C VECTRAN 1.8 SEDAN AURAUSKULMIEN SÄÄTÖARVOT
C VECTRAN 1.8 SEDAN AURAUSKULMIEN SÄÄTÖARVOT
Elikkä onko tietoa millaiset pitäisi 03 mallin 1.8 sedaniin pitäisi aurauskulmien säätöarvot olla. Kävin säädättämässä eräässä liikkeessä nelipyöräsuuntauksessa ja sen jälkeen autosta tuli levoton ajettava. Eli on kuin ajelisi uritetulla asvaltilla. Vetelee puoleen ja toiseen herkästi ja autoa pitää nyt "ajaa" koko ajan. Ennen oli leppoisa ajettava eikä hakenut.
Alustassa pitäisi kaikkki olla kunnossa. Katsoivat siellä liikkeessäkin. Kaikki jouset on vaihdettu nyt parin vuoden sisään. Viimeksi etujouset vuosi sitten. Ei löydy väljää eikä klappia mistään. Ja jarrut on ok. Ja tosiaan hakee herkästi puoleen jos toiseenkin. Säätivät auraukset 0 jos oikein muistan.
Täytyy etsiä se säätölappu jossa säädetyt arvot on jos joku tietää kertoa ne suositusarvot. Ihan vain tarkistaisin että menikö säätö sinnepäin.
Alustassa pitäisi kaikkki olla kunnossa. Katsoivat siellä liikkeessäkin. Kaikki jouset on vaihdettu nyt parin vuoden sisään. Viimeksi etujouset vuosi sitten. Ei löydy väljää eikä klappia mistään. Ja jarrut on ok. Ja tosiaan hakee herkästi puoleen jos toiseenkin. Säätivät auraukset 0 jos oikein muistan.
Täytyy etsiä se säätölappu jossa säädetyt arvot on jos joku tietää kertoa ne suositusarvot. Ihan vain tarkistaisin että menikö säätö sinnepäin.
- kadett90
- OCF Member 2024

Re: C VECRAN 1.8 SEDAN AURAUSKULMIEN SÄÄTÖARVOT
0° 00' ±10'
Laita arvot esille.
Itse laittaisin aurauksen puolelle mahdollisimman paljon(taakse enemmän) koska silloin C-Vectra on TODELLA hyvä ajaa eikä tienpinta tule ratin läpi niin paljon.
Itse laittaisin aurauksen puolelle mahdollisimman paljon(taakse enemmän) koska silloin C-Vectra on TODELLA hyvä ajaa eikä tienpinta tule ratin läpi niin paljon.
VW Golf 1.4 TSI -17, VW Passat Variant 2.0Dti -15 , Ex: C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Tässä nyt säädetyt arvot. Ilmeisesti oikein?
Taka-akseli Camber; vasen -1,54 oikea -1,49 Auraus; vasen 0,04 oikea 0,04
Etu-akseli Camber; vasen 1,01 oikea 1,05 Auraus; vasen 0,01 oikea -0,01
Taka-akselin Camber kulmia eivät saaneet säädettyä kun pultit olivat liian lujassa. Yhdessä tuumattiin että annetaan olla etteivät mene poikki. Eivät kuulemma ole niin huonot arvot ja ovat liki samanlaiset.
Renkaiden ilmanpaineen olen myös tarkistanut ja ne on ok. Renkaat edelleen ok.
Syy miksi menin säädättämään oli se että ajoin n. 40 nopeudella kuoppaan jota en asfaltissa huomannut. Sen jälkeen ratti kääntyi hieman oikealle ja alkoi vetämään oikealle lievästi.
Mitään vikaa eivät tarkistuksessa löytäneet, siis väljyyttä tai rikkimennyttä.
Taka-akselin Camber kulmia eivät saaneet säädettyä kun pultit olivat liian lujassa. Yhdessä tuumattiin että annetaan olla etteivät mene poikki. Eivät kuulemma ole niin huonot arvot ja ovat liki samanlaiset.
