Corsa B (C14NZ) töötti lakkasi toimimasta?

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
villeker
'Kadett'
'Kadett'

Corsa B (C14NZ) töötti lakkasi toimimasta?

Viesti Kirjoittaja villeker »

Mikä on kun yhtäkkiä töötti lakkasi toimimasta. Aluksi luulin että se on joku sulakevika mutta kun revin asiaan liittyvän sulakkeen irti niin kello vaan nollaantui. Mitään vikaa sulakkeissa ei siis ollut. Ja painaessa töötti eli rattia kuulee ihan kuinka se naksasee eli mekaanisesti siellä varmaa liikku oikeat osat. Mutta tööttäystä ei vaan kuulu.

Pitäskö alkaa itse töötistä ja missähän se mahtoi olla moottoritilassa? Voiko itse töötti mennä rikki? Mä oletin että ne on aika mekaanisen varmoja :)

Vai pitäskö purkaa se ratin ympärillä oleva kaulus purkaa? Koska se on minulla autossa jo purettuna (yksi onglema josta kirjoitan kolmanne postauksen :D ). Vai saako ratin tööttiosaa muuten vaan irti ja siten katsomaan josko sen alla olisi jotain irti/rikki? Auttakaa nyt tässä tööttiasiassa. Se pitäisi saada aika nopeaan kuntoon ja toimimaan. Tööttihän on tunnetusti sellainen toiminnallisuus autossa ettei sitä tartte 10 vuoteen ehkä ja sitten kun se EI toimi ... heti sitä tarvitsisi. Olen tästä elävä esimerkki. Onneksi huomasin ihan vahingossa etukäteen ettei se toimi ... ja sitten olikin tiukka paikka ... ja tööttiä ei voinut käyttää. :(

V.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Corsa B (C14NZ) töötti lakkasi toimimasta?

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Tuonhan voi silleen tutkia että töötin johtoihin lamppu kiinni ja painat riikkaria ja jos valo syttyy niin ite töötti on paskana.
jos on yleismittari ni sen voi sinne kytkeä eikä tarvi tuota lamppua sitte käyttää.

h7 polttimo on siinä mielessä hyvä että se palaa himmeästi jos on jännitehäviöitä joita yleismittari ei taas näytä.

Töötti pitäs löytyä sieltä puskurin alta jommasta kummasta kulmasta keulasta. siihen menee kaks johtoa jotka pitäs lähtä vetäsemällä irti kun abikot tais olla liittiminä.

Jos lamppu ei syty niin sitte pitäs tutkailla niitä sulakkeita vähän tarkemmin. Ei kannata aina sokeasti luottaa käyttöohjekirjaan / sulakerasian kanteen vaan kannattaa tutkailla kaikki sulakkeet sekä jos siellä on tyhjiä paikkoja niin niihin voi laittaa merkattuja 10A sulakkeita testauksen ajaksi.. tiiä vaikka on tipahtanu yks sulake tai lainattu tupakinsytyttimeen tai muuhun tähellisempään se töötin sulake. Ja merkattuja sen takia että turha niitä ylimääräsiä sinne on jättää kun vika on löytynyt.

vikahan voi myös olla liukurenkaassa rattimuovien alla mutta en nyt heti ekana menis siihen sörkkimään ettet yleismittarilla tupsauta turvatyynyä silmilles.
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Onko autossa turvatyyny?
Jos on naksahtaako sulakerasiassa oikeassa yläkulmassa oleva rele kun painat torven nappia ratista.
villeker
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja villeker »

Kiitos Kadett90 ja FullMetal!!!

Kelpo testauspaikkoja ja heti Prismaan katselemaan (lämmin testauspaikka, ulkona on nyt hieman kylmä ja pimeä tsekkailla). :-) Näähän oli kerrassaan kelpo vastauksia kummiltakin. Tottakai taloudesta löytyy sekä H7 että varsinkin yleismittari!
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

C-corsassa on myös torven napit ratissa mitkä saattavat vikaantua (yhdet olen vaihtanut). Varmaan tuossa B-mallissakin on jokin samankaltainen toteutus?
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja ?! »

Mä olen pari tööttiä "korjannut" poistamalla ruosteet sieltä sisältä,mikäli corsassa on vielä semmoinen metallinen töötti.Ruuvarilla tökkinyt ja vasaralla koputellut,samalla kaveri painelee tööttiä.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin