Vectra C2 1.9 CDTI Tee-se-itse -huolto

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Vekkulikekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Vectra C2 1.9 CDTI Tee-se-itse -huolto

Viesti Kirjoittaja Vekkulikekkuli »

Moi,
Otsikon mukainen -08 Vectra automaatilla perheellä käytössä. Mittarissa 175 tkm, ollut uudesta asti meillä. Tähän mennessä huollot teetetty liikkeessä (alussa Metro-Autossa ja nyt viimeisemmät halvemmissa monimerkkiliikkeissä), mutta nyt olisi ajatus tehdä ns. normi öljyn-/suodattimien vaihtohuolto itse. Ja joo, en tarvitse liikkeen leimoja huoltokirjaan, koska tarkoituksena ajaa tuolla vielä toiset 175-275 tkm ja laittaa sitten koko homma "paaliin" :)

Seuraavat vaihdettavat asiat ("hovihankkijana" Motonet):
- moottoriöljy
- öljynsuodatin
- ilmansuodatin
- raitisilmansuodatin
- dieselsuodatin
- Huoltoilmaisimen "nollaus" --> tähän otetaan vinkkejä vastaan!

Kysyisin nyt, onko jotain vinkkejä/huomioitavia asioita, joita kannattaa muistaa, ennen kuin lähtee suinpäin hommiin? Nuorempana tullut autoja rassattua enemmänkin, eli periaatteessa peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Mutta vinkit silti kiinnostavat.

Kiitti!
peeke
'Kadett'
'Kadett'

Re: Vectra C2 1.9 CDTI Tee-se-itse -huolto

Viesti Kirjoittaja peeke »

Huoltoilmaisimen nollaus... Trippimittari ja kaasupoljin pohjaan ja virrat päälle ...odottelee kymmenen sekkaa painamalla noi pohjassa niin pitäisi huoltoilmaisin nollautua.
Anttu_91
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Anttu_91 »

Se öljynsuodatin on tympeästi siellä moottorin takana aika korkealla, jos ei oo nosturia, nii aika paskamainen vaihtaa.
Opel Vectra 2.2 GTS Sport Business -03
EX:Opel Vectra 1.9CDTI Sport 150hp-06
EX:Opel Vectra 2,2DTI Elegance -01
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Dieselsuodattimen letkuliittimien ja kannen kanssa on syytä olla tarkkana. Varsinkin se kansi jää helposti vuotamaan. Diesel-puolelta löytyy muutama topicci asiasta.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Anttu_91 kirjoitti:Se öljynsuodatin on tympeästi siellä moottorin takana aika korkealla, jos ei oo nosturia, nii aika paskamainen vaihtaa.
joo se on nosturillaki ihan tarpeeksi vittumainen ni voin kuvitella mitä se on ilman nosturia.
Vekkulikekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos huomioista. Ketuttaa nyt jo etukäteen tuon öljynsuodattimen vaihtaminen :-? Onko se teidän mielestä kuitenkin vaihdettavissa vai onko niin ärsyttävässä paikassa, että ei kannata alkaa siinä "säästämään" ja ennemmin vie liikkeeseen vaihdettavaksi?
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Vekkulikekkuli kirjoitti:Kiitos huomioista. Ketuttaa nyt jo etukäteen tuon öljynsuodattimen vaihtaminen :-? Onko se teidän mielestä kuitenkin vaihdettavissa vai onko niin ärsyttävässä paikassa, että ei kannata alkaa siinä "säästämään" ja ennemmin vie liikkeeseen vaihdettavaksi?
ite ehkä kattelisin jonku öljynvaihtotarjouksen mitä sillon tällön ollu lehissä ja teettäsin sen niillä ja siitä sais leiman huoltokirjaan ja sitte vaihtelisin ite nuo muut filtterit ku niihin ei nostureita tarvi.

Varmaan ku pääset auton alle ni huomaat että sulla ei oo työkaluja millä avata sitä suodatinkoteloa. Pitiköhän siihen olla 27mm lista tai sitte tosi matala hylsy kun ei ole tilaa vääntää.
Ite en kyllä alkas pihalla vaihtamaan tuota öljynsuodatinta.

Jarrunesteet puuttuu sulla tuosta listasta että ne on kahen vuoden välein. Katsastusmieshän se sitte alustan kuluneisuuden tarkastelee vuosittain.
Aabelix
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Ilman nosturiakin menee jos vain viitseliäisyyttä on. Helpoin jos on pikku pukit mille eturenkaat ajaa niin keulaa saa ylöspäin jotta sopii alle röhnöttämään, pohjalevyyn kannattaa tehdä modaus millä saa koko pohjalevyn helposti pois moottorin alta kun löysää 6 kpl ruuveja, eli kun on löysännyt ne 4 ristipää pikaruuvia millä pohjalevy moottorin alta löpsähtää roikkumaan etureunastaan, sitten vaikkapa rautasahan terällä leikkaamalla jatkaa autonsuuntaisesti avoinna olevan pohjalevyn reunoja myöten muutaman sentin verran kohti keulaa, kun pohjalevyn on noin leikannut niin ei tarvitse kuin ruuvata levyn etureunassa olevat pari torxia irti niin saa näppärästi kokonaisen moottorin alustan suojaavan levyn pois tieltä.