Syy miksi menin säädättämään oli se että ajoin n. 40 nopeudella kuoppaan jota en asfaltissa huomannut. Sen jälkeen ratti kääntyi hieman oikealle ja alkoi vetämään oikealle lievästi.
Eli ensin ajoit kuoppaan ja alkoi vetämään oikelle ja säätöjen jälkeen vain levoton?
Noi arvot näyttää siltä että, voisi vetää oikealle.
Mielestäni, etupäähän pitäisi saada enemmän aurausta muutoin se on levoton/herkkä , noin 0.04ast per puoli.
Ja taakse hieman enemmän.
Onkohan renkaan runko kunnossa?
Noi arvot näyttää siltä että, voisi vetää oikealle.
Mielestäni, etupäähän pitäisi saada enemmän aurausta muutoin se on levoton/herkkä , noin 0.04ast per puoli.
Ja taakse hieman enemmän.
Onkohan renkaan runko kunnossa?
VW Golf 1.4 TSI -17, VW Passat Variant 2.0Dti -15 , Ex: C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
noilla etu cambereilla on varmasti levoton
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
- kadett90
- OCF Member 2024

Camper sedan –1° 02' ±45'
Camper sedan sport –1° 05' ±45'
Oikea/vasen ero enintään 1°
Siis onko nämä arvot nyt eteen Camberit?kadett90 kirjoitti:Camper sedan –1° 02' ±45'
raito kirjoitti:Tässä nyt säädetyt arvot. Ilmeisesti oikein?
KORJAUS!
Siis nuo etu-akselin Camber kulmat on negatiiviset eli vasen -1,01 ja oikea -1,05. On se kun ei osaa enää lukea oikein, siis minä
Renkaissa ei vikaa koska nyt talvirenkaat alla ja liki samanlainen. Kesärenkailla levottomuus ilmeni vähän enemmän.
Mitähän nyt kannattaa tehdä. Olette ehdottanut että taka-aurausta isommaksi. Auttaako jos auraus takana on 0,09 molemmin puolin. Eikös silloin olla jo suosituksen maksimiarvossa? Ainakin kun katselin sitä liikkeen antamaa raporttia säädöistä niin siinä suositus oli 0,04 +-0,05.
joo huomasin kyllä että miinus oli jäänyt mutta juurikin noilla -1.00 etu cambereilla on levoton ja uraherkkä.
tai näin ainakin oli itsellä,camber sinne lähemmän -1.50 niin auton käytös palasi normaaliksi.
tai näin ainakin oli itsellä,camber sinne lähemmän -1.50 niin auton käytös palasi normaaliksi.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS

Noilla arvoilla oma kärryni on ollut paras ajaa.
Jos sulla ei ole madallusta pitäisi Camberin määrä ainakin takana olla vähäisempi.
Onko teillä vermeet säätää nämä itse vai pyydättekö kulmien säätäjää laittamaan nuo kulmat "pieleen" eikä ohjearvon mukaan? Itselle ei ole ainakaan osunut vielä kohdalle sellaista kaveria joka olisi saanut hyvät säädöt joilla auto ei olisi levoton. Perhanan uraherkkä nyt ja tuntumaa tiehen ei ole laisinkaan. Kolmet eri renkaatkin ollut alla mutta aina sama vetely jatkuu. Mikään noista mun ex-autoista ei ole ollut näin surkea ajettava.Jartsa kirjoitti:joo huomasin kyllä että miinus oli jäänyt mutta juurikin noilla -1.00 etu cambereilla on levoton ja uraherkkä.
