ei saa olla sullakaan".

Naapurilla on uusi hieno urheiluauto..itsellä on 10v vanha ruosteinen katiska..reaktio on silloin useimmiten "mulla on sentään ihan oma ja velaton auto..tuo naapurin auto on velaksi ostettu..eihän se ole edes sen oma.."
No..naapuri kuitenkin ajaa sillä hienolla uudella autolla..oli se sitten velaksi hankittu tai ei..

Kateus kateus kateus..se pitää mielen virkeänä..varsinkin autokateus.. :smile:
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Superi »

Ilman muuta samaa mieltä Dominatorin kanssa, jos ajaa muulla kuin omallaan niin kai sen uskaltaa tunnustaa. Toisaalta voihan se isän tai äidin ostama kuitenkin olla oma... lahjoitus on luovutuksen muoto siinä missä kauppa tai vaihtokin.

Pyrkimykseni (joka ei ehkä käynyt kovin selvästi ilmi) oli kritisoida niitä, jotka liian kovasti kritisoivat isi-liisinkiä. Tiedän ihmisiä, jotka aukovat joka asiasta katkerana päätään tyyliin "sulla on pappa betalar -biili, mä olen ite mäkkärissä kääntäny pihviä saadakseni rahat" ja "helppoa se on ostaa kämppä kun vanhemmat sponssaa" - tietämättä faktoja. Ja vaikka jollain vanhemmat tukisivat auliisti, niin mitä se on muilta pois? Hyvinvointi ei ole nollasummapeliä.

Sauli on ilmeisesti törmännyt juuri yllä kuvaamaani ilmiöön, kun on "liian nuorella" henkilöllä "liian hieno" auto. Perkele, meistä valtaosta joutuu aikusikänsä ajelemaan perhesyistä jotain koppiautoa jossa on mopon kone, niin eikö nuorena voisi edes hetken veivata jotain oikein hauskaa autoa, jota voi sitten vanhana tippa silmäkulmassa (ja kalsarin sepaluksessa) muistella - oli se sitten ostettu tai lainattu.

edit: yhdyn täysin "Mä":n ylläolevaan postaukseen, joka ilmestyi juuri kun naputtelin omaani.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Superi on 2003-12-05 14:18 ]</font>
heka84
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja heka84 »

Juuh... Tottakai se on ookoo, että joku saa isältään uuden ja hienon auton, jos mun faijalla ois ollu varaa ostaa mulle uus M3 tai ees joku _uus_ auto, niin en tod olis pistäny hanttiin. Ja eikös ole aika luonnollista, että jos naapurilla on Ferrari ja itsellä vanha, vuoden -86 3-ovinen Kadett, kateus iskee itse kuhunkin (aika karkea vertaus... :smile: )
Siis mielummin oisin antanu mun isin maksaa mun auton, ku itte oisin maksanu, mutta ei sillä ollu rahaa.
Toisaalta olen "ylpeä" siitä, että mulla on oma auto. Sen takia se ei ole kallis ja uusi, koska tässä vaiheessa elämää ei lainan ottaminen ole ensimmäinen vaihtoehto. Enkä usko sen olevan kenellekään missään vaiheessa.

Omillaan pärjääminenkin on ehkä tavallaan jonkulainen statussymboli. Ehkä sitä itse arvostaa omia "suorituksiaan" enemmän, jos on saanut ne itse aikaan... (JEEES....) :wink:

Mutta loppupeleissä, ei kenenkään tulisi olla kateellinen kellekkään mistään, mutta se on vaan ihmisten takaraivossa, siellä aivojatkeessa vai mikä nyt olikaan, eikä sille voi mitään. Ja niiden, joille on suotu parempituloiset isit, ei myöskään tulisi antaa lisää aihetta kateuden syntyyn. Eli siis jättäkää turhat *ittuilut sikseen, koska kaikki ei sitä kestä, kuten minä.

Taas tais mennä VÄHÄN ohi topicin...

