Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD 10.735s/231.15kmh

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD --544hv--

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

jezze rs kirjoitti:Tässäkin keskustelussa huomaa miten nuo hevoset on kokenut aikamoisen inflaation. Joskus aikoinaan manta ja 200hv oli jo aivan hirmuinen peli ja todellinen kilpa-auto. Nykyään mopoautoilijat nauraa sellaisille tehoille kun kaiken maailman ritsoissa se on vakiona. Niin ja joka kylältä löytyy joku 700hv auto, joka on kestänyt ainakin sen yhden penkitysreissun. Hämärtyy se tosi asia että 544hv on oikeasti jo aika pirullinen teho. Varsinkin kun alunperin moottorissa ei ole puoliakaan siitä. Eli vaikka niitä bensalla joskus pyöriikin niin olisiko kuitenkin helpompaa muuttaa etanolille? Siitä tässä kai vain on kysymys. Viritysaste on kuitenkin jo melko kova jolloin luotettavuuden saamista kannattaa edesauttaa järkevillä valinnoilla.

Itse ongelmaan: Mun mielestä tossa on nyt selvästi merkkejä siitä että se pahvi on ahdistanut sitä vedenkiertoa tosiaan juuri sieltä pakopuolelta. Silloin ne voi kaikkikin vuotaa jos ongelma on kuitenkin tavallaan siinä kuumenemisessa, eikä niin että ensi vuotaa pahvi. No sen näkee kun pistää nippuun. Tosin voihan tuossa madin ajatuksessakin olla perää. Hassulta vaan tuntuu, että jos se ei pysty kunnolla nokan ajoituksien takia putsaamaan palotilaa niin miten sillä säädöllä on voinut tulla lisää tehoa? No ehkä se on turbolla väkisin junttaamalla mahdollista. Tuollaisen kiristys eron momentissa en usko vaikuttavan asiaan. Lähinnä perustan ajatuksen siihen, että on ne kestänyt, vaikka porukka on niitä väännellyt kiinni 10 vuotta vanhoilla honkkarin momenttiavaimilla. Saattavat heittää jo uutena sen 10nm + se kusinen asteikko. Eli yleensä siellä on se vähän sinne päin vaan.
täysin samaa mieltä :peukku: ite kun kortin sain ja 2.0 8v C-asconassa oli 130hv pyöriltä,tiukka peli sillon 16 vuotta sitten kun kortin sain.nykyään tuo olis täys lelu auto.

mutta lyhyesti itse ongelmaan, tuon pahvin kannalla itsekin olen omien kokemuksien perusteella ja tuo suoraan etanoliin siirtyminen olisi ongelmien kiertämistä.kyllä näitä +500hv bensalla käyviä suomenmaalta löytää mutta ei ehkä foorumeilta.

itse olen etanolilla ajellut jotain 40tkm ja se taas tuo ihan uudenlaisia ongelmia huohotukseen yms.tämmösessä harraste autossa millä ajetaan vaan kesällä ja harvoin voi toimia mutta käyttöpeliin ei voi suositella.
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
VulvaS40T4

Viesti Kirjoittaja VulvaS40T4 »

Ainoat ongelmat mitä itsellä on ollu bensasta -> re85 siirtyessä on tosiaan myös ollu toi lisääntynyt huohotus. Siihen on ratkasu isontamalla huohotinsäiliötä ja siitä lähteviä kanavia ja käyttämällä tupla-huohotinta. Eli ensimmäinen esim. lohkon kylkeen johon tulee lohkosta ja kannesta letkut ja yksi paluu öljypohjaan tästä. Tuosta pöntöstä iso 25mm letku toiseen ulkoseen pönttöön joka pääasiassa kerää sitten höyryt ja ite viinan pois. Tuollasia on moneen rakennettu ja toimivat.

