Astra K

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Re: Uusi Astra (K) Suomessa

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

Tume82 kirjoitti: 29 Maalis 2018, 12:53 Hyvä tietää! Olisi varmaankin hyvä tässäkin värkissä keväisin ja syksyisin käyttää jarrut auki.
Ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, jos vaan viitsii tehdä sen. :peukku:
Mulla on takajarrulevyssä jonkin verran pieniä ruoste kohtia havaittavissa, se voi johtua siitä kun ostin auton viime heinäkuussa, auto oli seissyt puoli vuotta edellisellä omistajalla ennen myymistä. Lämpimässä tallissa tosin, mutta kuitenkin. Ehkä tästä syystä jääneet hieman jumiin..
Aattelin kuitenkin elvytellä niitä tässä jossakin vaiheessa.

Taitaa kohtuu helposti jumittua takajarrut tässä K-Astrassa, aikaisemmin useampikin nosti saman asian esille tässä viestiketjussa.
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos jarrujen jumittelua haluaa ehkäistä niin heti uutena jarrupalat irti ja liukupeltien alle metallisuojatahnaa. 90% j astran ja mokan takajarruista ollut juuri tuon takia jumissa tai kulunut loppuun yllättävänki nopeasti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

kjans kirjoitti: 29 Maalis 2018, 15:40 Nyt kun kevät on tullut ja auto alkanut sammuttaa itsensä turhan päiten joka liittymässä, niin onkos ooppeleissa mitään tapaa saada sammutettua tuota kirottua start-stop systeemiä siten, että se pysyisi pois päältä?

Manuaaleissa kone nyt yleensä pysyy päällä kunhan kytkin on pohjassa, mutta tämä automaatti tuntuu vetävän koneen paussille heti kun rengas pysähtyy. Aika kypsää touhua vaikka risteyksissä missä pitää stopin takia pysähtyä ....
Kojelaudan keskellä, alin rivi ja vasemmanpuoleisin nappi.
TexasMan
OCF Member 2022
OCF Member 2022

Viesti Kirjoittaja TexasMan »

1,2sorsa kirjoitti: 29 Maalis 2018, 18:29 Jos jarrujen jumittelua haluaa ehkäistä niin heti uutena jarrupalat irti ja liukupeltien alle metallisuojatahnaa. 90% j astran ja mokan takajarruista ollut juuri tuon takia jumissa tai kulunut loppuun yllättävänki nopeasti
Kiitos vinkistä! Tarkoitat varmaankin jotain tämän tyylisiä tahnoja:
Bosch jarrurasva:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602216/B ... sva-200-ml

Yleisrasva:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/C ... ahna-100-g

CRC jarrurasva:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/600110/C ... asva-100-g

Halvin jarrurasva:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602211/Jarrurasva-75ml
Opel Astra K Enjoy 1.6 CDTI AT6
EX-autot: 8 kpl Opeleita + noin 15 kpl muita
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Itse laittanut ekan linkin tapaista wurth metallisuojaa (noi pensselit sit kuivettuu. Tai mercedes benz kuparitahnaa.

Jarruvaseliini taas on kirkasta vaseliinia ja kuuluu laittaa liukutappeihin.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa B,E, Vectra C. Meriva OPC
kjans
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kjans »

JP_Vette kirjoitti: 29 Maalis 2018, 19:04 Kojelaudan keskellä, alin rivi ja vasemmanpuoleisin nappi.
Mun mielestä tämä asetus ei jää voimaan virtojen katkaisun jälkeen, ainakin se tänään tööttäs itsensä sammuksiin vaikka viimeksi eilen tuosta napista otin simahtelun pois päältä...
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT | Mokka-e
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'

Joo ei jää. Taitaa olla veropetos, jos tollasta autoveroa laskevaa saasteoptimointilaitetta ronklaa pysyvästi ;) Toki vanhoihin vehkeisiin on tehty huijausnappuloita tai säädetty aktivointisääntöjä sellasiks, että ei koskaan toteudu. Itsekin sellaista odotan, tosin tulee jo ihan lihasmuistista, että start-napilta käsi laskeutuu s&s off -napille automaattisesti :D
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Ei, start&stop pitää joka startin jälkeen painaa napista pois päältä jos sitä ei halua käyttää, mä oon turbon takia ollu sitä käyttämättä et säästää edes sitä eikä lyö heti sammuksiin joka pysähdyksellä jos on sattunu rajumman spurtin ottamaan :D
pkuitune
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja pkuitune »

Kaasuversiosta ovat tuon stop&startin jättäneet jostain syystä pois, ja hyvä niin. :yes:
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'

Itse asiassa ulkolämpötila on yksi parametri ohjekirjan mukaan. Eli releellä aina kun lisäjarruvalo syttyy, niin katkasee ulkolämpötila-anturilta johdon jolloin ulkolämpötila mennee mitta-alueen alarajaan. Jarruvalo on hankalempi, koska se on jännitteellä muuttuva ykslankanen poltin.

Helpompi olis tietty katkasta konepellin anturilta johto (tai laittaa yhteen), mut sitte joutuis jatkuvasti kuuntelemaan pling plongia avonaisesta pellistä.