<font size=-1>[ This Message was edited by: heka84 on 2003-12-05 15:04 ]</font>
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-12-05 15:02, heka84 wrote:
Omillaan pärjääminenkin on ehkä tavallaan jonkulainen statussymboli. Ehkä sitä itse arvostaa omia "suorituksiaan" enemmän, jos on saanut ne itse aikaan... (JEEES....) :wink:
En oikein ymmärrä tuota "omillaan pärjäämisen" logiikkaa..

Ensinnäkin laina on siis LAINA..EI LAHJA!!
Laina on maksettava takaisin sovitulla tavalla,sovitulla korolla,sovitulla aikataululla..lahja taas on nimensä mukaisesti lahja.

Mielestäni ihminen joka tunnollisesti hoitaa lainansa ja lainansa korot pärjää aivan yhtäläisesti omillaan kuin joku jolla ei lainaa ole!

Otetaanpa esimerkiksi vaikkapa asunto. Hlö päättää hankkia unelmiensa asunnon. Vaihtoehdot asunnon hankkimiseen ovat säästää kauppahinta ja ostaa sitten asunto kun tarvittava raha on säästetty, tai säästää käsiraha ja rahoittaa loppuosa lainarahalla.
Molemmilla tavoilla henkilö pääsee samaan lopputulokseen..erona on vain se että lainan ottanut henkilö on asunut siinä vaiheessa jo 15-20vuotta unelma- asunnossaan..ja maksanut lainaansa pois. Säästölinjan valinnut henkilö saa viimein 20vuoden kuluttua kauppasumman kokoon ja asunnon ostettua..paitsi että hän on koko 20v maksanut vuokraa jollekin toiselle ja vasta nyt pääsee omaan toiveasuntoonsa.

Sama pätee autokauppaankin..joku hankkii unelma-autonsa rahoituksella ja nauttii siitä täysin siemauksin,silloin kun sen aika on..toinen kärvistelee vuosikaudet säästäen rahaa..ja ei kuitenkaan ehkä koskaan saa kokoon tarvittavaa summaa tai sitten huomaa että enää ei olekaan mahdollista hankkia 2-paikkaista urheiluautoa kun perheeseen on ilmaantunut pari lasta..

En siis kertakaikkiaan käsitä mitä "kunniatonta" lainanotossa on..enkä myöskään sitä miksei myös se olisi omillaan toimeentulemista..niin kauan kuin tunnollisesti maksaa lainansa ja korkonsa..

<font size=-1>[ This Message was edited by: mä on 2003-12-05 16:38 ]</font>
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Black Diamond »

On 2003-12-05 09:03, Superi wrote:
Mitä tarkoitat omalla? Että rekisteriotteessa lukee oma nimi omistajan kohdalla? Että täyttää muuten kaikki omistajuuden tunnusmerkit? Vai että autoon ei olisi käytetty ulkopuolista rahoitusta?

Juuri sitä,ettei autossa ole senttiäkään velkaa.Siis oma-autoliising. :wink:
PeteA
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PeteA »

Auto ostettu uutena käteisellä. Joka sentti itse tienattu. Asuntolainaa kyllä on , ja tarpeeksi !

- Duunari :smile:
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2003-12-05 14:12, mä wrote:

Hittolainen,naapurillani on tosiaan uudempi auto kuin minulla. :sad:
Mutta minulla on monin verroin komeampi talo kuin hänellä. :razz:
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Mitä helkutin väliä sillä on, että onko auto ostettu käteisellä vai lainalla?
Oman isiliisinki kantani kiteytän seuraanvaan..
Ei haittaa tippaakaan, että isukki maksaa auton pojalle/tytölle, mutta luulisi näillä pojilla/tytöillä olevan sen verran "nöyryyttä", ettei ryhdytä "elvistelemään" näillä lahjoitusautoilla. Ja samalla vittuilla vaikka Opeleista, kun on itsellä uus XXX-merkkinen. Eli pohjalla tässäkin eräänlainen kateus :smile:
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja »

On 2003-12-05 17:54, JSa wrote:
On 2003-12-05 14:12, mä wrote:

Hittolainen,naapurillani on tosiaan uudempi auto kuin minulla. :sad:
Mutta minulla on monin verroin komeampi talo kuin hänellä. :razz:
Tilanne muuttuukin erityisen kriittiseksi vasta silloin kun uudemman auton omistajalla on myös komeampi talo..kuten usein tuppaa olemaan..