Toinen ongelma on että talvella tarvii kylmäkäynnistysrikastusta reilusti mutta säädettävällä ruiskulla tääkään ei ole ongelma. Kuten tuossa jo mainittiin 2.0litraseen mottiin yli 500hv on tosiaan raakasti voimaa ja viina ei oo mitään ongelman kiertämistä vaan luotettavuuden lisäämistä. :)
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

mulla huohotinpönttö kerää lähinnä kondensiovettä viileillä ilmoilla :o Nykyään menee vain vent.kopan kannesta 19mm letku sinne mutta ennen meni alakerrasta ja vent.kopan kannesta ja tyhjnnettäessä sieltä tulee pääasiassa vettä.
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
rookie``
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja rookie`` »

jezze rs kirjoitti:Hassulta vaan tuntuu, että jos se ei pysty kunnolla nokan ajoituksien takia putsaamaan palotilaa niin miten sillä säädöllä on voinut tulla lisää tehoa?
Pakoventtiili mennyt aikaisemmin kiinni, joten palotilaan jääny enemmän vanhaa pakokaasua, kun toimivassa poistotahdissa, mikä nostaa painetta pytyissä seuraavan puristustahdin aikana? Näin itse voisin aatella..

Ja tuohon momenttiasiaan, että kannattaa tarkastuttaa usein ne momenttivääntimet, täällä päässä oli pari vuotta vanha ja pari kertaa käytetty väännin ja lentokonekäyttöön tarkoitetulla kalibrointimittarilla näytti 40nm alakanttiin :o Kuulostaa aika pahalta, jos olis esim. kannen vetänytkin tuohon 80-90nm...
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
jezze rs
OCF Member 2016

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

rookie`` kirjoitti:
jezze rs kirjoitti:Hassulta vaan tuntuu, että jos se ei pysty kunnolla nokan ajoituksien takia putsaamaan palotilaa niin miten sillä säädöllä on voinut tulla lisää tehoa?
Pakoventtiili mennyt aikaisemmin kiinni, joten palotilaan jääny enemmän vanhaa pakokaasua, kun toimivassa poistotahdissa, mikä nostaa painetta pytyissä seuraavan puristustahdin aikana? Näin itse voisin aatella.
Ei se kyllä tehoa luulisi nostavan jos on niin paljon pakokaasua jäljellä, että se nostaa pytyn painetta. Haittaa jo sitten niin monella tapaa palotapahtumaa. Se voi auttaa jos ahdin saa tuotettua suuremman paineen kun pako menee aikaisemmin kiinni eli kun ollaan ihan ahtimen tuoton rajoilla? Silloinkin se vanha pakokaasu haittaa kyllä palorintamaa. Lisäksi paremmalla huuhtelulla sinne menisi enemmän seosta samalla ahtopaineella. Noh, tästä nyt ei varmaksi voi tietää. Ehkä mä olen liian vapari oppinut enkä ymmärrä että turbolla sinne voi lykätä voimalla tavaraa vaikka siellä jotain jo olisikin.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
|vectraman|
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja |vectraman| »

vectraTBO kirjoitti:^^No joo, mä oon ehkä vähän huono neuvomaan ketään moottoriasioissa kunnei oma motti pysy nipussa :lol:
Ei niinkään neuvomaan vaan kysyy vain miksi tuo ohje poikkeaa ARP:n omasta, onko sille joku hyvä syy tms. niin ei tarvi täällä kenenkään arvuutella :)
rookie'' kirjoitti: Ja tuohon momenttiasiaan, että kannattaa tarkastuttaa usein ne momenttivääntimet, täällä päässä oli pari vuotta vanha ja pari kertaa käytetty väännin ja lentokonekäyttöön tarkoitetulla kalibrointimittarilla näytti 40nm alakanttiin :o Kuulostaa aika pahalta, jos olis esim. kannen vetänytkin tuohon 80-90nm...
Yksistään vääntäjä voi saada aikaan pahimmillaan jo kymmenien newtonien eron muuten tarkalla avaimella. Mutta nuo vääntimet tosiaan usein on mitä on saati jos ne unohdetaan nollata joskus. Kalliimmissa malleissa onneksi on säätömahdollisuus. Mut se siitä tässä topicissa.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

