Remmiahdettu tai turbo V6

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
FordXR
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja FordXR »

On 2004-03-31 09:28, White wrote:
To Mr.Kosunen.
Kuinka vakavasti olet miettinyt
turbon ja remmi-ahtimen eroja?

Turbolla saadaan varmasti tehoja
enemmän niillä huippukierroksilla
mutta ihan tosissanko meinaat räpätä
kierrokset pohjassa? Minusta tavallinen
kierrosaluelle 2000-4000 riittää, kunhan
vaan vääntöä piisaisi.
....
To mr. White.

Oletko itse kokeillut ja ottanut asioista selkoa, vai uskotko vain valmistajan nettisivuillaan kirjoittamiin mainospuheisiin?

Sorry, oli ihan pakko... :wink:
Etuveto + vapari = :D
White
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja White »

Parahin FORD?

1. Minulla ei ole kokemusta remmiahtimesta
Vectra B:ssä . Sitäpä tässä juuri olen yrittänyt maileissani kertoa, että heti kun saan kunnon referenssejä enkä POTASKAJAUHOA
TAI ARVAILUJA ?olen piirun pidemmällä!

Ja ehdottomasti minua kiinnostaa kybemmällä remmiahdin. Se on tässä ja nyt eikä mitään odotteluja ynnä viiveitä. Aivan sama vaikka olisi 10% tehottomampi kuin perinteinen turbo.
Toinen syy miksi remmi kiinnostaa nykuiseen vectraani on se, että siihen saa valmiita sarjoja joista juuri olen etsimässä sitä referenssiautoa suomesta tai ulkomailta...
On suomessa yksi turbokin Vectra Bee kutoseen rakennettu, mutta tietojeni mukaan
se ei koskaan toiminut kunnolla, se oli vaikea rakentaa ja se on nykyään poistettu ks autosta.

Tuota,
Mutta minulle jäi kysymyksesi epäselväksi...?
Johtuukohan se siitä että,
et joko ole lukenut kaikkia näitä tredin vastauksia, tai sitten et ole ymmärtänyt mitä olen tässä etsimässä?

Onko jompikumpi parempi tai huonompi vaihtoehto, siitä ei nyt ole kysymys, vaan siitä että löydän oikean referenssin eli ts. auton(vectra B 2.5 V6) jossa se on toimivana ratkaisuna ihan arkipäiväisessä, mielummin tyypitettynä ja katsastetussa kunnossa.
Hmm. olenkohan ollut jotenkin epäselvä?
Mainosmiesten lauseet eivät nyt reaalielämässä paljoa merkkaan mutta toki ahtimista ratkaisultaan mielenkiintoisin, joka on tullut vastaan on tällä hetkellä tuo lysholm...

Mitähän mieltä ole itse tuosta rakenneratkaisusta jolla ilmaa kompuroidaan kasaan? Avaava herra Ford nyt meille kaikille sanainen arkkusi? :wink:

Etsintäni jatkuu edelleen, mitään pakkoa tai kiirettä minulla ei ole, ihan rauhassa tässä edetään... Kovaksi kiivailijaksi minusta ei ole kummankaan järjestelmän puolesta ja luonteeniomaisesti tulen muutenkin pelini pitämään sleeperinä!
White
'Admiral'
'Admiral'

Ai niin onkin jäänyt kysymättä Herra ata:lta
että missä nappasit kuvan tuosta kaarasta jossa on se remmiahdin?
Tiedätkö kuka auton omistaa?
vai tietääkö joku muu?
Mikäli itse ahtimen omistaja seuraat theriä
annappa kuulua itsestäsi! Heitä vaikka
private message jos et muuten halua yleisesti kommetoida!

