Laitoin otsikkoon molemmat moottorityypit kun olen ollut siinä käsityksessä että autossa on tuo C16NZ mutta varaosaliikkeiden softat väittää X16SZ ... no, auto on kuitenkin '95 vuotinen 1.6 8-tappinen Astra farkku. Ihan vastaavia oireita en nopeasti haeskellen löytänyt keneltäkään, ja ajattelin herättää keskustelun koska auto ei ole minun, pääsen sitä katsomaan noin viikon päästä ja olis kiva saada ideoita mitä varaosia ottais mukaan.
Auto on mun entinen, myin exälle (tiesin jo silloin että tätä ei koskaan kannattais tehdä

)vaihdoin talvella nokan & hydrot ja hain leiman, kone pelasi hienosti ja päästölukemat kuin oppikirjasta ja on pelannut hienosti näihin päiviin asti. Kuulemma aamulla töihin mennessä pelasi kuten ennenkin, töistä lähtiessä ei meinannyt päästä parkkihallin ramppia ylös. Kävin autoa kokeilemassa tässä eräänä päivänä, tyhjäkäynti ok, ei vikavaloa, mikään tässä vaiheessa ei eroa entisestä. Reippaasti kierrättäen ja luistattaen, tai sitten todella pienellä kaasulla lähtee liikkeelle nätisti, mutta hiukankin enemmän kun antaa kaasua, selvät imupuolen äänet eikä ota kierroksia. Paikallaan kiertää tappiin asti, ehkä pientä puutumista jos nopeilla polkaisuilla huudattaa, paha sanoa onko normaalia kun ei ole vertailukohtana ehjää nyt.
Eka veikkaus, kun mulla tietenkin oli nokka tuolloin auki ja vika on tullut arvatenkin sammutuksessa tai käynnistyksessä - jako hypännyt. En mene takuuseen etteikö olis voinut multa jäädä hihna liian löysäksi tuolloin. Toka veikkaus noista äänistä olis imupuolen vuoto .... kolmantena tulis mieleen sytkä, mutta suoranaista kolmella käymistä tai muuta nykimistä ei oikeastaan esiinny, ei vaan nosta kierroksia. Ja nyt saa heitellä niitä ideoita

Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.
Saab 9-3 2.0 turbo BioPower stage1 '01
Saab 9-3 1.8i Arc '05
Fiat Ducato 2.8 idtd Dehtleffs Bus III '00