RE85 muutos varmasti toisi lisää kestävyyttä mutta olen vähän samoilla linjoilla kuin Jartsa että on sitä ennenkin bensalla ajettu. Kyllä tohon sulamiseen joku järkevä syy täytyy löytyä, tai sitten ei :)

Varmasti tulen jossain vaiheessa koittamaan tota RE85:sta mutta tällä hetkellä se tuntuis olevan ongelman kiertoa. Vulvalla tuntuu kyllä olevan todella onnistunut paketti :peukku: Tietty jos mulla on 2.1bar joka on järjetön ylipaine niin mites sitten tuo Vulvan 2.5bar? Vai mitä sanoo omega16T?

Tosta Z20LET tiivisteestä vielä niin mullahan syöpyi kansi montulle muutama vuosi sitten niistä kohdin missä se tulppaa vedenkiertoa, tiiviste ei tainnut silloin vielä vuotaa mutta jotain hämärää tossa tiivisteessä kyllä on :-?

No, moottoria on niputettu aina kun on ollut aikaa siihen. Ennen nokkien laittoa kävin läpi vielä jokaisen kansimutterin niin että avasin hiukan ja kiristin uudestaa samaan momenttiin, hiukan ne kaikki meni lisää kiinnipäin. Päivän annoin tiivisteen "painua". Jakopäähän tuli uudet rullat ja kiristin, tuntui hiukan klappaavan noi vanhat. Tietty myös remmi vaihtui uuteen.

Ja tänään tuli otettua savut:
Kuva

Tarkistin nokkien ajoitukset ennen käynnistystä ja sain sellaiset lukemat kuin imu 0.8mm ja pako 0.4mm. Täytyy kyllä hommata astelevy ja kattoa nokat vielä sen kanssa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
VulvaS40T4

Mun motti oli tuossa 600hv/700nm 2.5bar täysin vakio kannella jossa vaan "kireemmät" nokat, samaten vakio imari. Tako alakerta vain motissa.

Jos näitä tehoja verrataan vaparitehoihin:
544hv 2.1bar vectratbo 158hv
600hv 2.5bar vulva(1878cc 16v) 154hv
560hv 1.5bar manta 201hv
740hv 1.4bar manta 277hv

Kertoo se että mun ja vectraturbon motit on aika vakioita yläkerran osalta ja toi 560hv manta on kireä vapari 200hv.

Sit toi 740hv kampe on kyllä todella raju kampe jos 2.0litran motista otetaan 740hv 1.4bar se tarkottaa että siinä on vaparina 277hv, kuulisin tästä motista kyllä lisääkin?
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Mun ymmärryksen mukaan toi AMW:n myynnissä oleva imusarjan rakennussarja on alunperin Peten kehittämä. Huhupuheen mukaan nauroivat ku meni penkittämään että kaikenlaisia kyhäelmiä mutta kun lykkäskin voimaa pihalle vähän eri tahtiin ku muut, ni tommonen "kyhäelmä" on jo WRC:ssäkin :lol:

Ei toi vaparitehona mikään kummallisuus ole ku pyörii muistaakseni reilun yheksän tonnia. Tehoa olis tullu lisää koko ajan ku ois uskaltanu pyörittää eli nokat on ihan liian rajut vaikka on alle 300-astetta. En noista sen enemmän kerro ku ei oo oma enkä tiedä onko ammattisalaisuus :D
Eikä noilla tiedoilla oo merkitystä itse aiheeseen vaan pointti oli just se että ku hengittää kunnolla, ni ei tarvi painetta. Ja totuushan on se ettei paine korjaa ongelmia.