Silloin sen lisäksi että se auto on "vain" velaksi ostettu,myös talo on sitä ja sen lisäksi siellä on VÄHINTÄÄN vakava kosteusongelma.. :grin:

Kun taas se ikioma pikku liiteri on niin hyvin tuuletettu että kosteusongelmaa ei synny (tosin lämmötkin on tuuletuksen tehokkuuden takia saada pysymään sisällä..ja pihalla oleva ruosteinen "katiskakin" on ihan iiiiiiki oma.. :grin:
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

On 2003-12-05 18:12, mä wrote:

[/quote]

Tilanne muuttuukin erityisen kriittiseksi vasta silloin kun uudemman auton omistajalla on myös komeampi talo..kuten usein tuppaa olemaan..

Silloin sen lisäksi että se auto on "vain" velaksi ostettu,myös talo on sitä ja sen lisäksi siellä on VÄHINTÄÄN vakava kosteusongelma.. :grin:

Kun taas se ikioma pikku liiteri on niin hyvin tuuletettu että kosteusongelmaa ei synny (tosin lämmötkin on tuuletuksen tehokkuuden takia saada pysymään sisällä..ja pihalla oleva ruosteinen "katiskakin" on ihan iiiiiiki oma.. :grin:

[/quote]

Hyvin sanottu. :smile: Mutta ennemmin ruostunut katiska pihalla,kuin kosteusongelma talossa.
Minulla tosin auto ei ruosteessa,eikä myöskään kosteusongelmaa talossani.Ei sen puoleen,ei kyllä naapurillakaan. :smile:(hyvät naapurivälit)
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja ata »

Juu, on mullakin 2 omaa autoa joissa kummassakaan ei ole senttiäkään velkarahaa. Asuntolainaa on kyllä, omistusasunnossa kun asun. Ja naapureillakin on oman parkkiruudun molemmilla puolilla uudemmat autot, mutta sepä ei minua haittaa, toinen kun on Nissan Primera ja toinen on Renault Megane, eli kumpikaan ei minua suuremmin kiinnosta, mieluummin ajelen vähän noita vanhemmalla sporttimallisella Opelilla. (jos ne vain joskus toimisivat kunnolla...:smile:) Monia hienoja autoja on meidänkin taloyhtiön parkkipaikalla näkynyt, mutta minä en ole kenenkään autosta kateellinen, minusta on vain hienoa nähdä tyylikkäitä autoja, riippumatta siitä kenen ne ovat tai miten ne on hankittu. Kaikki autot, uudetkaan (tai uudet varsinkaan) eivät kuitenkaan ole kovin tyylikkäitä tai hienoja... :grin:
Opel Calibra 2.0 16V Turbo 4x4 C20LET '92 - Pontiac GTO 5.7 V8 LS1 '04 (Holden) - Pontiac Tempest 2d HT Coupe V8 5.8 '70
pekuGM
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pekuGM »

