Astra g x20xev tärinä ja nakutus

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
puslaman
'Admiral'
'Admiral'

Re: Astra g x20xev tärinä ja nakutus

Viesti Kirjoittaja puslaman »

Ei löytynnyt enää viestiä, mutta vilderi nimimerkiltä ostin hatut. Ostin ne riskillä tietoisena, että ne oli muuhun opelin koneeseen (1.8?), ja että hattu voisi jäädä kantamaan, mutta lisäprikalla ongelma ratkeaisi. Netistä löytynyt mitoituskuva venttiiliohjurista näytti, että ne ei jäisi kantamaan...Anyway, mun moottoria oli rempattu, niin ei sitä oikein etukäteen tietännyt miten moottorin mitat poikkesi normaalista. Hatut oli laadukkaat, ja venakumi meni täsmällisesti hattuun, mutta tosiaan mulla jäi tuo hattu kantamaan vähän. En jaksannut rempan aikana enää lähteä etsimään sopivanpaksuisia lisäprikkoja, joten en laittannut hattuja koneeseen. JOs vilder noita vielä tekee, niin kannattaa varmaan ottaa mitat, kuinka paljon ohjuri nousee ulos sieltä kannesta. Jos on aikaa, niin tekee esim yhden koekappaleen. (Varmuuden vuoksi vielä totean, ettei tule väärinkäsityksiä myyjästä, että riski oli yksin minun, ja tiesin ,että hattu voi jäädä kantamaan)
Fiat127,Fiat127,Corsa A, Vectra A, Mazda 323 Forte, Vectra-99/Corsa B,Accord-09,Jazz-03, Bmw330d-10
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Ongelma on minustakin se aika joka remppaan kuluu,,osia löytyy halvallakin esim. ebaysta.Onko intoa uhrata vaikka viikon vapaa-ajat auton remppaamiseen.
Vaikka itselläkin projektiautoja ollut moottorivikaisia olen pyrkinyt välttämään,aikaa vain saattaa kulua liikaa tottumattomalta.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa tosiaan miettiä ja olla realisti. Jos/kun tarvitset päivittäin tai edes viikottain autoa, eikä ole vara-autoa tai sellaista helposti ilman kustannuksia saatavissa, niin vaikeaksi menee. Jos nyt olen oikeasti ymmärtänyt tilanteen oikein. Aikaahan itse remppaan sitten menee , jos sen itse tekee... sekin aika on sitten pois jostain muusta.
Tähän kiinnitin huomion:
"noh, jos availee, niin anyways tarvii jonkun toisen pelin alle, että pääsee euroja ansaitsee."
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Lightning MacThunder
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Lightning MacThunder »

Robertx:llä on hyvät pointit. Ei siitä ainakaan helppoa tulisi, jos se lopulta edes kannattaa. Löytyi tälläinen topiikki->. Oireet ja aloitus sopii hyvin myös omaani. http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 4&t=236016. Kiitoksia kaikille komentoijille hyvistä neuvoista.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Tuolla perusteella (linkki) uusi vähemmän ajettu kone keulalle olisi vaihtoehto, mutta kannattaako sitten. Äkkiseltään vilkaistuna Astran X20XEV - koneita ei ole juuri tarjolla ja Vectran vastaavan koneen kannakkeet ovat ilmeisesti erilaiset.
Mieti asiaa ihan järjellä ja laske ja suunnittele vaikka paperille.
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Lightning MacThunder
'Admiral'
'Admiral'

No itsekin olen kallistumassa vain raakasti hankkimaan toisen kulkimen. Onko kellään pahaa sanottavaa astra g dti koneista? Tarvis pieniruokaisemman. Jonkin verran olen niistä yrittänyt tietoa hankkia tämän nykysisen tilanteen ohessa.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Aivan. Ymmärrän tuon hyvin, että olet kallistumassa hankkimaan toisen kulkuneuvon. Kannattaa tuolta diesel - osiosta lukea ja käyttää hakua.
2.2 - litraisissa on ainakin ongelmaa VP44 - pumpussa... tosin senkin itse korjaamaan pystyy... ohjetta löytyy.
puslaman
'Admiral'
'Admiral'

