c25xe koneen ajoitusmerkit

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: c25xe koneen ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja CaLis »

No ei nyt sentään, rapiat puol hammasta tossa mun mielestä on :D
Ehkä toi on ollu joku ajotuskokeilu, en tiedä..
Katos, löyty vähän parempiakin räpsyjä arkistojen kätköistä. Ja tosiaan tuo väli jääkin näemmä liian lyhyeksi toisin kuin edellä muistelin..
KuvaKuva

Mut joo, molempia merkkejä en siis itse ainakaan oo koskaan saanut 100% paikalleen ja vähän ihmettelen jos joku muu on siinä onnistunut :)
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
akuhil
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja akuhil »

Mun mielestä tossa pitäis ylempää taittopyörää laskea alemmaksi, nokat jää hieman jälkeen. Siis jos alapää on kuvassa kohdillaan.
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Äh, tosiaan huono esimerkkikuva, mut ei ollut nyt parempaa.. Siis juu, niitä rullia säätämällä saa toisen noista merkeistä kyllä täysin kohdalleen. Mutta niinkuin kuvista pitäs näkyä, niin nuo merkit heittävät keskenään eri määrän, jolloin kun toisen kääntää kohdalleen niin toinen ei täysin kohdallaan ole :)

Ja sama homma tietysti toisessa sylinteriryhmässä, toisen saa säädettyä kohdalleen ja toinen on sitten hieman sivussa..

Eikä tässä nyt siis mitään ongelmaa kai kenelläkään ole, kunhan vaan totesin että yhtä suuntaa antavia ovat ainakin tuossa meikäläisen ajotustyökalusarjassa nuo merkit kuin jakopään taustapellistäkin löytyvät :lol:
akuhil
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja akuhil »

Kyllä mä näkisin että noissa kuvissa olisi molemmat saman verran perässä. No haitanneeko tuo.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

akuhil kirjoitti:Kyllä mä näkisin että noissa kuvissa olisi molemmat saman verran perässä. No haitanneeko tuo.
Luultavasti haittaa.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Tänään OPOWER teki ensimmäistä kertaa eläissään jakohihnan laiton X25XE-koneeseen. Aikaa meni (jakokoppa pois valmiina, pelkkä hihnan laitto) 20min. Tuona aikana hän tarkisti jaon vielä 3 kertaa.

Tuosta V6-ajoitustyökalusetistä on ISO apu.
jako kohdillaan, vasen kansi 001.JPG
jako kohdillaan, vasen kansi 002.JPG

Sitten mun kamerasta loppui patterit... Pyrin huomenna ottamaan oikeasta kannesta myös kuvat.

Oikean kannet merkit ovat on n. 0,5mm kummatkin pielessä. Tämä siksi, että lenkkiavaimen säätövara loppui kesken, tai tila vääntää sillä. Ehkä tuohon hommaan tarkoitetulla työkalulla säätövara riittäisi, tai sitten jos olisi se lyhyeksi modattu/rälläköity 30mm hylsy.

Eli ohjeen mukaan ensin oikean kannet merkit kohdalleen (tästä juuri loppui säätövara), sitten toiseksi vasemman kannen, ja lopuksi löysät pois kolmannesta säätöpyörästä.

EDIT:

Oikean kannen ajoitusmerkit:
oikea kansi 001.jpg

oikea kansi 002.jpg

Kuten kuvista näkyy (toivottavasti), niin jako ei ole 100% kohdillaan, ehkä n. 0,5-1mm yhteensä pielessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Nonii, tää ehkä kertoo sen, että toi mun työkalu on vaan hitusen perseellään :D Ei oo pienellä kiinalaisella osunu vissiin rälläkkä ihan kohilleen kun on noita merkkejä veistelly..

Eipä hirveen suurta merkitystä varmaan ole asialla, kun 198hp penkkilappu tuosta polkastiin sen jälkeen kun ekan kerran tuohon remmin vaihdoin.. Tärkeintähän tossa on, että molemmat puolet ovat samalla tavalla. Nythän mulla siellä on kaikki nokat tarkoituksella vajaa puol hammasta aikasessa. "Yllättäen" en huomannut siinäkään mitään vaikutusta, penkissä vois nähdä..
kari.rautio
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja kari.rautio »

CaLis kirjoitti:Nonii, tää ehkä kertoo sen, että toi mun työkalu on vaan hitusen perseellään :D Ei oo pienellä kiinalaisella osunu vissiin rälläkkä ihan kohilleen kun on noita merkkejä veistelly...
Nuo työkalun merkit ovat kuitenkin ihan samassa kohdassa kuin kuoressakin olevat merkit. Luulisin että ovat siis kohdallaan. Mutta oliko kampiakseli ihan kohdallaan ?

Nokan pyörässä on 46 hammasta ja väliä, joten yksi hammas+väli on 360/46=7,83 astetta. Jos ajoitus on pielessä 1/2 hammasväliä, niin se on 3,9 astetta. Kampiakselin ja nokkien asento on kuitenkin kompromissi. Jos optimia haetaan, niin ajoitusta pitäisi muuttaa kierrosluvun mukaan. VVT-i systeemeissä nokka-akselin säätöalue voi olla esim 20 astetta.
Omega Farkku 2,2 vm 2000, 385 000 km
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Oli se kampiakselin merkki paikallaan. Alunperin nuo kuvat joskus otin näyttääkseni millai se edellinen seppä oli jaon laittanut. Mut se nyt on fakta ettei tohon mun työkaluun niitä molempia merkkejä saa millilleen osumaan vaikka kuinka yrittäisi. Toki siis huomattavasti paremmin kuitenkin kuin noissa kuvissa :D Tuskin se vika missään muualla on kun siinä ettei se työkalu ole niin tarkka kuin voisi olettaa..

Ja kyllä, se on kompromissi ja siksipä tärkeintä onkin vain, että molemmat puolet ovat samalla tavalla.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

CaLis kirjoitti:Mut se nyt on fakta ettei tohon mun työkaluun niitä molempia merkkejä saa millilleen osumaan vaikka kuinka yrittäisi.
Tai sitten vaan se kylmä tosiasia, että sä et vaan osaa täydellisesti tuota hommaa, kuten en minäkään. Vielä. :D

CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'

Näin sen täytyy olla...
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

CaLis kirjoitti:Näin sen täytyy olla...
Lisäsin ne oikean kannen kuvat.

Vastaa Viestiin