Eli ... tuollainen 260tkm ajettu C18XEL kyseessä. Voin huoletta kiskoa tuolla vaikka tonnin asuntovaunua parisataa kilometriä tauotta ilman mitään murheita. Mutta sitten kun teen tuota lehdenjakotyötä, ja nyt uusien piirin kartoitustyötä. Pyörin kauunkialueella, saatan olla pitkään parkissa laatikkorivillä ja kirjata tietoja ylös. Auta armias kun ensimmäisen kerran lämmöt nousee sinne sadan nurkille ... alkaa jumalaton sininen savu. Ja se on sitten täysin riippumatonta siitä, onko tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksella, veto päällä vai mitä, aina sitä tulee. Eikä lopu ennenkuin pääsen taas valtatielle, sellainen vartin ajelu niin että lämmöt on tasaisesti siellä 90 nurkilla niin savutus loppuu. Tuollaisessa pätkäajossa öljynkulutus saattaa olla pari litraa tuhannella, maantieajossa ei mitään normaalista poikkeavaa. Öljyt vaihdettu pari viikkoa sitten, tehty löpöpesu myös tässä yhteydessä, ei apua. Nyt tuon jälkeen kun jo joutunut lisäämään, ensin 15w40, ei apua ... nyt 20w50 ja tuntuu jo pysyvät vähän paremmin.
Ennenkuin tuo auto minulle tuli viime keväänä, se oli seissyt noin 1.5 vuotta ja tuolloin kun vaihdoin öljyt, sit ei koneesta tullut kuin vajaat kolme litraa ja melkoista litkua ... eli laiminlyöntejä on kyllä ennen mua tapahtunut. Mutta kun se kylmänä ja normilämmöissä toimii ihan niinkuin pitääkin, niin mitäköhän siellä olisi päässyt tapahtumaan niin että vaikuttaisi noin, ainoastaan kuumana?
Ja turha mainita siitä että katti on varmasti jo entinen ... kyllä mä sen jo osaan aavistaa
Itse vikaahan se tietty ei korjaa, mutta Motonet näyttää myyvän kahdella eri lämpötila-alueella flektin antureita tuohon ... http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=394 ja http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=394. Muutenkin epäillyt että tuo anturin ensimmäinen alue ei toimi vaan lähtee päälle vasta täysillä kun lähtee. Liittimestä olen kokeillut että molemmat nopeudet flektissä ja esivastus toimii. Eiköhän tuo "kylmempi" anturikin sovi tähän? Syyläriin nyt kai ilman muuta, mutta onhan se liitin sama kuitenkin? Jos saisi nuota lämpöjä pidettyä paremmin kurissa niin olisi helpompi elää tuon kanssa ennen kuin saan toisen auton rakennettua ajoon. Pakko-ohjausta kytkimellä tuolle pienemmälle nopeudelle jo meinasin rakentaa, mutta tuon kylmemmän anturin 90-95 alue ei olisi enää kaukana pakko-ohjauksesta.