Olen uusi Opelisti!

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Vinski Sundberg
'Agila'

Olen uusi Opelisti!

Viesti Kirjoittaja Vinski Sundberg »

Morjensta kaikille!

Oon teidän foorumia seuraillu jo pitkään, saanu aika hyviä vinkkejä asiaan jos toiseenkin.. Vaikka, en aiemmin opelia olekkaan omistanut. Periaateha autoissa on suht sama :)

No nyt sit tuli ostettua ensimmääinen opel! Siksi oli pakko liittyä lepposan oloiseen joukkoonne. Opel Omega. 2.0l 16v. Vm. 1994. Kysyisin, että onko autossani nyt varmastikkin x20xev moottori? Tietenkin olettaen, että konetta ei ole vaihdettu. En tiedä onko tämä punakansi vai joku muu värikansi :D Venakopan päältä puuttuu se värikäs liuska.

Täältä luin, että x20xev moottorissa olisi joko punainen tai vaijerinen öljytikku. Minun laitoksessani se on keltainen? Onko alkuperäinen hävinnyt ja laitettu vaan joku tilalle??? Meinaa, bensakorkin virkaa toimittaa nissanin korkki :o

Ongelmana olisi, että puhaltimen moottori toimii vain 4 nopeudella. ELi esi vai etu? vastus mennyt. Mutta kun tuntuu, että jos kääntää puhalluksen jalkoihin tai tuulilasille, aina se puhaltaa voimakkaimmin kasvoille. Mistä tämä voisi johtua?? Siis Laitan täyden puhalluksen PELKÄSTÄÄN jalkoihin, silti puhaltaa kasvoille voimakkaimmin. Jos laitan puhalluksen tuulilasille, silti puhaltaa kasvoihin voimakkaimmin. Olkoon puhallus asetettu mistä suulakkeesta vaan, niin aina kasvoille tulee se voimakkain puhallus.. Jalkoihin ei saa juuri mitään. Jos joku ymmärsi tämän teksin kerro ihmeessä mikä on vikana!

Toinen murhe on moottorin vikavalo joka palaa. Se aina satunnaisesti syttyy hetkeksi. Oikeastaan joka ajolla se syttyy muutaman kerran. Saattaa palaa puolikin minuuttia ja sammuu. AUto tosin ei oireile tästä mitenkään.. Mutta tuskin nyt turhaan tai vittuillakseen siellä palaa?

Toinen murheeni ovat vuodot konehuoneessa. Moottori öljyä hävitti. Entisen omistajan jäljeltä kontissa oli 5w-40 öljyä.. sitä lisäilin tarpeen mukaan. Ajossa ei tuntunut hävittävän, vaan ennenmminkin vuoti yön aikana, kun seisoi. No ostin sitten lisää öljyä.. 10w-40.. Ja nyt tuntuu, että öljyvuoto olisi lakannut :o

Onko tosiaan kyse siitä, että jäykemmät öljyt koneessa, eikä nyt muka vuotaisi?? Jos yön aikana on satanut, näkee auton molemmilla kyljillä, etuovien kohdalla runsaasti bensiiniä. Mutta ei haise ollenkaan, edes käynnistäessä. Onko siellä joku bensavuoto? Ehkä suuttimien o-renkaat? Ja kolmas vuoto onkin sitten jo melko kiinalainen juttu. VÄlillä autossani imusarjanpuolelta valuu oikeen solkenaan nestettä.. Veden oloista on. Jäähdytysnesteet ei häviä minnekkään. Onko tuolla jotain paikkaa mihin vesi kerääntyisi ja pääsisi solkenaan sitten valumaan?

Onko autokokonaisuudessani jotain tyyppivikoja ruostumisen lisäksi? Manuaali vaihteisto on ja lukkoperä. SUht neegromalli. Sähköpeilit, ikkunat ja keskuslukitus taitaa olla ainoat varusteet.

Ja kyssärinä minkä väriset jäähdytys nesteet koneeseeni kuuluu? Nyt seillä näyttäis olevan punaista. Ymmärrykseni mukaan sininen/vihreä olisi tämän ikäisiin peleihin hyvää. Ja punainen uudempiin autoihin.

Ja tosiaan olen uusi foorumilla. Googlen kautta olen löytänyt joitain keskustelujanne. Foorumin käyttö ei vielä täysin hanskassa. Bmw foorumilla ne mulkut rupee heti ruikuttaa jos apuja pyytää.. "Asiasta on keskusteltu jo tuhanne topicin verran" Jos täällä sama homma, ni antakaa ihmeessä linkkejä. Kiitos! -(z)-
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Olen uusi Opelisti!

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Käytä hakuu urpo...

Ei vaan... ;) Eipätaida omegoissa olla punakantista,eli sulla on x20xev.

Jäähdytys nesteissä punanenkin voi olla "normaalia" "vanhankaltasta" nestettä. Yleensä kannattaa käyttää vanhoissa autoissa "vanhaa" nestettä.Oliskohan ollu sillee et se uus punanen reagois jotenkii sen vanhan kanssa...

Ja joo,pienet öljyvuodot on ihan normaali ton ikäsessä. Mulla kanssa omegassa vähän hikoilee öljypohjan ympäristö ja sateella kun auton alta menee vesi niin tulee upee laikukas vana sieltä alta.

