Omega -96 lambdasekoilu x20se

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'

Omega -96 lambdasekoilu x20se

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Moro!

Elikkäs onkohan kenelläkään hajua minkä takia lambda näyttää suht ok toimintaa ilman sen liitintä, mutta liitin kiinni näyttää pimeetä? Testattu parilla eri lambdalla, ja siis liitin irti voltit pyörii 0,1-0,8 voltin väliä ja liitin kiinni 0,4 v kokoajan, välillä 0,3 v.

(liitin irti, tarkoitan että oon tuhonnu johtosarjaa, ja eculle menevistä piuhoista ettin lamdan singnaalin ja poikkasin, koska aattelin et ottaisko johtosarjan takii häiriöö, mutta en osaa vielä siitäkään sanoo, kun en tiiä sen paksumman johtimen tarkotusta..)
Mikähän mahtaa olla sen lambdanjohtimen tarkotus, kun itse signaalijohto menee paksun toisen johdon sisässä?.

Voiko viallinen maadoitus pakoputkeen/moottoriin tehä tollasia oireita, ja mainittakoon että auto toimii täysin normaalisti, mitä nyt kuluttaa perkeleesti tästä johtuen, vikakoodit on tää p0130 (open circuit)jos oikein muistan, ja päällä käytännössä aina -(z)-

Niin ja itse mittaus on kuitenkin tapahtunut lambdan omasta liittimestä mustasta johtimesta. Ja tosiaan kaksi eri lambdaa kokeiltu joten en usko niittenkään rikkoutumiseen.
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
I-T-R
'Senator'
'Senator'

Re: Omega -96 lambdasekoilu x20se

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Toimivan lambdan signaalijännite vaihtelee 0,1-0,9V välillä, tyhjäkäynnillä hitaammin ja kierroksilla nopeammin. Ohjausyksikkö syöttää lambdan signaalijohdollo n. 0,4V referenssijännitteen, joka näkyy mitatessa silloin kun lambda ei ole vielä saavuttanut toimintalämpötilaa. Jos signaaliksi tulee tuo 0,4V niin kannattaa käydä ajamassa lenkki jotta lambda lämpiää. Jos sekään ei tuo lambdan jännitevaihtelua esille, niin kannattaa tarkastaa toimiiko lambdan lämmitys (4 ja 3 johtoisessa valkoiset johdot).
JokeZi
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja JokeZi »

Okkeii, eli toisin sanoen oon menossa hyvää vauhtia perse eellä puuhun :D en oo tota lämmitystä aatellukkaan, Mitenkäs pitäiskös siittä tulla vikakoodia jos ei toimi, tai minkä näköstä jännitettä sille lämmitykselle pitäs tulla? 3-johtonen lambda siis, miten ne valkoset johdot on, tuleeko molempiin +12v vai mitenkä toi lämmitys noissa toimii?
Nykyiset. Omega B1 2.5 V6 aut., BMW 525 e34, M20B25 tuleva turbo :D
ex. Ford Transit, Omega sekasikiö B2 2,5TD, VW Passat V6 30v 4Motion, Omega 8v, Saab 9000 2.0Turbo, Vectra A 2.0 16v, Omega 2.2DTI elegance, Omega 2.0DTI, BMW 525i m20b25
I-T-R
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja I-T-R »

Ihan ei nyt ole varmaa tietoa kun ei ole lambdan lämmitystä tarvinnu itse mitata. Mutta sen lambdan lämmityksen hoitaa vastus. Eli olettaisin että toinen valkoisista johdoista menee suoraan maihin ja toinen saa +12V jonkun releen kautta moottorin käydessä.
3- johtoisessa lambdassa maadoitus tulee suoraan lambdan rungon kautta. Jos tulee open circuit vikakoodia niin saattaa olla että lisämaadoitus voi auttaa, jos ei kunnolla saa pakoputken kautta maita.
Jos mittasit liitin irti jännitevaihteluksi 0,1-0,8V (väliltä signaalijohto-akkun miinus??) niin silloin lambda toimii oikein ja on tarpeeksi lämmin.
Itse kokeilisin laittaa tuohon lisämaadoituksen lambdan rungon ja jonkun korin maadoituspisteen väliin.
Vastaa Viestiin