Vikaa Vekkulissa

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'

Re: Vectra c z20net pätkii

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tommi89 kirjoitti:
Varaosamyyjän luettelosta.
Olen siis autokorjaamolla töissä ja meidän varaosamyyjä tarkistelee tietonsa monen ohjelman kautta.
No, tuo ei kerro vielä mitään, valitettavasti :hammer: .
Kysy siltä mikä oli tulppien tarkka malli. Tai muistatko varmaksi itse?
NGK:llakin on runsaasti tulppia ja vain ja ainoastaan tämä tietty malli käy. Mitään vastaavia malleja ei ole!

Esimerkiksi, Mätänetin luettelokin tarjoaa tähän Boschin, Denson ja NGK:n tulppia. Vain tuo NGK on se oikea :wink: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Tommi89
OCF Member 2015

Viesti Kirjoittaja Tommi89 »

petrisa kirjoitti:
Tommi89 kirjoitti:
Varaosamyyjän luettelosta.
Olen siis autokorjaamolla töissä ja meidän varaosamyyjä tarkistelee tietonsa monen ohjelman kautta.
No, tuo ei kerro vielä mitään, valitettavasti :hammer: .
Kysy siltä mikä oli tulppien tarkka malli. Tai muistatko varmaksi itse?
NGK:llakin on runsaasti tulppia ja vain ja ainoastaan tämä tietty malli käy. Mitään vastaavia malleja ei ole!

Esimerkiksi, Mätänetin luettelokin tarjoaa tähän Boschin, Denson ja NGK:n tulppia. Vain tuo NGK on se oikea :wink: .

NGK PFR6T-10G tuossa kyseinen malli mitkä laitettu autoon.
Aijemmin oli vähän käynnistys ongelmaa ja laitettiin halvimmat tulpat autoon kokeilu mielessä ja toimi kuukausia ihan hyvin "väärillä" tulpillakin.
InsigniaTbo
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja InsigniaTbo »

Itse ajelin Denson tulpilla: stage 1 (saab.com) ja hyvinhän nuo toimi. Tais hemmo joka tuon teki mainita että turha platinium tulppia käyttää.
Jotaa nypytystä kylmällä koneella kun tulpilla ajettu +10 tkm..
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Joo ei se nyt ihan noin tarkka oo tulpista, mulla ollu softatussa Z20NETissä muitakin kuin edellä mainittuja tulppia ja koskaan ei ole ollut pätkimis/sytytysongelmaa tulppien vuoksi.

Yksi Z20NETti oli mulla sellainen että toimi vakiona ihan normaalisti joka tilanteessa. Sitten kun se softattiin(karg) niin alkoi rötääminen ahdoilla/vääntöpiikin kohdalla. Misfirea tuli yksittäisistä sylintereistä sekä koodina myös misfire useasta sylinteristä. Vaihdoin ensin vanhat Denson mitkälie tulpat NGK jumalatulppiin, ei toiminu. Sitten tilasin Neobrothersilta "uudet"käytetyt orkkispuolat ja alkoi heti pelaamaan. Eli vika oli puolissa.

Topicin aloittajan autohan on toiminut softattuna jo aiemmin, aika harvinaista että kaikki puolat pimenis kerralla. Polttoaineen saanti ongelma vois olla mahdollinen jos kerran paikoillaan saa nostettua kierroksia rauhallisesti mutta ajossa kyykkää heti?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Corsa D OPC -08 Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

kuinkas ilman saanti puoli? suodattimen kunto??
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'

Noista tulpista vielä.

Mainitut NGK tulpat ovat resistanssiltaan 5 kilo-ohmia molemmat. Vastaavasti noissa "vaihtoehtoisissa" Boschin tulpissa resistanssi on 6 kilo-ohmia. Densoille en löytänyt resistanssiarvoa ollenkaan.
No, se sitten että mihin tämä resistanssi arvo nyt vaikuttaa...

Trionic8:ssa käytetään nakutuksen ja palotapahtuman analysointiin nk. ionisaatiotekniikkaa. Siinä tutkitaan sylinterissä olevan tilan johtavuutta puolan ja tulppien avulla. Tämä johtavuus eli resistanssi muuttuu palotapahtuman aikana.

