c25xe koneen ajoitusmerkit

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
tutkimus
'Kadett'
'Kadett'

c25xe koneen ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja tutkimus »

Avasin jakohihnakotelon ja mielestäni ajoitusmerkit on suht omituisesti?
Tuossa linkissä kuva.

En tiedä, olen oppinut pettymään.
temetsy
OCF Member 2015

Re: c25xe koneen ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Niinkun fb:n puolella sanottiin, kampuran merki kohdalleen ja sitten katsomaan ovatko kohdallaan.
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Tuossahan esimerkiksi toisessa kuvassa jossa näkyy molemmat pyörät ni vasemman puoleisen vihreä ja oikeanpuoleisen punanen passaa justiinsa merkkeihin.

Melkein tässä vaiheessa vois sanoa että kansi kiinni omaiset on nähneet eläkä rappaa sitä jos se toimii.
TJT
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja TJT »

Mitään V6 koneesta tiedä, mutta veikkaisin toisen merkin olevan imunokan ja toisen merkin pakonokan ajoitusmerkit(rautalangasta väännettynä molemmat nokkapyörät ovat samanlaisia ja molemmissa on sekä imu-, että pakopuolen ajoitusmerkit)
"ON ERI ASIA TARVITA NIITÄ SAATANAN VALOJA, KUIN TAAS SE, ETTÄ OMAT VALOT AUTTAISI ASIAAN NIINKUIN NIITTEN KUULUISI! -Jiri
tutkimus
'Kadett'
'Kadett'

Aloin siis hihnan vaihdon, kun on jakohihna vissiin vaihdettu viimeksi yli 7 vuotta sitten. Meinaan vaan, että pitäisikö molempien nokkien "ensimmäiset merkit" olla kotelon ajoitusmerkkien kanssa samalla kohdalla, samaan aikaan? Auto ollut mulla vuoden verran, oon ajanut ehkä max 1000 kilsaa. Päästöt oli ihan ok. Kierroksia ottaa aika raskaasti, onko tämän koneen ominaisuus? Ihan vaan funtsasin, että säätäiskö noita nokkia vai löiskö uuden hihnan vaan ja antais olla?
tutkimus
'Kadett'
'Kadett'

http://www.moottorit.net/galleria/kuva23402/

Tuolta se näyttää. Kuuluuko oikean puoleisten nokka-akseleiden olla eri merkeissä?
tutkimus
'Kadett'
'Kadett'

Oke! Kiitti vastauksesta. Laitan siis hommat läjään, niin kuin olivatkin.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Jaa ne on pitäny tästäki ketjusta viesti mennä poistelemaan jonku muun toimesta kuin itseni. Räsäsen sukulaisiako täällä on moderoimassa kun kaikki omat mielipiteet kielletään?
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

TJT kirjoitti:Mitään V6 koneesta tiedä, mutta veikkaisin toisen merkin olevan imunokan ja toisen merkin pakonokan ajoitusmerkit(rautalangasta väännettynä molemmat nokkapyörät ovat samanlaisia ja molemmissa on sekä imu-, että pakopuolen ajoitusmerkit)
Juurikin näin, 1 ja 2 pyörät käyvät ristiin, ja samoin 3 ja 4 pyörät.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Ja ilmeisesti ne taustalevyn merkit ovat suuntaa-antavia, ja jako saadaan 100% oikein sillä ajoituksen tarkistustyökalulla, jonka merkkien siis pitää vastata nokkahihnapyörien merkkeihin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

temetsy
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Timonen kirjoitti:Ja ilmeisesti ne taustalevyn merkit ovat suuntaa-antavia, ja jako saadaan 100% oikein sillä ajoituksen tarkistustyökalulla, jonka merkkien siis pitää vastata nokkahihnapyörien merkkeihin.
Justiinsa näin. Toki pitkällä kokemuksella jaon saa kohdilleen ilman työkalua mutta muuten on aika hakuammuntaa..
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Ei niitä merkkejä täysin kohdilleen saa mitenkään.. Kaikissa mitä ite oon tehnyt, niin hihnassa on muistaakseni tavallaan hieman liian pitkä hammasväli, jolloin etummaisessa lohkossa imu jää vähän myöhäselle jos pako kohdillaan. Taemmassa lohkossa taas imu menee aikaselle jos pako kohdillaan = ei hyvä..

Lisäks ainakin siinä lukitussetissä joka mulla on, lukittuu kampiakseli hiema väärään kohtaan, jolloin kaikki nokat jäävät vähän myöhäselle.

Onko tällä sitten mitään merkitystä käytännössä? Tuskin..

Pointti siis, että ilman sitä virallista työkalusarjaakin pystyy tekemään ja saa merkit osumaan ihan samalla toleranssilla kohdalleen, kunhan tietää mitä tekee.. Toki tuo sarja hepottaa hommaa huomattavasti ja jos joutuu monta kertaa homman tekemään, niin on kannattava hankinta.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

CaLis kirjoitti:Ei niitä merkkejä täysin kohdilleen saa mitenkään..
Mulle on ainakin 4-5 kertaa vaihdettu jakohihna (Vectra A ja B) ja 4/5 kerrasta on ollut merkit täysin kohdillaan.
Tuon yhden kerran oli yksi nokka alle puoli hammasta pielessä.

Ja setti on ollut käytössä (Automuovilta ostettu).

HOX!!!

OPOWER löysi Saab-foorumilta jutun X25XE:n jakohinnan vaihdosta, jossa sanottiin, ettei sitä yhtä rullaa saa laittaa niin, että nuoli on keskellä, kuten ohje sanoo, vaan sen on oltava hieman sivussa. Silloin riittää säätövara, että saa merkit täysin kohdilleen.
Tarkennan tämän myöhemmin!

CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Siis se ongelma jota koitin selittaa näyttää tuolta:
Kuva

Toki tuossa on myös imunokka vähän jäljessä (edellisen asentajan jäljiltä) ja kuva vähän huono, mutta tuo imu-pako nokkien välinen pituus vaan on hihnassa hieman väärä. Tuollehan ei mitään voi ja kaikilla kolmella remmillä mitä mulla tossa on ollut sama homma..
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Tuossahan on heittoa 1,5 hammasta! :o :o :o Jessus! Mä en olis ajanut metriäkään tolla! :D

Vastaa Viestiin