Astra G kytkin

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Moottori12
'Agila'

Astra G kytkin

Viesti Kirjoittaja Moottori12 »

Voisiko kytkin olla vaihdon tarpeessa, seuraavanlaista ongelmaa..
Lähdettäessä liikkeelle saa antaa reilummin kaasua kuin "normaalisti" pitäisi, muuten liikkellelähtö on töksähtävä. Kaasun kanssa saa olla tarkkana että antaa juuri sopivasti, muuten alkaa täristämään tai sitten liikaa niin ollaan jo kytkinpommin puolella. Erityisesti kun aamulla pihassa peruuttelee niin täristää aika varmasti.
Kytkin ei kummiskaan luista jos painaa reilummin kaasua suuremmilla vaihteilla, pohjassakaan ei näy öljyä (vai näkyykö edes välttämättä jos kytkimeen olisi päässyt vuotamaan öljyä)
ahkio
'Senator'
'Senator'

Re: Astra G kytkin

Viesti Kirjoittaja ahkio »

Mun muistiyksikön mukaan, jos kytkinlevylle pääsee öljyä nii se levy on kaputt suuripiiirtein aika nopeasti eli melkein heti! Voin toki olla väärässä, mutta öljyvahingon tutkimisen jättäisin siihen jos ei muuta vikaa löydy.
Juho M-P
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Öljy levyllä aiheuttaa luistoa.

Ja moottorin alus olisi öljyssä vaihteiston kytkinkopan kohdalta jos kampuran stefa tms vuotaisi. Kuulostaa että sulla on vaan kytkin kulunut loppuun.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Moottori12
'Agila'

Hetken ajon jälkeen kyllä tuntuu toimivan vähän paremmin kun lämpenee, mutta ei kyllä täysin katoa ongelma..

Se on sitten tämä ostoon, 1.6L 16v siis kyseessä. Vai pitäisikö maksaa 40e enemmän ja ostaa alkuperäinen (Valeo)
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/ ... oneuvo=957
Moottori12
'Agila'

Sellaista vielä että voiko tuo vaikuttaa siihen että kolmonen ei mene yhtä nätisti sisään kuin muut vaihteet, ehkä jopa vähän rusahtaa välillä.
Voisikohan vaihteistoöljyn vaihdosta olla apua, vai onko synkro kulunut?
ahkio
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja ahkio »

http://www.opelclubfinland.fi/search.ph ... ubmit=Etsi

Hakua käyttäen löytyy vastauksia, kannattaa hakea muutamia kertoja erilaisilla hakusanoilla, noi tuli "vaihdevivusto" hakua käyttäen.
Eli epäilisin että vika voisi olla vaihteensiirtäjän vivuston väljyydessä!
ooppelifani
OCF Member 2023
OCF Member 2023

Viesti Kirjoittaja ooppelifani »

Moottori12 kirjoitti:Voisiko kytkin olla vaihdon tarpeessa, seuraavanlaista ongelmaa..
Lähdettäessä liikkeelle saa antaa reilummin kaasua kuin "normaalisti" pitäisi, muuten liikkellelähtö on töksähtävä. Kaasun kanssa saa olla tarkkana että antaa juuri sopivasti, muuten alkaa täristämään tai sitten liikaa niin ollaan jo kytkinpommin puolella. Erityisesti kun aamulla pihassa peruuttelee niin täristää aika varmasti.
Kytkin ei kummiskaan luista jos painaa reilummin kaasua suuremmilla vaihteilla, pohjassakaan ei näy öljyä (vai näkyykö edes välttämättä jos kytkimeen olisi päässyt vuotamaan öljyä)
Onko kuinka paljon ajettu? Mulla täristeli jo melko uutena G Astran kytkin kun autolla ajettiin melko vähän. Täristi kyllä aika häiritsevästi. Nyt 230 000km ja edelleen samat kytkinosat ja tärinä hävinnyt. Täristi varmaankin siksi, koska kytkinlevy tahmasi kytkinakselin booreissa? Itse olen vaihtanut kytkimen vasta kun se alkaa luistamaan tai sitten joutunut avaamaan painelaakerin huutamisen takia.
Elämä On Juhla.
Moottori12
'Agila'

Onko tuo GM vaiheistoöljy hyvää vai suositteletteko jotain muuta?
ooppelifani kirjoitti:
Moottori12 kirjoitti:Voisiko kytkin olla vaihdon tarpeessa, seuraavanlaista ongelmaa..
Onko kuinka paljon ajettu? Mulla täristeli jo melko uutena G Astran kytkin kun autolla ajettiin melko vähän. Täristi kyllä aika häiritsevästi. Nyt 230 000km ja edelleen samat kytkinosat ja tärinä hävinnyt. Täristi varmaankin siksi, koska kytkinlevy tahmasi kytkinakselin booreissa? Itse olen vaihtanut kytkimen vasta kun se alkaa luistamaan tai sitten joutunut avaamaan painelaakerin huutamisen takia.
215tkm ajettu
Harski111
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Harski111 »

Itse vaihdoin G Astraan X16XEL koneella GM:n vaihteistoöljyt Mätänetistä pari kuukautta sitten. Vaikutti olevan tismalleen samaa tavaraa mitä alkuperäinen öljy (viskositeetin, ulkonäön ja melko erikoisen hajun perusteella). Hyvin on 10tkm toiminut.
Iro
OCF Member 2018
OCF Member 2018

Viesti Kirjoittaja Iro »

Harski111 kirjoitti:Itse vaihdoin G Astraan X16XEL koneella GM:n vaihteistoöljyt Mätänetistä pari kuukautta sitten. Vaikutti olevan tismalleen samaa tavaraa mitä alkuperäinen öljy (viskositeetin, ulkonäön ja melko erikoisen hajun perusteella). Hyvin on 10tkm toiminut.
Melkoinen yllätys... :roll:
VW Golf 1.4 TSI -17, VW Passat Variant 2.0Dti -15 , Ex: C-Vectra Caravan Z18XER -06 , Ex: Astra G CC Z16XE -03, Ex:G-Astra Caravan Sport-01 Z22SE, Ex:F-Astra Caravan Sport-94/95 C18XEL, Ex:G-Astra Caravan Elegance-02 Z16XE, Ex:F-Astra Caravan -96 X16SZ
Harski111
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Harski111 »

Iro kirjoitti:Melkoinen yllätys... :roll:
Lähinnä sillä kun GM:n osanumero jonka ohjekirjani antoi vaihteistoöljylle oli eri kuin tuossa motonetin öljyssä :wink:
Vastaa Viestiin