Omega v6 tyhjäkäynti

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
c20xe..
'Kadett'
'Kadett'

Omega v6 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja c20xe.. »

On tuo Omega vielä niin uusi tuttavuus, että kysästäänpä. Eli tyhjäkäynti käy lämpimänä todella tasaisesti ja nätisti reilu 500 kiekkaa minuutissa. Kylmänä taas vähän rauhaton ja nousee itsekseen lähelle 2000kpr/min ja siitä alkaa tipahtaa, mutta saattaa välillä taas hypätä korkeammalle.
Viimeinen havainto oli, että kylmänä kun käynnistää, niin alussa kierrokset oli n. 1200, mutta siellä on ilmeisesti joku kiertoilmapumppu tms. ja kun se pysähtyy vähän ajan kuluttua käynnistyksestä niin kiekat hyppää muutaman sata kierrosta ylemmäs. Tekee tuon joka kerta, vika vai ominaisuus??

Varaosautosta vaihdettu tyhjäkäyntimoottori, kaasuläppäkotelo ja egr-venttiili, joka myös tukittu nyt.
Olisiko mahdollisesti ilmavuoto jossain vai mikä tuon aiheuttaa. Tosiaan lämpimänä käy tosi tasaisesti.
Pakoputkessa pieni vuoto, vaikuttaako se mitenkään?
Vikakoodit luettu, mutta niitä ei ole.

Auto b1 Omega mv6.
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Re: Omega v6 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Tuo kiertoilmapumppu työntää ilmaa pakosarjaan, ja huijaa näin lambdaa, että seos olisi laihalla. ECU rikastaa seosta -> kone lämpiää käyttölämpötilaan nopeammin.

Mulla on itselläni tuosta Vectran X25XE:stä sellainen muistikuva, että ei sen lisäilmapumpun käynti vaikuta millään tapaa koneen kierroksiin.

Mutta minäpä menen tuohon ulos kylmään autoon, ja tutkin asiaa! :D

EDIT: Kylmällä koneella, ollut käyttämättä muutaman päivän, koneen tk-kierrokset n. 1200rpm kiertoilmapumpun ollessa päällä, ja sen sammuttuakin parin minuutin kuluttua.

Tyhjäkäyntikierrokset eivät siis muuttuneet.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
c20xe..
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja c20xe.. »

Pienen testilenkin jälkeen uudelleen tuli luettua nuo vikakoodit ja sainkin sieltä nyt numeron 57 eli Idle air control - voltage low. Ilmeisesti herjaa tyhjäkäyntisäätimen jännitettä?

Osaisiko joku neuvoa, että mistä vikaa etsisi?
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Timonen kirjoitti:Tuo kiertoilmapumppu työntää ilmaa pakosarjaan, ja huijaa näin lambdaa, että seos olisi laihalla. ECU rikastaa seosta -> kone lämpiää käyttölämpötilaan nopeammin.

Mulla on itselläni tuosta Vectran X25XE:stä sellainen muistikuva, että ei sen lisäilmapumpun käynti vaikuta millään tapaa koneen kierroksiin.

EDIT: Kylmällä koneella, ollut käyttämättä muutaman päivän, koneen tk-kierrokset n. 1200rpm kiertoilmapumpun ollessa päällä, ja sen sammuttuakin parin minuutin kuluttua.

Kutosen tyhjäkäynti on jotain 700rpm luokkaa lämpimänä joten jotain hämärää on sun motissa. Eihän leimallakaan saa tk olla yli tonnin. Kylmänä tosiaan käy kovempaa, noin 1200rpm niinkuin edellä mainittu.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

vectraTBO kirjoitti:
Timonen kirjoitti:Tuo kiertoilmapumppu työntää ilmaa pakosarjaan, ja huijaa näin lambdaa, että seos olisi laihalla. ECU rikastaa seosta -> kone lämpiää käyttölämpötilaan nopeammin.

Kutosen tyhjäkäynti on jotain 700rpm luokkaa lämpimänä joten jotain hämärää on sun motissa. Eihän leimallakaan saa tk olla yli tonnin. Kylmänä tosiaan käy kovempaa, noin 1200rpm niinkuin edellä mainittu.
Mulla X30XE tyhjäkäynti lämpimällä koneella viisarin mukaan tasan 500rpm.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Mulla X25XE:ssä mittarin mukaan karvan yli 500rpm, päästötesterin mukaan kuitenkin 650rpm. Siksi kirjoitinkin aiemmin jotain 700rpm luokkaa eli noin. Kuitenkin 1200rpm tyhjiksessä on jotain hämärää.
Calibra 4x4 Turbo -92
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja Timonen »

vectraTBO kirjoitti:Mulla X25XE:ssä mittarin mukaan karvan yli 500rpm, päästötesterin mukaan kuitenkin 650rpm. Siksi kirjoitinkin aiemmin jotain 700rpm luokkaa eli noin. Kuitenkin 1200rpm tyhjiksessä on jotain hämärää.
Mulla saattaa vaikuttaa nuo virinokat. Mutta, kun kone on lämmennyt, niin tk-kierrokset on n. 700-800rpm, koska niitä on nostettu testerillä +50rpm.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

^^Mä käsitin että sulla on lämpimänäkin 1200rpm. Sori mun moka :)
Calibra 4x4 Turbo -92
Vastaa Viestiin