Tulppien kärkivälissä on koko ajan 120V vaihtojännite, jonka puolan toisiokäämi tekee. Kun kärkivälissä oleva ionisaatiovirta muuttuu, muuttuu myös puolan ensiöpuolen virta. Tämä virta analysoidaan IDM-yksikössä. IDM välittää tiedon Trionic8 eculle. Näin tunnistetaan syttyminen ja koko palotapahtuma mm. nakutus ja sytytyshäiriöt. ECU antaa sitten itse suoraan sytytysimpulssin joka aikaansaa hetkellisen suurjännitteen (kymmeniä kilovoltteja) puolan toisiokäämiin. Toisin sanoen, tulpissa on tuo 120V koko ajan ja välillä sinne tulee tuohon päälle varsinainen sytytysjännite.

Toisiopuolen puolan käämi, tulpan resistanssi sekä kärkiväli muodostavat yhdessä RLC-piirin. Koko ionivirtamittaus on hyvin herkkä, kun mittavirta on pieni, niin ei tarvitse ihmetellä miten herkkä tämä systeemi on esim. juuri oikeanlaisille tulpille. Niin mekaanisilta kuin sähköisiltä ominaisuuksiltaankin. Viritetyssä vehkeissä palotapahtuma on "rajumpi" joten pienemmätkin häiriötekijät antavat väärää informaatiota ionivirtamittauksesta ja oireet sitten tiedämmekin.
Tommi89
OCF Member 2015

vectraTBO kirjoitti:Joo ei se nyt ihan noin tarkka oo tulpista, mulla ollu softatussa Z20NETissä muitakin kuin edellä mainittuja tulppia ja koskaan ei ole ollut pätkimis/sytytysongelmaa tulppien vuoksi.

Yksi Z20NETti oli mulla sellainen että toimi vakiona ihan normaalisti joka tilanteessa. Sitten kun se softattiin(karg) niin alkoi rötääminen ahdoilla/vääntöpiikin kohdalla. Misfirea tuli yksittäisistä sylintereistä sekä koodina myös misfire useasta sylinteristä. Vaihdoin ensin vanhat Denson mitkälie tulpat NGK jumalatulppiin, ei toiminu. Sitten tilasin Neobrothersilta "uudet"käytetyt orkkispuolat ja alkoi heti pelaamaan. Eli vika oli puolissa.

Topicin aloittajan autohan on toiminut softattuna jo aiemmin, aika harvinaista että kaikki puolat pimenis kerralla. Polttoaineen saanti ongelma vois olla mahdollinen jos kerran paikoillaan saa nostettua kierroksia rauhallisesti mutta ajossa kyykkää heti?

Sitä minäkin mietin ettei ole kaiken järjen mukaan mahdollista että kaikki 4 puolaa menisi saman aikaisesti.
Tommi89
OCF Member 2015

Jartsa kirjoitti:kuinkas ilman saanti puoli? suodattimen kunto??

Suodatin on joka ihme kartio mallinen jonka on joku entinen omistaja aikanaan vaihtanut.
Tommi89
OCF Member 2015

Polttoaine puolta olen todella paljon miettiny mm. jos suutin valskaa liikaa polttoainatta ja kiusaa sen takia seosta.
hukka
OCF Member 2019

Viesti Kirjoittaja hukka »

Ei kokemusta kyseisestä koneesta/ohjauksesta mutta tollasia tulimieleen.

Onko tulpat minkä väriset kun tarkistaa?
Kokeileppa miten toimii ilman ilmamäärämittaria?
Eihän ole vuotoa imm:n ja ahtimen välillä?
Eikös toi lambdan matala jännite ole laiha seos.
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'

Rookeri kirjoitti:Diibadaaba. Johan se yllä on käytännössä testattu tuhansilla ajokilometreillä että muutkin tulpat toimii..
Duuubi duu vaan...
Varmaan toimii muillakin tulpilla, mutta ei aivan "täydellisesti". Ei siis siitä olekaan kysymys. Jotta toimii täysin niinkuin on tarkoitus ja eritoten softatussa, on syytä käyttää vain noita suositeltuja NGK tulppia.

Tässä kyseisessä tapauksessa on todettu olevan juuri nuo "oikeat" tulpat ja se siitä.
Puolavika kaikkiin puoliin on epätodennäköinen se on selvä. Kaikki on aina mahdollista ja puolaviat aiheuttavat juuri tuota kuvattua oiretta. Siksi on aina mietittävä tätäkin vaihtoehtoa.
Polttoainepaine on myös yksi mahdollinen vika kyseiseen oireeseen. Se vaikuttaisi kaikkiin sylintereihin. Joten se kannattaa nyt tarkistaa, kuten jo aiemmin tuli todettuakin. Jostakin vain painemittari hommaamaan tai sitten vie korjaamolle, jossa sellainen on.

