Vakiosäätimen toiminta dieselissä

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
2_x_opel
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja 2_x_opel »

Ihmetyttää hieman tuo vakionopeussäätimen toiminta. Ohjekirjasta on maininta vain automaattivahteistosta että toimii vain D-asennossa (olikohan näin), mutta ei mainita mitään manuaalista että toimii vain 5-vaihteella. Ja että X25TD moottorilla ei nopeuden vähennys onnistu.

Mutta tuo asetetun nopeuden palautus ei tunnu toimivan. Kun painaa jarrua tai kytkintä niin vaikuttasi että nopeus nollautuu muistista ja nopeuden joutuu asettamaan uudelleen. Miten muilla tuo toimii?
Garlo Gee
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Garlo Gee »

Ainakin Vectra 2.0 DTI:ssä toimii joka vaihteella, kun nopeus ylittää 30km/h ja aikaisemmin asetettu nopeus säilyy muistissa jarrutuksen tai kytkimen polkaisun jälkeenkin.
Bomega
'Admiral'
'Admiral'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bomega »

Mutta tuo asetetun nopeuden palautus ei tunnu toimivan. Kun painaa jarrua tai kytkintä niin vaikuttasi että nopeus nollautuu muistista ja nopeuden joutuu asettamaan uudelleen. Miten muilla tuo toimii?
MV:ssa toimii mulla että se nopeuden asetus säilyy vaikka on tirpaissut jarrua. Eli ei tarvitse asettaa uudelleen.

Olen tosin ajanut myös sellaisella autolla missä piti asettaa uudelleen jarrun huitaisemisen jälkeen, auto oli muistaakseni joku 9000:nen saapas(saatan muistaa auton merkin kyllä väärin).
mt
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja mt »

On 2004-04-05 17:23, Bomega wrote:
MV:ssa toimii mulla että se nopeuden asetus säilyy vaikka on tirpaissut jarrua. Eli ei tarvitse asettaa uudelleen.
Mulla Astrassa nopeusasetus nollautuu jarruttaessa, mutta säilyy kiihdyttäessä, mikä onkin hyvä, ohituksen jälkeen on helppo jatkaa samaa nopeutta.

Vakionopeudensäätimen painikkeella voi myös painaa kaasua, onkohan se näin kaikissa cruiseissa?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

On 2004-04-05 18:17, mt wrote:
Mulla Astrassa nopeusasetus nollautuu jarruttaessa, mutta säilyy kiihdyttäessä, mikä onkin hyvä, ohituksen jälkeen on helppo jatkaa samaa nopeutta.
Eikö sillä "kuoppapäisellä" napilla kiihdytä takaisin edelliseen nopeuteen, jos nappaa kerran jarrutuksen tai 0-napin jälkeen? Ainakin Vectrassa tekee noin.
i_kone
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja i_kone »

On 2004-04-05 09:37, 2_x_opel wrote:

Ihmetyttää hieman tuo vakionopeussäätimen toiminta. Ohjekirjasta on maininta vain automaattivahteistosta että toimii vain D-asennossa (olikohan näin), mutta ei mainita mitään manuaalista että toimii vain 5-vaihteella. Ja että X25TD moottorilla ei nopeuden vähennys onnistu.

Itsellä automaatti Omega samalla koneella ja toimii aivan samoin. Asetettu nopeus katoaa jarrusta ja nolla napista. Siitä kiihdytys napin viereistä ei tapahdu mitään. Kiihdyttämään pystyy niin, että nopeus jää muistiin.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Igor
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Igor »

On 2004-04-05 21:42, rgs1 wrote:
On 2004-04-05 18:17, mt wrote:
Eikö sillä "kuoppapäisellä" napilla kiihdytä takaisin edelliseen nopeuteen, jos nappaa kerran jarrutuksen tai 0-napin jälkeen? Ainakin Vectrassa tekee noin.
Kyllä meikäläisen Astrassa toi "kuoppapäinen" nappi palauttaa viimeksi asetetun nopeuden jarrutuksen jälkeen. Eli se muisti ei nollaudu vaikka laite kytkeytyykin "pois päältä".
-02 Xsara Berline 2.0 Exclusive
-00 Saxo 1.4 SX
mt
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja mt »

Täytyy kokeilla, viimeksi kun napilla kiihdytin niin meni nopeusmittarin vaijeri poikki, sattumaa varmaan. Vaikka mulla ei olekaan "kuoppapäistä" nappia vaan sellainen "tasapäinen", ehkäpä vähän jopa "pystypäinen" nappi.

<font size=-1>[ This Message was edited by: mt on 2004-04-06 18:23 ]</font>
Igor
'Kadett'
'Kadett'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Igor »

Oliskohan sulla sitten vähän erinäköinen tuo koko viiksi? Se "kuoppapäinen" nappi on FAstrassa merkitty kirjaimella "R".
-02 Xsara Berline 2.0 Exclusive
-00 Saxo 1.4 SX
Vastaa Viestiin