VW Passat 3.2 V6 4x4 -07
Kawasaki Z750 -12
Kawasaki ZX-9R "Fighter" -94
(EXät: Vectra C 2.2 GTS -03, Vectra B 1.6i 16v varmari -97, Astra G 1.6i 16v -00, Ascona C 1.3 -86, Corsa A 1.2S Swing -88, Astra F 1.8i GT -92)
Kawasaki Z750 -12
Kawasaki ZX-9R "Fighter" -94
(EXät: Vectra C 2.2 GTS -03, Vectra B 1.6i 16v varmari -97, Astra G 1.6i 16v -00, Ascona C 1.3 -86, Corsa A 1.2S Swing -88, Astra F 1.8i GT -92)
Ei ole omia laitteita.Olisikin.AstraGT kirjoitti:Onko teillä vermeet säätää nämä itse vai pyydättekö kulmien säätäjää laittamaan nuo kulmat "pieleen" eikä ohjearvon mukaan? Itselle ei ole ainakaan osunut vielä kohdalle sellaista kaveria joka olisi saanut hyvät säädöt joilla auto ei olisi levoton. Perhanan uraherkkä nyt ja tuntumaa tiehen ei ole laisinkaan. Kolmet eri renkaatkin ollut alla mutta aina sama vetely jatkuu. Mikään noista mun ex-autoista ei ole ollut näin surkea ajettava.Jartsa kirjoitti:joo huomasin kyllä että miinus oli jäänyt mutta juurikin noilla -1.00 etu cambereilla on levoton ja uraherkkä.
Pitää yrittää selittää ja pyytää ja toivoa että, seppä viitsii tehdä muutakin kuin säätää "toleransseihin" jolla ei ole MITÄÄN tekemistä hyvän ajettavuuden suhteen.
Tai oikeasti ymmärtää miten eri arvot vaikuttavat ajettavuuteen.
Aika harvassa tuntuu olevan ne tyypit jotka viitsivät avata esim. etutolpan pultit camber-arvojen säätämiseksi.
Esim. oman kärryn viimeisimmän säädön jälkeen vetää oikealle kun ei etupään camberia säädetty lainkaan (mulla siis ei ole enää samat säädöt kuin tuossa lapussa)
Pitää ehkä piipahtaa Porissa, Aki Järvisen pajalla. Se tietää ja viitsii.
AstraGT kirjoitti:Onko teillä vermeet säätää nämä itse vai pyydättekö kulmien säätäjää laittamaan nuo kulmat "pieleen" eikä ohjearvon mukaan? Itselle ei ole ainakaan osunut vielä kohdalle sellaista kaveria joka olisi saanut hyvät säädöt joilla auto ei olisi levoton. Perhanan uraherkkä nyt ja tuntumaa tiehen ei ole laisinkaan. Kolmet eri renkaatkin ollut alla mutta aina sama vetely jatkuu. Mikään noista mun ex-autoista ei ole ollut näin surkea ajettava.Jartsa kirjoitti:joo huomasin kyllä että miinus oli jäänyt mutta juurikin noilla -1.00 etu cambereilla on levoton ja uraherkkä.
Tuossa olen samaa mieltä periaatteessa että eikös auton valmistaja ole optimoinut nuo säätöarvot parhaaseen mahdolliseen. Tuskin kukaan autonvalmistaja tieten tahtoen tekee huonosti ajettavaa autoa; se kostautuu myynnissä. Mutta mulla on ollut 4 eri renkaat ja ajanut tällä autolla nyt n. 70tkm ja on hyvin ollut rauhallinen ajettava. Ehkä vähän herkältä tuntui kun sen aluksi ostin mutta siihen tottui. Nyt ensimmäisen kerran säädettävänä tuon kuoppaanajon jälkeen ja ensimmäisen kerran auto on nyt levoton ajettava.Että kun pitäisi olla säätöarvoissa,paitsi taka camberit kun ei niitä pultteja saatu auki, niin ei voi kun ihmetellä. Ja samoilla renkailla ajettu jo koko kesä ja nyt alla vanhat talvirenkaat. Eli renkaiden syytä ei ole. Mutta olen menossa uudelleen samaan liikkeeseen tuossa ens kuun alkupuolella.
Mutta siinä sain autoni huonommaksi kun pari vuotta sitten menin ostamaan eräästä tarvikeliikkeestä uudet jouset, niin eteen kuin taakse. Tuli kova. Kävin kysymässä vielä jälkeenpäin että tulihan nyt varmasti autooni oikeat jouset ja vastaus oli kyllä.