Autona Opel Vectra 2.0 Sport -97. Katsastus viimeistään ylihuomenna, siis 4.4.2013 ja pari vikaa olisi korajattava ennen katsastusta! Eli apu olisi pikaisesti tarpeen!
Auto viety töpselin nokkaan ja antoi seuraavanlaisia ilmoituksia:
-Airback resistanssi liian suuri , muistaakseni 3.5 ohm, kuskin puoli ja näyttää ratin takana olevaa keltaista liitintä.
-ABS/TC anturi häiriö, takana, vänkärin puoli.
Elikkäs se mitä itse olen asialle yrittänyt tehdä:
-Kuitata viat, (Abc ja Tc valo kuittaantuu mutta tulee takaisin, Airback ei kuittaannu)
-Akku uusittu (Airback valoa ajatellen)
-Koelauta ja keskikonsoli aukaistu, kaikki Airbackiin liittyvät liittimet ja johdot tarkastettu ja ruiskuteltu "kontakti spraytä",(myös penkin alla olevat liittimet), ei apua.
-Abs vian puolesta olen montulla autoa käyttänyt ja johdot ja liittimet katsonut että ovat ehjiä ja terveitä.
Viat tulivat yllättäin,ei siis kolareita, monttuun ajoja, yms., eivätkä tulleet yhtä aikaa.
Airback valo on vian ilmestymisen jälkeen palanut siitä lähtien.
ABS/TC valo oikuttelee ihan mielivaltaisesti. Toisinaan ajaa päivän ilman ongelmia ja toisinaan ei. Yleensä syttyy palamaan kun ajaa johonkin kovaan montuun/hiasteeseen, mutta ei sitäkään ihan joka ikinen kerta.
Mikä siis eteen, voiko Airbackin vika kuitenkin olla tuossa yleisimmässä, penkkien alla olevissa liittimissä, vaikko ihan moduulissa asti?
Ja mitä tulee tuohon ABS/TC vikaan, en siis ole vielä tutkinut mitä löytyy renkaan puolelta jarruista yms. ja siksi olisikin vihjeet tarpeen, siitä mitä sieltä kannattaisi yrittää etsiä.
Tiedossa on että ruosteinen ABS:n "rataskehä" ja yleinen likaisuus voi aihettaa häikkää mutta itsestäni tuntuu että vika olisi jossain kosketuksessa tms. kun kerta monttuun ajettaessa yleensä valot syttyy.
Onko anturissa jonkinmoinen säätö kehälle ja jos on niin onko mahdollista että anturi pääsisi liikkumaan itsekseen kauemmas "tunnistus kehältä", vai mistähän moinen johtuu??
Samoja ongelmia kellään?