Multakin vielä kommentti. Ja moottoriremontti ei välttämättä edes onnistu ensimmäisellä kerralla, mitä olen tältäkin foorumilta lukennut....
Off topic. Olen 10 v arvuutelleut itsekseni, mikä LT:n antamassa linkissä olevan sylinterin yläpään kuluman aiheuttaa. Toivonnut,että jonain päivän joku Opel suunnittelija lyö faktaa pöytään. Omassa Vectrassa juurikin paukkui sylinteri korjauskelvottomaksi sylinterin yläpäästä. Kun olen olettannut, että se liittyy välyksiin kylmälläkoneella, niin olen konerempasta lähtien ajannut ns. warmup:n lähes aina (vaikka kaikki on se hymyilyttännyt). Ajan kylmällä moottorilla normaali korkemmilla kierroksilla välttäen vedätystä. Työmatkareitillä mulla on jopa tavoitepisteet, jossa saan vaihtaa isommalle (tiedän tämä on huvittavaa)
Fiat127,Fiat127,Corsa A, Vectra A, Mazda 323 Forte, Vectra-99/Corsa B,Accord-09,Jazz-03, Bmw330d-10
Lightning MacThunder
'Admiral'
'Admiral'

Mielestäni Puslaman on tätä asiaa miettinyt hyvin ja hakenut syy yhteys-seurausta tähän ongelmaan (minkä itsekin luulen tässä olevan), Puslaman:in kokemuksien kautta. Mielestäni on hyvä kyseenalaistaa ja ajatella asioita ja löytää syy tähän. Itse en ainakaan koe, että olisin laiminlyönyt huoltoja tai esilämmitystä auton omistuksen aikana.
temetsy
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja temetsy »

puslaman kirjoitti:Multakin vielä kommentti. Ja moottoriremontti ei välttämättä edes onnistu ensimmäisellä kerralla, mitä olen tältäkin foorumilta lukennut....
Off topic. Olen 10 v arvuutelleut itsekseni, mikä LT:n antamassa linkissä olevan sylinterin yläpään kuluman aiheuttaa. Toivonnut,että jonain päivän joku Opel suunnittelija lyö faktaa pöytään. Omassa Vectrassa juurikin paukkui sylinteri korjauskelvottomaksi sylinterin yläpäästä. Kun olen olettannut, että se liittyy välyksiin kylmälläkoneella, niin olen konerempasta lähtien ajannut ns. warmup:n lähes aina (vaikka kaikki on se hymyilyttännyt). Ajan kylmällä moottorilla normaali korkemmilla kierroksilla välttäen vedätystä. Työmatkareitillä mulla on jopa tavoitepisteet, jossa saan vaihtaa isommalle (tiedän tämä on huvittavaa)
Itse en ainakaan näe tuossa mitään huvittavaa, paitsi ehkä sitten kun muut vievät autonsa koneremonttiin ja itse senkun porskuttaa :D Hyvä vain että joitain ihmisiä jäljellä vielä ketkä eivät revittele pakkasaamuna kylmällä koneella ja muutenkin pahoinpitele autoaan.. Topikkiin liittyen: Jos kuitenkin ostat uuden auton mikä tässä kohtaa luultavimmin välttämättömyys niin järkevintähän tuo kone olisi avata vaikkei tuosta korjattunakaan miljoonia saisi. Ite koitan ottaa rempat aina harrastusmielessä niin pysyy motivaatio paremmin ja jaksaa ongelmienkin (joita varmasti aina tulee) kanssa painia paremmin. :)
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Lightning MacThunder
'Admiral'
'Admiral'

Ei todellakaan mitää huvittavaa, ei Puslaman:in, eikä itseni kohdalla, eikä kenenkään muun kohdalla. Puslamanilla on hyvää ajatusta asian suhteen... Auto pitää ymmärtää... Sen heikkoudet ja vahvuudet... jos se vaatii tietynlaista ajotapaa/käyttötapaa tietyissä olosuhteissa, että ongelmat ei eskaloidu, niin se on vain viisautta.

