Omega automaattilaatikko ar35

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
hurin94
OCF Member
OCF Member

Omega automaattilaatikko ar35

Viesti Kirjoittaja hurin94 »

Hei,

-99 omega MV6 ~235tkm

Oli tässä muutama viikko sitten maanantai aamu :banghead: ja töihin mennessä kuului/tuntui tömähdys ylämäessä 40km/h 1/4 kaasulla jonka jälkeen vaihdetta ei meinannut löytyä. Varsinkin 2-3 vaihto ei kertakaikkiaan onnistunut ollenkaan. Soittoja sinne tänne ja vähän muuallekin, yleisin vastaus: älä vaivaa itseäsi. No mutta tuolle autolle on jo tehty niin paljon remppaa ettei vaan kykene enää lopettamaan. :lollis:

En uskaltanut ajaa sitten enää kuin kotiin ja hinurilla vaasan lähdemäelle, lähdemäellä tietysti ensimmäisenä koeajo sitten nosturille ja ihmettely alkakoon. No siinä nyt lähinnä juteltiin mikä saaaatttaa olla vikana ja mitäpä tuossa tilanteessa muuta puhuisikaan kun kukaan ei tiedä laatikosta sen enempää kun minäkään. Vikakoodit luettiin ja sieltä tuli koodi jota en muista mutta viittasi laatikon ja moottorin väliseen nopeus eroon.

Lähdemäki ei halunnut vaivata itseään asiakkaan takia eikä sieltä edes sanottu hintaa korjaukselle. En valita kunhan sanon. :hypocrite:

Omatoimisesti tämän foorumin tiedoilla ja muualta netistä saatujen vinkkien jälkeen totesin että helpoin tapa edetä on vaihtaa 2-3 vaihto solenoidi laatikosta samalla öljyt ja suodatin jotka oli vaihdettu ~25tkm sitten juurikin lähdemäellä. Panta tuli kiristettyä samalla öljypohjien avauksella. Vaihdevivusto tarkastettu. Vaihteenvalitsin kytkin putsattu ja oikein asennettu takaisin. Liittimet (2) tarkastettu. Akku on ollut irti muutaman päivän, ei apua.

Osiin meni rahaa mitä meni, mutta vaikutusta ei ollut. 1 ja 2 toimii lähes täydellisesti, mutta kolmos pykälän löytyminen on hankalaa ja kun se paikoilleen menee lyö laatikko vika moodin päälle. Hiutale moodilla auto ei lähde paikoiltaan mihinkään. Pakki toimii normaalisti.

Olen jo kysellyt vaihtolaatikkoa, mutta onko kukaan koskaan teettänyt laatikkoa jossain tai itse purkanut ja kasannut laatikkoa hyvällä lopputuloksella? Hommaahan on todellakin paljon mutta kyllä tuo loppujen lopuksi kaukana rakettitieteestä on kun tietää vaan millaset palikat sinne pitää vaihtaa.

Saa tosiaan kommentoida kaiken mitä laatikosta tiedätte ja olen jo sitten kuullut niitä vaihda manuaaliin ja yms juttuja mutta saa toki siitäkin muistuttaa :bonk:

Tässä kuva magneetista.
Kuva
Edelliset -95 Omega MV6 man, -99 Omega MV6 Autom.
Nykyinen -02 Vectra Sedan 2.2 man (GTS)
hukka
OCF Member 2019

Re: Omega automaattilaatikko ar35

Viesti Kirjoittaja hukka »

veikkaisin että kolmosen pakka luistaa
tuolla osia
http://www.vaihteistokauppa.fi/category/29/4l30e-4l40e

samalla sivulla räjäytys kuvat
http://autogear.fi/vaihteistokauppa/4l30e.pdf

onnistuin itse korjaamaan joku 7v sitten yhden laatikon ihan talli olosuhteissa (master kit jn tradingiltä). kahdesta laatikosta mitkä olen purkanut on lähtenyt pinnat kakkosen pakasta kokonaan jolloin ykkösen jälkeen häviää veto kokonaan.
kolahdus kylläkin viittaisi päittäis välys prikkaan eihän löytynyt muovin palasia etummaisesta pohjasta nyt tai aikaisemmin.

halvin on varmaankin etsiä käytetty laatikko jostain.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
hurin94
OCF Member
OCF Member

hukka kirjoitti:veikkaisin että kolmosen pakka luistaa
tuolla osia
http://www.vaihteistokauppa.fi/category/29/4l30e-4l40e

samalla sivulla räjäytys kuvat
http://autogear.fi/vaihteistokauppa/4l30e.pdf

onnistuin itse korjaamaan joku 7v sitten yhden laatikon ihan talli olosuhteissa (master kit jn tradingiltä). kahdesta laatikosta mitkä olen purkanut on lähtenyt pinnat kakkosen pakasta kokonaan jolloin ykkösen jälkeen häviää veto kokonaan.
kolahdus kylläkin viittaisi päittäis välys prikkaan eihän löytynyt muovin palasia etummaisesta pohjasta nyt tai aikaisemmin.

halvin on varmaankin etsiä käytetty laatikko jostain.
Lähdemäellä sanottiin silloin ettei sielä ollut mitään ylimääräistä ja tuskin se kahta vuotta on mennyt ilman sitä prikkaa. Ja nyt ei ollut muutakuin tuo magneetin moska.

Niin mitä näitä nyt oon netistä etsinyt niin yleensä joku paikka sielä on alkanut mekaanisesti hajota vasta kun sielä pohjalla on jotain paloja.... Mutta kai se voi sitten olla vaan kulunut.

