Vectra A 2.0 jäykähkö vaihteensiirto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Keijo A.J
'Kapitän'
'Kapitän'

Vectra A 2.0 jäykähkö vaihteensiirto

Viesti Kirjoittaja Keijo A.J »

Jee, kohta alkaa oikeen käen hauis olla vasenta napakampi! Syynä on vecculin 2 >3>4 vaihteiden outo jäykkyys. Tai oikeestaan kepin liikkeen jäykkyys molempiin suuntiin. Keppiä pitää voimalla työntää/vetää, että vaihde menee päälle. Vaihteet pysyy kuitenkin päällä röykyttävässäkin menossa. Tätä on ilmennyt jo jonkin aikaa, en vaan oo tullut kysyneeksi neuvoja täältä.
Mä oon ajellut lähiaikoina eri merkkisillä kulkimilla eikä niitten vaihteen vaihtaminen oo likikään noin tahmee mitä vecculissa. Aikoinaan mulla oli volvo740:n kanssa vähän samantapainen häikkä, mut se korjaantui kepin alapuolen nivelen tiukkauksella. Minkälainen vectran vaihteensiirtomekanismi on, meinaan sitä, että voiko sitä mitenkään säätää/poistaa ylim. välykset.

Neuvoja ootan kiitollisena.
Opel Vectra A 1995 1.8i 8ventt., Opel Astra G 1.6 1998
Opve
OCF Member
OCF Member

Re: Vectra A 2.0 jäykähkö vaihteensiirto

Viesti Kirjoittaja Opve »

Keijo A.J kirjoitti:Jee, kohta alkaa oikeen käen hauis olla vasenta napakampi! Syynä on vecculin 2 >3>4 vaihteiden outo jäykkyys. Tai oikeestaan kepin liikkeen jäykkyys molempiin suuntiin. Keppiä pitää voimalla työntää/vetää, että vaihde menee päälle. Vaihteet pysyy kuitenkin päällä röykyttävässäkin menossa. Tätä on ilmennyt jo jonkin aikaa, en vaan oo tullut kysyneeksi neuvoja täältä.
Mä oon ajellut lähiaikoina eri merkkisillä kulkimilla eikä niitten vaihteen vaihtaminen oo likikään noin tahmee mitä vecculissa. Aikoinaan mulla oli volvo740:n kanssa vähän samantapainen häikkä, mut se korjaantui kepin alapuolen nivelen tiukkauksella. Minkälainen vectran vaihteensiirtomekanismi on, meinaan sitä, että voiko sitä mitenkään säätää/poistaa ylim. välykset.

Vaihdoin juuri vaihdekepin a-vectraani ja se alkoi hetken päästä oudosti jäykistyä.
Korjaukseksi rasvasin kepin nivelöinnin ja johan alkoi luistaa.
Vedä kepin pussi alaosastaan ylös. Keppi on alaosastaan kiinni yhdellä sokalla. Ota keppi pusseineen irti ja rasvaa liikkuvat osat ja se kepin keskellä oleva "lumpio".
Nivelet konehuoneen puolella voivat kans kulua vanhemmiten ja aiheuttavat epätarkkuutta vaihteensiirtoon. Nivelien tapit 2kpl kantsii ainakin uusia kun eivät maksa paljoakaan.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Keijo A.J
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Keijo A.J »

Jee, helpohko homma, tai ensvaikutelma tuntuu siltä.
Opel Vectra A 1995 1.8i 8ventt., Opel Astra G 1.6 1998
Batman57
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Batman57 »

Opve kirjoitti:
Keijo A.J kirjoitti:Jee, kohta alkaa oikeen käen hauis olla vasenta napakampi! Syynä on vecculin 2 >3>4 vaihteiden outo jäykkyys. Tai oikeestaan kepin liikkeen jäykkyys molempiin suuntiin. Keppiä pitää voimalla työntää/vetää, että vaihde menee päälle. Vaihteet pysyy kuitenkin päällä röykyttävässäkin menossa. Tätä on ilmennyt jo jonkin aikaa, en vaan oo tullut kysyneeksi neuvoja täältä.

Vaihdoin juuri vaihdekepin a-vectraani ja se alkoi hetken päästä oudosti jäykistyä.
Korjaukseksi rasvasin kepin nivelöinnin ja johan alkoi luistaa.
Vedä kepin pussi alaosastaan ylös. Keppi on alaosastaan kiinni yhdellä sokalla. Ota keppi pusseineen irti ja rasvaa liikkuvat osat ja se kepin keskellä oleva "lumpio".
Nivelet konehuoneen puolella voivat kans kulua vanhemmiten ja aiheuttavat epätarkkuutta vaihteensiirtoon. Nivelien tapit 2kpl kantsii ainakin uusia kun eivät maksa paljoakaan.
Mistä niitä tappeja saa ostettua?
pooki
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja pooki »

tietysti marmoritiskiltä,eli merkkiliikkeestä,ellei ole tuttua sorvaria,joka niitä voisi sorvailla.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

pooki kirjoitti:tietysti marmoritiskiltä,eli merkkiliikkeestä,ellei ole tuttua sorvaria,joka niitä voisi sorvailla.
Ovat niin halpoja marmorilla ettei kannata paljo sorvailla. Lisäksi niissä on sellanen lukitusjousi, jonka teko itse on aika vaikeaa.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin