Katalysaattorin poisto
-
sevenracing.net
- 'Agila'
- Viesti:
-
PatriOotti
- 'Senator'

- Juho Anttila
- 'Senator'

- Viesti:
On 2002-08-26 08:36, PatriOotti wrote:
ei vaikuta?...jaa mitennii ei?
mun käsitys on 20 hp:sta...
Joo, ehkä sillä hyvällä tuurilla pari hepoa voi saada, luultavasti ei sitäkään.
Kyllä tekniikka rupeaa autonvalmistajilla nykyään olemaan sen verran hallussa ettei jollain katin poistolla juuri saa hyötyä. Vanhemmissa autoissa sillä voi jotain saavuttaakin, mutta ei koskaan eikä missään tilanteessa 20 % lisäystä jos ei se katti ole totaalisen tukossa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
-
Miro.Simounen
- OCF Member 2017
ITSE olen asian ymmärtänyt niin että Kat itsessään ei paljoa vastusta mmutta usein auton muu putkisto saattaa olla katin sisäputkea pienempää+ vaimennus.. että jos virtauksia hakee niin vaihtaa katin jälkeisen putken isompaan+vaimentimet suoriin...
Itse vaihdoin lauantaina 2 kpl suoria 60mm reijällä olevat vaimentajat Omppuun ja tuntu ainakin korvienvälissä että jonkinasteinen tehonlisäys olis tullu... tai ainakin auto tuntuu vastaavan kevyemmin kaasuun.....
Äänet kasvaa mutta kunnon suora vaimennin ..tai 2peräkkän kuten mulla tuo muhkeen basso äänen eikä räpinää...
Itse vaihdoin lauantaina 2 kpl suoria 60mm reijällä olevat vaimentajat Omppuun ja tuntu ainakin korvienvälissä että jonkinasteinen tehonlisäys olis tullu... tai ainakin auto tuntuu vastaavan kevyemmin kaasuun.....
Äänet kasvaa mutta kunnon suora vaimennin ..tai 2peräkkän kuten mulla tuo muhkeen basso äänen eikä räpinää...
Ajattelepa ite omalle kohalles!?
2.0 16v Omega-95 16v
2.0 16v Omega-95 16v
-
veecuilija
- 'Admiral'

Opel Kadett-E -91 C16NZOn 2002-08-24 22:34, jamata wrote:
Miten käy jos ottasin katin pois ja laitan vapaavirtaussuodattimen tuleeko lisää tehoja? Ja auto on astra f 1.6 16v
Katilla, suoraputki katin paikalla tai tyhjä katti niin dynolla ei saanut
vetopyörätehoissa eroja. Siis kyseisessä moottorissa ei katin poistolla saavutettu tuon taivaallista.
j.h
toi kattin poiston merkitys on mielestäni vähän autokohtainen eli autoissa joissa on kovat pako virtaukset niin kaikki mikä ahdistaa on tietty haitaks esim.turbo vehkeet ja mm. toi edellä mainittu lotari yms. muut tehokkaat vermeet. mut vakio perhe autoissa ei ko. toimenpiteellä saavuteta juuri mitään hyötyä eli itse en poistaisi/ole omista autoista koskaan poistanut. tosta vapaavirtaussuodattimen vaihdosta pitäisi kyllä tulla hyötyä, mut ei mitään 10-20hp ehkä 2-5hp.
<font size=-1>[ This Message was edited by: anzz on 2002-08-27 17:17 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: anzz on 2002-08-27 17:17 ]</font>
Kananmunan haju tulee siitä kun se katti poistaa rikkiä. Vanhemmissa katalysaattoreissa sitä hajuhaittaa taisi olla enemmänkin, uudempien pitäisi olla huomaavaisempia. Ilmeisesti uudemmat ovat tyypiltään varastoivia, eli niiden pitäisi pitää rikit sisällään nurkkapyörityksessä ja pössytellä ne mäkeen sitten kuumana eli kovemmassa ajossa. Tai jotain, siitä on aikaa kun olen asiasta viimeksi lukenu 
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 156 JTS
Vectra B
Alfa 156 JTS
Vectra B
Tuplakattihan "ahdistaa" nimenomaan vähemmän,siinähän virtauspinta-alaa on puolet enemmän verrattuna yhteen kattiin.On 2002-08-27 10:49, veecuilija wrote:
Katin poisto tuo Lotus Omegassa 43hp lisää...mutta siinähän on tupla katti joka ahdistaa vielä enemmän. Mutta nyt ei olekaan kyse lotarista:)
On myös hyvin yksillöllistä tuo tehonlisä,jos jossain yksilössä on tullut 43hp lisää,niin toisessa yksilössä ei välttämättä tule juuri saman verran.
<font size=-1>[ This Message was edited by: MME on 2002-08-31 12:20 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: MME on 2002-08-31 19:56 ]</font>