Puhaltimessa on tosiaan etuvastus pimeänä. Kokeileppa sulkea ne räppänät mistä puhaltaa naamalle,pitäs sen jälkeen hönkiä muuallekkin. Joissain malleissa puhaltaa aina keskimmäisistä suulakkeista,jollei niitä sulje siitä ritilän alta (tiiät kyl mistä) :D

Vikakoodit voit lukea itse auton sisällä olevasta pistokkeesta,sulaketaulusta ratin alta löytyy... http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm sieltä ohjeet pinnit 5 ja 6 loikkarilla yhteen... sitten lasket montakertaa vilkkuu moottorin vikavalo

Tervetuloa opelnistiksi ja osanotot -(z)- :bye:
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
Vinski Sundberg
'Agila'

Ok, en siis vielä kovasti ainakaa huolestu noista vuodoista! :wink:

Ja kiitos Juhalle vastauksesta! Kumman nopeasti, sitä tuntee olonsa kotoisaksi ja tervetulleeksi uudella foorumilla! Keep rockin with -(z)-
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

"täältä luin, että x20xev moottorissa olisi joko punainen tai vaijerinen öljytikku. """ > keltainen tikku on ooppeleissa. materiaali muovia, metallia tai vaijeria.

"Onko siellä joku bensavuoto? Ehkä suuttimien o-renkaat?"" >>
x20xev koneesta jos ottaa suuttimen o renkaat kokonaan pois niin se ei silti ulospäin vuoda bensaa vaan sinne tulee imuvuoto jonka huomaa korottuneena tyhjäkäyntinä.
Se neste mitä sieltä valuu voi tunnistaa hajusta ja yksi konsti on ottaa tippa sormeen ja kielellä maistaa niin erottaa onko se vettä vai glykolia.
jäähdytysneste on erittän makean makuista. Vesi taas maistuu ... vedelle... bensan tunnistaa hajusta ja öljyn väristä.

jos siellä on bensavuoto niin suosittelen korjaamaan ettei syty palamaan.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Venttilikopan päälle tulpanhattujen peitoksi kuuluu musta peitekansi.
Öljytikku on yleensä keltainen ja juurikin metallia ja muovia.
Puhaltimen etuvastus on tosiaan mennyt, kun toimii vain täysillä.
Ilmeisesti autossa on manuaalinen ilman suuntaus. Silloin saattaa olla joku alipaineletku irti ja tuulilasille ilmaa suuntaavan läpän toimilaitteelta puuttuu alipaine.
Käytä ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvissä asioissa hakua tuolla -> http://www.opelclubfinland.fi/viewforum.php?f=51
Siellä on paljon juttua Omegan lämmityksestä ja ilmastoinnista.

Kun vikavalo kerran syttyy, niin lue vikakoodit. Tuossa ohjetta:
Moottorin vikamuistin lukeminen '90 luvulla rakennetusta, ruiskulla varustetuista Opeleista.
Englannin kielellä -> http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod ... _codes.htm
Suomeksi -> http://www.netikka.net/phweb2/Auto/faultcodes.php
-> http://kadett90.nettisivu.org/files/201 ... odi-22.pdf

Bensiiniä molemmilla kyljillä, eikä haise ?? Ei kyllä pitäis bensaa auton kyljille roiskua ja bensa kyllä haisee pitkään.

Täällä kannattaa tutustua noihin eri osioihin ja käyttää hakua. Jos ei haulla heti löydy, niin parhaiten vastauksia saa, kun kirjoittaa sen kysymyksen siihen oikeaan asiaa koskevaan osioon.
Kovin paljoa ei täällä arvostella, jos kysyy jo kysyttyjä asioita ja moderaattorit tarvittaessa siirtävät kysymyksen oikeaan osioon. Tämä siirto ihan siksi, että vastauksia saa paremmin.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ari-S
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja Ari-S »

vesi ei tarvitse kuin pisaran öljyä niin näyttää että sitä olisi vuotanut litra sinne...
Vectra A -93 CD
Astra 1.9 -07 OPCline
Vinski Sundberg
'Agila'

Kiitos Fullmetal vastauksestasi.!

Kyllähän minä menin sitä norona vuotavaa nestettä heti maistamaan. Ja glygolin maku siinä kyllä oli. Se vain ihmetyttää, että valuu oikein valumalla, eikä tiputtamalla. Mutta paisuntasäiliöön kun kurkkaa, niin täyttä on. Se tässä ihmetyttää :o

Kiitokse myös Robertx:lle. Kiva, että vastailiite ja neuvoitte jo valmiiksi painittuihin ongelmiin.

Työkalut kyllä pysyy käsissä ja ennenki autoja on laitettu. Opel vaan vielä vieras minulle. Mielestäni hyvä kysyä, jos nämä olisikin sattuneet olemaan tyyppivikoja niin opelistit olisi heti osanneet kertoa vian. Ei muuta ku linkkiejä lukemaan ja muute kin selailemaan tätä foorumia!

Ari-S tuo oli kyllä todella hyvä pointti, enpä olisi osannut ajatella, ellet olisi maininnut :o

Kiitokset kaikille teille! 8)
juha3105
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja juha3105 »

Itte olen kohta 10 vuotta pelaillu erinäisten opelien kanssa,ja loppujenlopuksi aika yksinkertanen laitos. Oli se sitten b ascona tai b omega...uudempiin en ota kantaa ;) Ja kun perus viat tietää niin pärjää aika pitkälle ilman huoltamo keikkoja.
-moottorin murinaa ja voimansiirron vollotusta-
-parempi ettei tee mitään kun tekee pelkkää paskaa-
w210 2.9TD, 307 1.6 -02, 900 ninja -95
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

siinä kaasuläppäkotelon lähellä ei kyllä hirveesti oo jäähdytysnesteletkuja mutta on kuitenki. Jos norona tulee niin pitäis kyllä helposti löytää vuoto.
Vastaa Viestiin