Offtopiccina vaan: onko noissa lohkoissa jotain tunniste numero, josta tietyn alivalmistajan voisi tunnistaa? Tai voisiko aihio olla jonkun alipajan valmistama?
Lightning MacThunder
'Admiral'
'Admiral'

niin, ja tuohon temetsyn komenttiin piti vielä sanoa,että varmaankin tulee avattua tuota konetta jotta lopullinen vika selviää.
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Siinä ei tosiaan ole mitään huvittavaa, että joku haluaa huolehtia autostaan (ja auton moottorista) hyvin, jotta välttyisi ongelmilta.

Sylinteriputken osalta tulee lähinnä mieleen materiaalivika... joko itse putken metallissa tai putken sisäpuolen pinnoitteessa.

Lohkon valmistajista ei ole , enkä löytänyt tietoa... uudemmat Opelin moottorit valmistetaan pääsääntöisesti GM Powertrain Europen toimesta.
puslaman
'Admiral'
'Admiral'

..... ocf:n porukka asiantuntevaa, kun ajattelee moottorin kylmäkuormituksesta näin.

En ole aikasemmin ajatellukaan sylinterikulumaa materiaali/pinnoitevikana. Yleensä asiassa kuin asiassa viat usein keskittyy reunakohtiin ja rajapintoihin, kuten putken päähän, esim jonkin työstön takia. Aikoinaanhan mietin asiaan vain männän helman lyhyyden, alumiini/teräsyhdistelmän (mäntä/sylinteriputki) erilaisen lämpölaajenemiskertoimen vaatiman (?) suuremman välysvaatimusen kautta. Lisäksi oli yksi teoria juuttuneista männänrenkaista, kun JJunior:lla oli samalla tavalla kulunut sylinteri 1 ja 4, kun renkaat oli näissä pytyissä jumissa. Jännä juttu,että isellänikin oli kulumat 1 ja 4 sylinterissä - voisiko olla sattumaa. Mysteeri on miksi vika iskee vain joihinkin koneisiin, ja ilmeisesti suurimpaan osaan ei. JOs syy johtuu välykisistä, niin on varmaankin jokin välyksen kriittinen piste, jolloin sylinterin alkaa kulumaan paljon nopeammin. JOs tuo männän ja sylinterin sovitus on jotenkin kriittinen, niin luulisi vielä juuttuneen männänrenkaan pahentavan asiaa. Ja lisäksi vaikuttaisiko välysongelmaan sekin, että onko moottorin öljy min- vai max-tasossa. Tuli vain mieleen, että vaikka min- ja max on OPel määritellyt turvalliseksi väliksi, niin voisiko sittenkin olla ongelmallista, että öljytaso on min:ssä..... tuli vain mieleen ,että moottorin ääntää enemmän, kun öljy min-tasossa (?)

LT:n moottoriin semmoinen kommentti, että mulla ei muuttuneet moottorin äänet juuri ollenkaan ennen ja jälkeen remontin aikana. Kylmällä koneella moottorin äännet on aina olleet riippuvaisia koneen kuormituksesta, kunnes kone lämpenee - ja tästä syystä olen ollut varovainen kylmäajossa. ... En ole koskaan kylläkään kovin vakavasti tutkinnut pakosarjaa. Tsekannut vain ylä- ja alapuolelta, että silmämääräisesti kunnossa. Yksin pinnapultti kuitenkin näyttää käytältä...
Lightning MacThunder
'Admiral'
'Admiral'

pakon edessä olen joutunut kyseisellä viallisella koneella vielä ajelemaan... Öljyä ei ole nyt tarvinut vielä lisätä, mutta ne onkin tarkistettu joka ajoon lähdön yhteydessä. Varsinaista kalkatusta/nakutusta ei aina kuulu, mutta perusvika dieselmäinen käynti on kuultavissa/tunnettavissa... 3 ja puoli pyttyä käytössä, eiköhän sen jokainen huomaisi... Että tuota, osamyyntiinhän tuo auto menee, kun saan toisen kulkimen saan alle. Markkinoista en osaa sanoa, että tarviiko joku kyseisen auton osia.

Lisäksi vielä, että itse on ollut tapana kuulostella auton/moottorin toimintaa sillä ajaessa. Vaikka nyt tuntuu, että siinä on failannut pahemman kerran.
Vastaa Viestiin