Omistan kaks vanhaa autoa molemmat on ostettu omilla rahoilla ja niihin on myös mennyt kaikki rahat mitää tulee töistä.
Ja monilla kavereilla on uudemmat autot mutta, So Fucking what. Mä olen ainakin tyytyväinen niihin mitä on enkä kyllä haluaisi bmw:tä. Ja onhan vanhassa sitä tyyliä reilusti enemmän kuin uudessa.
OPEL POWER
BMW X5
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

jep. joskus o joku jopa mullekin (ehkä ja toivottavasti puoliks vitsinä) tokaissut isiliisingistä, vaikkei mulle porukat autoa ole ostaneet. lainaan porukoiden autoa n. kerran viikossa, jos "tarviin" (lue eihän se kavereiden kanssa vkonloppuna ajelemaan lähteminen nyt tietysti mikään välttämätön tarve varmaan ole...) ja sille ei oo tärkeempää käyttöä. aikamonesti noilla isiliising toitottajilla porukat sponssaa sit jollain muulla tavalla, että on ollut mahdollisuus hankkia hieno auto jo nuorella iällä. esim. on noita joille löytyy faijan firmasta tosi tärkee tehtävä jossa saa sit sormia pyörittelemällä älyttömät tuntipalkat, tai porukat on sponssannu asunnon tai vaikkapa on rahat saanut jostai perintönä tai arpavoittona...ei esim. noi em. tapaukset minusta oo sen enempää tai vähempää isiliisinkiä kuin se että porukat ostais suoraan sulle sen auton.

kyllähän noita on pari kaveria joita on todella hyvin lykästänyt ja ovat ihan oikeesti itse tienanneet rahansa autoonsa (esim. yks kaveri panosti koulussa (lukiossa!) -> sai paperitehtaan stipendin -> oli 3kk paperitehtaalla duunissa), mutta en ole heidän kuullut koskaan inisevän isiliisingistä...?

ja tuokin vanha legenda että ku ite joutuu kaiken hankkimaan eikä saa porukoilta mitään kasvattas jotenki rahankäyttöön, on kyllä ihan täyttä soopaa ku miettii vähän mitä omat kaverit ovat saaneet ja mitenkä ne rahansa käyttävät...kyllä tollaset kasvatus asiat suurimmaksi osaksi tulee jostain muualta, niinkuin moni on jo täällä todennutkin...

sitten ku jollain nuorella jannulla on mitä todennäköisemmin porukoiden sponssaama hieno auto, niin oon huomannut kyllä itsessä heräävän monesti juuri tuon mainitun "vitun elvistelijä!"-tunteen, kunnes olen tajunnut että sehän tosissaa ajaa ihan normaalisti vaan eteenpäin. kateuden poikanen ku purasee niin ihmeesti näyttää joku elvistelevän ellei ny ihan pää painoksissa ajele. ok...tiedän kyllä tästä kaupungista yhden sellaisen tapauksen missä toi elvistely ei enää ole pelkkää mielikuvituksen tuotetta...se jannu on niin älyttömän röyhkeä...
Black Diamond
'Diplomat'
'Diplomat'

Niin ja sitten iän karttuessa huomaakin,että ei se auto olekkaan se maailman tärkein ja upein "esine"

Elämä on paljon laajempi käsite kuin auto.Miehelle se auto on aina "rakas" lelu,mutta sen oppii "kasvaessa" asettamaan realistisempaan rooliin elämässä.

Itse myös käynyt samat asiat läpi...nuorempana tuntui,ettei maailmaan muuta mahdukkaan kuin auto.
Superi
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Superi »

On 2003-12-05 16:51, SportVectra wrote:
On 2003-12-05 09:03, Superi wrote:
Mitä tarkoitat omalla? Että rekisteriotteessa lukee oma nimi omistajan kohdalla? Että täyttää muuten kaikki omistajuuden tunnusmerkit? Vai että autoon ei olisi käytetty ulkopuolista rahoitusta?

Juuri sitä,ettei autossa ole senttiäkään velkaa.Siis oma-autoliising. :wink:
Lainarahalla ostettu auto on ihan yhtä oma kuin velatonkin. Eri asia on, jos auton omistajuus on pidätetty myyjälle/rahoittajalle kunnes loppukauppahinta on suoritettu. Velattomuus ei ole omistusoikeuden elementti.
Vastaa Viestiin