Öljypohjan proppu on 13mm kannalla, eli pitää aueta kohtuuvoimalla ihan normaalimittaisella 13mm listalla, eikä vaadi voimamiesmäisiä otteita kun propun kiristää takaisin paikoilleen.

Öljynsuodattimen päässä on 32mm "pulttikanta" paikka moottorin takapuolella on hieman ahdas joten kannattaa hommata kiinanpojan listalenkkiavain jonka voi pätkäistä sopivamman mittaiseksi. Öljynsuodattimen rungossa on paikka mihin menee 10-13 mm letku, n. 40 cm pätkä soppeli niin ei valu öljyt ranteille kun suodatinta ruuvaa ulos. Suodattimen mukana tulee kaksi O-rengasta jotka kannatta vaihtaa ja voidella kun laittaa paikoilleen, suodattimen komposiittikuorta ei tarvitse paikoilleen laitettaessa kiristää liikaa kunhan varmistaa että kotelon kaulus on suodatinrungossa kiinni, virallinen momentti on 30Nm.

Huoltovalon nollaus tapahtuu painamalla trippimittarin nappula ja jarrupoljin pohjaan ja sitten virrat päälle ja odotella 10 - 15 sekuntia kunnes insp teksti vilkkuu, jos on EcoService Flex ( tuskin vm. -08 ) niin trippimittariin ilmestyy uusi huoltovälin lukema 10000 tai 30000 riippuen maakonfiguraatiosta, 08 vuosimallissa todenäköisesti ilmestyy vain viivat tekstin tilalle sitten vain sormi irti nappulalta ja jalka pois jarrupolkimelta ja virrat pois. Homma onnistuu myös OP-COMi:lla joka ehdottoman suositeltava hankinta :D tee-se-itse huoltajalle.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Vekkulikekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Kiitos Aabelix! Vastauksesi on oppikirjaesimerkki siitä, kuinka kirjoitetaan informatiivisesti. Juuri tällaista tarkkuutta toivoinkin.

Minulla löytyy pukit, joiden päälle ajamalla auton saa "nostettua" noin 25 cm ilmaan. Eli lähden ainakin kokeilemaan, miten se suodatin on siellä hollilla.
Anttu_91
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja Anttu_91 »

Jossakin motonetin öljynsuodattimessa oli muuten vain 1 o-rengas mukana, ja siihen suodattimen vaihtoon tarvii 2.
Opel Vectra 2.2 GTS Sport Business -03
EX:Opel Vectra 1.9CDTI Sport 150hp-06
EX:Opel Vectra 2,2DTI Elegance -01
Vekkulikekkuli
'Kadett'
'Kadett'

Hyvä huomio tuo o-rengas!
Motonetista katsoin myös öljyjä ja tämä houkuttaa edullisuudellaan:
GM-LongLife 5W30-öljy 5l "dexos2" --> 24,90€ viidestä litrasta on kyllä jopa epäilyttävän vähän, vai mitä mieltä olette?

Viimeisen 100tkm olen kyllä pitänyt öljynvaihtovälinä 20tkm:iä, joten tuota 30tkm tuolla ei tulla ajamaan.

Kannattaako teidän mielestä hankkia tuota öljyä vai jotain muuta? Mitä?
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Itse käytin tuota GM:n dexos2 öljyä edellisessä autossa. Halpaa on, pysyy koneessa, mutta koneen ääni ehkä aavistuksen karkea ja puhdistavat ominaisuudet eivät niin hyvät ole. Itse vaihdoin 15 tkm välein.
Mobil on hyvä vaihtoehto , vaikka ei ole dexos2 - luokiteltu öljy:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/595064/M ... SP-5W30-4l
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Ite öljyissä oon seurannu tuota ACEA luokitusta Tuo robertx linkkaama öljy on c2/c3 öljyä ja seuraavassa lainaus sitte wikistä=>
ACEA C-luokka; kolmitoimikatalysaattorilla ja hiukkassuodattimella varustettuihin ajoneuvoihin

C1: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
C2: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 2,9 cP.
C3: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP.
C4: Korkean suorituskyvyn bensiinimoottoreihin ja kevyeen dieselkalustoon, öljyllä alhainen viskositeetti ja kitka, HTHS-viskositeetti vähintään 3,5 cP, sekä alhainen tuhka-, rikki- ja fosforipitoisuus (Low-SAPS).
Lisäksi tuossa vekkulikekkulin linkkaamassa öljyssä on GM:än oma laatuluokka "GM-LL-A-025, GM-LL-B-025," ja näkyy olevan ihan longlife ölppää ja ACEA on A3/B4 ja C3 jossa a3/b4 bensa ja suorasuihku diisselikoneeseen.

Periaatteessa ihan sama kumpaa laitat molemmilla saa ajaa sen 30k joka on vissiin nykyjään se öljynvaihtoväli jos uskaltaa nuin pitkästi ajella öljyillä. Robertx:än linkkaama esp mobil on pikkusen paremmalla luokituksella menny seulasta läpi kuin toi GM:än oma öljy.
Vastaa Viestiin