Mun mielestä nuo ns. nykykannet on jo vakiona semmosia ettei ne ole se mikä noi erottaa eniten vaan just se että ajatellaan liikaa sitä heräämistä vaikka vois tehdä semmosen niiku korkeelta laulavasta vaparistakin ja jeesata sitä sitten sillä ylipaineella.

Mun mielestä nää pelkän ahtopaineen varaan suunnitellut mosat on just niitä mitkä soveltuu siihen sanontaan turbomoottoreista ja ne on ihan mulkkuja ajaakin. Voimaa ei oo kuitenkaan niin paljoa kuin niissä urheilullisemmiks suunnitelluissa ja mukavammissa ajettavissa. Eiks se oo vähän tyhmää muidenki mielestä jos vähän miettii asiaa?
Todennäköisesti väärässä.
VulvaS40T4

Kylhän se niin on että mitä pienemmällä ahtopaineella saadaan tehoa -> sitä onnistuneempi vaparimoottori on. Siksi pirteä vaparimotti on aina hyvä lähtökohta ahtamiselle.

Nykyään viinalla ei tarvi edes olla kummonen perusmoottori että voimaa tulee isolla paineella ja nakutuksesta ei ole tietoakaan, monesti se kannen kaivaminen on juuri kalleinta hommaa.
Ahtimen kun vielä mitottaa sopivasti väljäksi pakopuolelta siten, että maksimikierroksilla ahto ja pakopaine on maksimissaan samassa niin yleensä kestävätkin paremmin myös pitemmässä vedossa (esim. maililla.)
harza
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja harza »

Pakko kysyä että mikä on pointti säilyttää vakio imusarja ja kansi?
-Opel Omega Evo-500
-Opel Rekord c -71
http://www.kerasenautomaalaamo.fi
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

harza kirjoitti:Pakko kysyä että mikä on pointti säilyttää vakio imusarja ja kansi?
Halu tietää kuinka pitkälle niillä pääsee.
Calibra 4x4 Turbo -92
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Eiköhän tämä käsitelty asia tullut nyt selväksi kaikille osapuolille? Vertailu virivapari + matalat paineet vs. vakiokone + korkeat paineet.

Jätetään KAIKKI turha provoaminen itse kultakin pois tästä topicista. Kun ei siitä ole kellekään mitään hyötyä, eikä iloa loppupeleissä.
Sute
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Sute »

Täällä kun oli puhetta ahdosta ja että sitä on paljon, niin itse tuppaan ajattelemaan ahtoa "vastuksen" mittarina. Ahto sinällään ei riko / kuluta paikkoja vaan lähtökohtaisesti tuotetun volyymin mukana tuleva teho. Volyymi tuppaa tietysti kasvamaan ahdon mukana tiettyyn pisteeseen, ellei sitten itse ahdin muutu. Maailmalla tuppaavat ahtamaan näitä 2 litrasiakin koneita vähän reilummalla kädellä. Tossa Boban golffi 4,6 bar ahdolla Garret GTX4202R:llä:

http://www.youtube.com/watch?annotation ... b3bnFnYB4U

Hieno auto ja projekti tämä. Joskus tuli tätä ihmeteltyä Volvo porukoiden mailitapahtumassa Porissa.. :wink:

Ite pulttaan tuollaisen Garretin GTX4202R:n omaan Volvon 2 litrasen pannun kylkeen. Katotaan paljonko volyymia tuolla kehtaa työntää koneeseen... :D
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

^^Sulla tais olla se vihreä "pakoputkivireinen" farkku :D Aika rehvakas peli toi Golffi!

Täällä on näköjään sensuuri iskenyt, hyvä niin kun meni ihan reisille koko jutustelu. Mutta poistakaahan myös nuo kaikki omega16T:n viestit koska mun vastaukset niihin poistettiin :evil:

Myös nuo Sämän jutut saa poistaa koska tolla A Asconalla ei ole mitään tekemistä tän topicin auton kanssa.
Calibra 4x4 Turbo -92
Vastaa Viestiin