Yhtäkkiseltään olettaisin, että kone ei kärsi ulkolämpötila-anturista kuin käynnistäes, koska kai tollases imusarjan lämpötila on määräävämpi? Vanhois Mersuis ilmastointi heitti häränpyllyä ulkolämpötilan olles väärin, mutta risteyksis ollaan niin vähän aikaa, että tuskin on ongelma. Ja voihan sen kääntää releellä ja vastuksella vain alle +5 tjsp mikä se raja olikaan, jolloin muutos ei ole niin raju.
JP_Vette
'Admiral'
'Admiral'

Joku tosi propellihattu tietty tekis vain automatiikan, joka tökkäsee nappia aina starttauksen jälkeen. Oma järki ei sellaseen taivu, siks pohdin noita yksinkertasille sopivia relehommia.
Askoik
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Askoik »

jarkkis kirjoitti: 29 Maalis 2018, 20:52 Ei, start&stop pitää joka startin jälkeen painaa napista pois päältä jos sitä ei halua käyttää, mä oon turbon takia ollu sitä käyttämättä et säästää edes sitä eikä lyö heti sammuksiin joka pysähdyksellä jos on sattunu rajumman spurtin ottamaan :D
Ohjeen mukaan s&s ei sammuta moottoria pakokaasujen ollessa liian kuumia. Minua tuo s&s ei 1.4 bensa-automaatissani häiritse stop-merkeillä tai punaisista jo vihreiksi muuttuneissa liikennevaloissa. Toimii niin huomaamattomasti, että siinähän sammuttaa koneen 1 - 2 sekunniksi, jos tahtoo. Mutta, aina pysäköintialueelle saapuessani disabloin s&s toiminnon. Ekan kerran kun ruutuun hivuttautuessani meno loppui yht'äkkiä, niin luulin ajaneeni seinään. Sitten tajusin, että "ai niin, mulla oli nopeutta vaan 1 - 2 km/h ja jalka jarrulla, niin ehkä nopeusmittarin mielestä nopeus käväisi nollassa, jolloin meno pysähtyi siihen".

Nyt eletään juuri sitä vuoden aikaa, että liikkeelle lähtiessä kaipaa lämmitystä (jaloille + tuulilasille), mutta tunnin ajettuaan ei ehkä enää kaipaakaan lämmitystä jaloille. Kun liikennevaloissa otan jalkapuhalluksen pois, eli puhallus jää ainoastaan tuulilasille, niin s&s höräyttää moottorin käyntiin. Ilmeisesti se luulee, että nyt tarvitaan kompuratehoa huurteenpoistoon, vaikka en puhallinnopeutta siitä kakkosteholta kasvata, enkä koske lämpötilan säätimeen. Pelkkä jalkatilan ilmanohjauksen pysäytys saa moottorin käynnistymään. :)

-Asko
kjans
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kjans »

Askoik kirjoitti: 30 Maalis 2018, 20:59 Mutta, aina pysäköintialueelle saapuessani disabloin s&s toiminnon. Ekan kerran kun ruutuun hivuttautuessani meno loppui yht'äkkiä, niin luulin ajaneeni seinään. Sitten tajusin, että "ai niin, mulla oli nopeutta vaan 1 - 2 km/h ja jalka jarrulla, niin ehkä nopeusmittarin mielestä nopeus käväisi nollassa, jolloin meno pysähtyi siihen".
No juu, tänään kävin iltapäivällä kaupassa, ja parkiruutuun kun olin alkamassa peruuttamaan niin sen sekunnin kun auto kävi pysähdyksissä ennen kuin sain pakin päälle niin johan oli motti sammutettu :bonk:

Ei helvetti toi on ärsyttävä ominaisuus, ja sen ärsyttävyys nousee ihan toiseen potenssin automaatin kanssa kun auto pysäyttää motin joka juuttaan pysähdyksessä. Pitää varmaan yrittää itsekin saada opeteltua lihasmuistiin se s&s:n nappaaminen pois päältä aina auton käynnistäessä. Ei toi jatkuva moottoron pysäyttäminen ja uudelleenkäynnistäminen voi tehdä sille myllylle hyvää pitkässä juoksussa..
-(z)- Astra K ST 1.4T 150hv AT | Mokka-e
jarkkis
OCF Member 2021

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Sitä mäkin epäilen ja olen varovainen et tulis tekniikalle käyttöikää mahdollisimman paljon kun ei käytä tuota s&s toimintoa. Nykyään tulee jo muistista et se ekan pois päältä ku auto käynnistyy :D
Nilemma
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Nilemma »

Oon tässä tuota varustepuolta tutkinut ja huomasin sellaisen, että litraisen Innovation automaatin yhteydessä ajotietokoneen näyttö on mustavalkoinen ja ratissa vähemmän nappuloita. Myös navigointi puuttuu suurimmasta osasta ja ajotietokoneen selailu tapahtuu vasemmasta viiksestä. Manuaalivaihteisen Innovation -mallin kohdalla näyttö onkin sitten värillinen ja sen toimintoja säädellään ratin nappuloista. Navikin näkyy löytyvän ainakin useimmista. 1.4 Innovation -mallin kohdalla vastaavia eroja ei näyttäisi olevan.
Vastaa Viestiin