Ei tämä vika nyt yksinomaan täällä palstalla selviä vaan vaatii nyt käytännön toimia itse kohteessa :lol: .
Vielä toistan....Saabfoorumilta etsimällä juttua kuvatunlaisesta viasta, niin löytyy varmasti. Se kannattaa sitten lukaista.
Tommi89
OCF Member 2015

petrisa kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Diibadaaba. Johan se yllä on käytännössä testattu tuhansilla ajokilometreillä että muutkin tulpat toimii..
Duuubi duu vaan...
Varmaan toimii muillakin tulpilla, mutta ei aivan "täydellisesti". Ei siis siitä olekaan kysymys. Jotta toimii täysin niinkuin on tarkoitus ja eritoten softatussa, on syytä käyttää vain noita suositeltuja NGK tulppia.

Tässä kyseisessä tapauksessa on todettu olevan juuri nuo "oikeat" tulpat ja se siitä.
Puolavika kaikkiin puoliin on epätodennäköinen se on selvä. Kaikki on aina mahdollista ja puolaviat aiheuttavat juuri tuota kuvattua oiretta. Siksi on aina mietittävä tätäkin vaihtoehtoa.
Polttoainepaine on myös yksi mahdollinen vika kyseiseen oireeseen. Se vaikuttaisi kaikkiin sylintereihin. Joten se kannattaa nyt tarkistaa, kuten jo aiemmin tuli todettuakin. Jostakin vain painemittari hommaamaan tai sitten vie korjaamolle, jossa sellainen on.

Ei tämä vika nyt yksinomaan täällä palstalla selviä vaan vaatii nyt käytännön toimia itse kohteessa :lol: .
Vielä toistan....Saabfoorumilta etsimällä juttua kuvatunlaisesta viasta, niin löytyy varmasti. Se kannattaa sitten lukaista.

Olen saab foorumeja lukenut kyllä aika paljon ja puola viat ei vastaa omaani.
Lueskellut että yhtä puolaa menee ja sillon pystyy ajamaan, mutta tällä kyseisellä autolla ei pysty.
Painemittaria ei valitettavasti meidän korjaamolla ole ja sillä ei saa pois suljettua sitä jos suutin olisi viallinen.
Olen myös lukenut suutin ongelmista ja miettinyt jos suutin vuotaa liikaa johonkin sylinteriin tällöin polttoaine palaisi putkessa ja sekoittaisi lambdan säätöä jollon moottori ei toimi oikein.

Tässä juuri ongelmana se kun ei huvita laittaa useita satoja euroja turhan takia sillä koittaa etsiä jotain loogista syytä ja jos täältä löytyisi tietämystä tai jos jollakin olisi ollut joskus samaa vaivaa.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'

Rookeri kirjoitti:Ei se nyt vaa ole nii että se toimisi "täydellisesti" vaan NGK:n tulpalla.
Sinulla on varmaan pitkä kokemus ja tietämys tästä konetyypistä... joten kuinka pitkä?
Mutta ... aivan sama ... minä olen 10v kokemuksella ko. koneesta (Saab) ja kyseisen merkin palstaa seuranneena edelleen omassa kannassani.
Tämä tulppa asia saa nyt puolestani olla, kun niissä ei ilmeisesti tässä ketjun autossa nyt vikaa ole.
Tommi89 kirjoitti:
Lueskellut että yhtä puolaa menee ja sillon pystyy ajamaan, mutta tällä kyseisellä autolla ei pysty.
Painemittaria ei valitettavasti meidän korjaamolla ole ja sillä ei saa pois suljettua sitä jos suutin olisi viallinen.
Olen myös lukenut suutin ongelmista ja miettinyt jos suutin vuotaa liikaa johonkin sylinteriin tällöin polttoaine palaisi putkessa ja sekoittaisi lambdan säätöä jollon moottori ei toimi oikein.