Pärjääkö master kitillä sitten hyvin? Onko superkitissä liikaa osia? Erikoisia työkaluja/patentteja?
hukka
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja hukka »

erikoisin työkalu oli 5nm momentti avain jarrupannan säätämiseen

silloin ainakin jn tradingiltä soittamalla tilasin osat niin osasi hyvin sanoa mitä kaikkea kannattais laittaa tosin mulla oli laatikko purettu ja vika todettu niin suositteli masterkittiä ja ois suositellu lisäksi sitä päittäis prikkaa mutta kyseiseen laatikkoon oli prikka vaihdettu edellisten toimesta ja kasattu vanhoilla tiivisteillä ja öljypumpusta puuttui tiivisteen palanen joka ilmeisesti aiheutti tässä tapauksessa pakan hajoamisen.

muistaa vaan uudet kitkalevyt öljytä hyväksi asentaessa automaattiöljyllä.
itse en purkanut venttiilipöytää kun en nähnyt tarpeelliseksi. sinne olisi tullut uudet kuulat.
purkamalla selvinnee mitä kaikkea sieltä on mennyt.

onnistuin hommassa ilman räjäytyskuvia kun ei silloin löytynyt.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
hurin94
OCF Member
OCF Member

Okei kiitoksia.

Jos alan purkamaan laatikkoa niin laittelen tietoa tänne jos vaikka auttaisi tulevaisuudes muita samanlaisilla oireilla.
hurin94
OCF Member
OCF Member

Hei,

Laatikko vaihdettiin toiseen ja nyt toimii.

Vaihtolaatikkoon vaihdoin öljypohjien tiivisteet, suodattimen, turbiinin päähän sen pienen O-renkaan, turbiinin päähän sen öljypumpun stefan, kiristin pannan, sekä tarkistin sen päittäisvälyksen ja totesin sen olevan 0.7mm. Vaihtolaatikko tuli suoraan toimivasta autosta.

Vanhasta laatikosta en tiedä vielä muutakuin, että tuo magneetti oli hyvin pahan näköinen ja päittäisvälys oli 1.1mm joten kai sekin jonkin verran asiaan vaikuttaa.

Olisi hauska päästä testaamaan toimisiko tuo vanha laatikko pelkällä päittäisvälyksen korjauksella :food:

T. Mika
eXon91
OCF Member 2017

Viesti Kirjoittaja eXon91 »

Maksoko laatikon vaihto kuinkapaljon vai teitkö itse, täällä alko yks ar35 tekemään kuolemaa
Opel Omega B MV6 1999
hurin94
OCF Member
OCF Member

eXon91 kirjoitti:Maksoko laatikon vaihto kuinkapaljon vai teitkö itse, täällä alko yks ar35 tekemään kuolemaa
Itse tein tuon vaihdon, 6-7 tuntia kaikkineen meni.
rekord67
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja rekord67 »

hurin94 kirjoitti:
eXon91 kirjoitti:Maksoko laatikon vaihto kuinkapaljon vai teitkö itse, täällä alko yks ar35 tekemään kuolemaa
Pitikö pakoputkien alkuosat irrottaa? Vai mahtuuko laatikko völistä?
hurin94
OCF Member
OCF Member

rekord67 kirjoitti:
hurin94 kirjoitti:
Pitikö pakoputkien alkuosat irrottaa? Vai mahtuuko laatikko völistä?
Ohjeen mukaan tein ja irroitin ja tuskin mahtuu ilman niiden irrotusta.
rekord67
'Admiral'
'Admiral'

Pitäis viikonloppuna vaihtaa hajonneen muoviprikan tilalle bi-metalli.

Vaatiiko kytkinkopan irrotus erikoisavaimia? Onko tavallinen kanta, tuumanen vai joku torx?
Entä kiristysmomentti kytkin kopalle ja öljypumpulle? (Luin jostain ohjeesta, että pumpun pultit löysätään ennen kopan nostoa pois)

Sorry topicin lainaus, mutta sopi tähän ihan hyvin
rekord67
'Admiral'
'Admiral'

Itse itselleni vastaus.
Pultin kannat kuusiokanta AF 1/2".
Kiristysmomentti kopalle 30 Nm ja pumpulle 25 Nm.
ascona_c
OCF Member 2020

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Onko tuohon vaihteenvalitsimen säätöön tarkempia ohjeita?

Omassa vuotaa tuo vaihteensiirtäjän stefa, ja tuo valitsin pitänee irroittaa vaihtoa varten. Kuinka säädetään kohdilleen irroituksen jälkeen?
hurin94
OCF Member
OCF Member

ascona_c kirjoitti:Onko tuohon vaihteenvalitsimen säätöön tarkempia ohjeita?

Omassa vuotaa tuo vaihteensiirtäjän stefa, ja tuo valitsin pitänee irroittaa vaihtoa varten. Kuinka säädetään kohdilleen irroituksen jälkeen?
Siinä vaihteenvalitsin palikassa on semmonen lovi joka pitää kohdistaa sittekun se on takaisin siinä akselin päässä.(Kun tarpeeksi sitä pyörittelee käsissä niin hoksaa mikä siinä pitää kohdistaa, voin mahdollisesti ottaa vanhasta vaihteenvalitsimesta kuvan, pyydä vaan jos et saa sitä kohdistettua)

Mä oon aina vaan kattonu kädessä, että se on oikeessa kohdassa laittanu varovasti paikoilleen siihen akseliin.

Sitten lopuksi ennen kaiken kiristämistä oon menny auton sisään ja käyny vaihteet läpitte ja jos ne ei oo kohdalla voi mennä takas alle säätämään sen oikeaan kohtaan.

-Mika
Vastaa Viestiin