X18XE toisioilmaventtiili ja egr letkut

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Jonne116
'Agila'

X18XE toisioilmaventtiili ja egr letkut

Viesti Kirjoittaja Jonne116 »

Hei

Edellinen omistaja on irroitellut koneesta hieman letkuja ja niille pitäisi paikat löytää, eli:

Kuva
Mihin kiinnittyvät 1. ja 2.?
Puuttuuko jotain kohdasta 3.?

Kuva
Mikä on letku 4. ja mihin sen tulisi kiinnittyä?
Kohdasta 5. löytyi imusarjan kyljestä paikka letkulle, mutta mille?

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Jonne116
'Agila'

Re: X18XE toisioilmaventtiili ja egr letkut

Viesti Kirjoittaja Jonne116 »

Nyt kun kukaan ei ole viestiin vastannut, niin kerron itse mihin nuo letkut kiinnittyvät.

1. Kiinnittyy alipainepumppuun moottorin takaosassa. Imusarjan oikealla puolella (edestä katsoen). Muistaakseni lämppärin letkun alapuolella.
2. Kiinnittyy imusarjan oikeaan kylkeen. Merkitty numerolla 5. toiseen kuvaan.
3. Oletettavasti siitä ei puutu mitään. Varma en ole vieläkään.
4. Kiinnittyy EVAPpiin toisesta kuvasta katsoen nro. 5:stä kun vetää viivan suoraan alas.

Toivottavasti tästä on apua jollekkin muulle :)
Henkka73
'Kadett'
'Kadett'

Re: X18XE toisioilmaventtiili ja egr letkut

Viesti Kirjoittaja Henkka73 »

Juurikin niinkuin Jonne116 sanoi. 3 on samanlainen kuin minulla, luultavasti ei puutu mitään. Tuo ykkösellä merkitty mötikkä on toisioilmaventiili jonka kautta toisioilmapumppu moottorin ollessa kylmä puhaltaa pakokaasujen sekaan ilmaa ja näin saa seoksen rikkaamalle ja moottori lämpeää nopeammin ja katalysaattori alkaa toimimaan nopeammin, voi näin ollen vaikuttaa myös pensan kulutukseen. Kannattaa tarkistaa onko edellinen tukkinut sen toisioilma venttiilin, on 2 pultilla kiinni alakautta, minulla oli joku edellinen tukkinut niin otin tukko lätkän pois. Ja se 2 letku tuossa kuvassa on egr:ssä kiinni. Kannattaa muuten vaihtaa nuo kaikki alipaineletkut samanlaiseen letkuun mitä se 2 pätkä on, saa huoltamoilta, niin ei pääse tulemaan imuvuotoja mihinkään kun on yhtenäistä putkea kokonaan.
Vastaa Viestiin