Tässä juuri ongelmana se kun ei huvita laittaa useita satoja euroja turhan takia sillä koittaa etsiä jotain loogista syytä ja jos täältä löytyisi tietämystä tai jos jollakin olisi ollut joskus samaa vaivaa.
Voi myös samalla kysyä, miten kaikki 4 suutinta menisi vialle yhtäaikaa?
Eli kuten ei 4 puolaakaan voisi.
Kun kerran niitä missfirejä on kaikissa pytyissä. Joten mikäli tuo sytkäpuoli nyt poissuljetaan vian aiheuttajaksi ja oletetaan sen olevan polttoainepuolella, niin siten voisi ajatella sen olevan polttoainesyötössä (liian vähän). Se taas voisi johtua alhaisesta polttoainepaineesta (pumppu, suodatin, jakotukin paineensäädin).
Ellei vika ole polttoainepuolellakaan, niin sitten se jo heti alussa mainittu ilmavuoto. Sitä kai jotkut ovat metsästäneet StartPilottia suihkuttamalla eri paikkoihin koneen ollessa tyhjäkäynnillä ja seuraamalla milloin kone hiukan ryntää.

Joka tapauksessa tähän ei tunnu löytyvän niin täältä kuin sieltä toiseltakaan foorumilta mitään yhtä tai kahta kuningasajatusta vikapaikasta. Joskus muistaisin jollakulla olleen katti täysin tukossa, niin vaikeaa oli käynti. Harvinaisempi tapaus kuitenkin se.
Kyllä se vaan täytyy alkaa jostain aloittamaan ja hanki se polttoainepainemittari vaikka itsellesi jos korjaamolla ei ole.
Jartsa
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Jartsa »

jos sielä on joku ihme ilmansuodatin niin otappas siitä ilmamäärämittarista se anturi irti(2 torxia päällä) ja katso kuin paskanen se on?
Insignia 2.0 Turbo Sport OPC Line, Mokka 1.4 Turbo Cosmo & Vectra GTS
EX Vectra C 2.0T Sport Biopower & Manta -70 yms...
Tommi89
OCF Member 2015

petrisa kirjoitti:
Rookeri kirjoitti:Ei se nyt vaa ole nii että se toimisi "täydellisesti" vaan NGK:n tulpalla.
Sinulla on varmaan pitkä kokemus ja tietämys tästä konetyypistä... joten kuinka pitkä?
Mutta ... aivan sama ... minä olen 10v kokemuksella ko. koneesta (Saab) ja kyseisen merkin palstaa seuranneena edelleen omassa kannassani.
Tämä tulppa asia saa nyt puolestani olla, kun niissä ei ilmeisesti tässä ketjun autossa nyt vikaa ole.
Tommi89 kirjoitti:

Voi myös samalla kysyä, miten kaikki 4 suutinta menisi vialle yhtäaikaa?
Eli kuten ei 4 puolaakaan voisi.
Kun kerran niitä missfirejä on kaikissa pytyissä. Joten mikäli tuo sytkäpuoli nyt poissuljetaan vian aiheuttajaksi ja oletetaan sen olevan polttoainepuolella, niin siten voisi ajatella sen olevan polttoainesyötössä (liian vähän). Se taas voisi johtua alhaisesta polttoainepaineesta (pumppu, suodatin, jakotukin paineensäädin).
Ellei vika ole polttoainepuolellakaan, niin sitten se jo heti alussa mainittu ilmavuoto. Sitä kai jotkut ovat metsästäneet StartPilottia suihkuttamalla eri paikkoihin koneen ollessa tyhjäkäynnillä ja seuraamalla milloin kone hiukan ryntää.

Joka tapauksessa tähän ei tunnu löytyvän niin täältä kuin sieltä toiseltakaan foorumilta mitään yhtä tai kahta kuningasajatusta vikapaikasta. Joskus muistaisin jollakulla olleen katti täysin tukossa, niin vaikeaa oli käynti. Harvinaisempi tapaus kuitenkin se.
Kyllä se vaan täytyy alkaa jostain aloittamaan ja hanki se polttoainepainemittari vaikka itsellesi jos korjaamolla ei ole.

En siis epäile että kaikki suuttimet menisivät, mutta jos yksi ruuttaa liikaa tavaraa sylinteriin ja taaempi lambda haistaa vikaa ja ensimmäinen lambda yrittää kokoajan korjaa jolloin seokset menee pieleen kaikissa sylintereissä.
Tämä siis vain minun teoriani.
Tosiaan pa-suodatin ja pumppukin vaihdettu.
Katalysaattori tarkastettu.
Ei tässä tuskin muu auta ku mutulla lähtee kokeilemaan.
Kiitos kuitenkin kaikille vaivannäöstä.
Vastaa Viestiin