1. Onko ratkaisu toiminut odotetusti?
2. Oletko penkittänyt vecculisi?
3. Saitko kilkkeet asiallisesti paikoilleen
4. Missä asennutit sen?
5. Entäpä kulutus?
6. Entäpä se kaikkein visaisin kysymys;?
Pakokaasumittaukset, tyypitys, katsastus?
Pekka
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Pekka »

On 2004-03-31 08:30, kosunen wrote:
Onko kiinnostuneita MV6 miehiä lähteä turbotusprojektiin? Olen pitkään suunnitellut sellaisen asentamista kys. moottoriin. Läpi pitäisi mennä päästömittauksista suunnittelemallani systeemillä.Tarkoitus olisi tehdä yhdellä ahtimella hyödyntäen alkuperäisiä pakosarjoja hyväksi käyttäen. Jos tähän saisi useamman mukaan niin sen voisi tyypittää VTT:llä. Hintaahan tälle tietysti tulee jonkin verran, mutta laatuun kannattaa mielestäni satsata. Asia on todellakin vasta suunnitteilla, mutta jos löytyisi kiinnostuneita niin asia voisi edetä valmiiksi saakka. Olen itsekin kallistumassa MV6 farmariin ja se olisi minulle työn kannalta hyvä vaihtoehto. T: Kansiviritys J.Kosunen
Kerrotko vielä tarkemmin suunnitelmista, mitä ja miten tehtäisiin, mitä kustannuksia tulee jne. Mitenköhän tuo automaatti tykkää turbotuksesta vai onko vaihdettava manuaali suosiolla? Itse hakisin myös vääntöä enemmän kuin kovia huipputehoja...

Laita privaattia tai sähköpostia (löytyy profiilista).

Auto siis itselläkin MV6 farm. aut. -95
----------------
Altea XL -08
Audi S4(+) -98,
Omega MV6 -95 farkku (projekti)
Rave 550 -08
Jarno
OCF Member
OCF Member

Viesti Kirjoittaja Jarno »

On 2004-04-05 10:42, White wrote:
Ai niin onkin jäänyt kysymättä Herra ata:lta
että missä nappasit kuvan tuosta kaarasta jossa on se remmiahdin?
Tiedätkö kuka auton omistaa?
vai tietääkö joku muu?
Mikäli itse ahtimen omistaja seuraat theriä
annappa kuulua itsestäsi! Heitä vaikka
private message jos et muuten halua yleisesti kommetoida!

1. Onko ratkaisu toiminut odotetusti?
2. Oletko penkittänyt vecculisi?
3. Saitko kilkkeet asiallisesti paikoilleen
4. Missä asennutit sen?
5. Entäpä kulutus?
6. Entäpä se kaikkein visaisin kysymys;?
Pakokaasumittaukset, tyypitys, katsastus?
Auto on kuvattu Saksassa Mantzelin pajan pihalla jossa ahdin on myös asennettu. Auton omistaja lienee saksalainen joten tuskimpa ihan heti tänne vastailee.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Opel Antara 3.2
White
'Admiral'
'Admiral'

Sitten täytynee soittaa saksaan;)
Heitin jokunen viikko sitten kyselyn
Z-engineer firmaan sweitsiin mutta ovat kuulolla vasta puolenkuun jälkeen kun rakentavat uutta firmaa, eivätkä kerkiä kommetoimaan juuri nyt...
Kunhan saan sieltä edes jonkun johtolangan
vai pitääkö auto ajaa lomalla sinne?
Yksi saksalainen paja myy myös heidän tuotteitaan mutta eivät ole vastanneet mailiini, pitäiskö heitä lähestyä saksaksi?
Se vaan että enemmän se lysholmi kiinnostasi... kuin tuo perinteinen hyrrä!
FordXR
'Kadett'
'Kadett'

On 2004-04-05 10:28, White wrote:
Parahin FORD?

1. Minulla ei ole kokemusta remmiahtimesta
Vectra B:ssä . Sitäpä tässä juuri olen yrittänyt maileissani kertoa, että heti kun saan kunnon referenssejä enkä POTASKAJAUHOA
TAI ARVAILUJA ?olen piirun pidemmällä!

Ja ehdottomasti minua kiinnostaa kybemmällä remmiahdin. Se on tässä ja nyt eikä mitään odotteluja ynnä viiveitä. Aivan sama vaikka olisi 10% tehottomampi kuin perinteinen turbo.
Toinen syy miksi remmi kiinnostaa nykuiseen vectraani on se, että siihen saa valmiita sarjoja joista juuri olen etsimässä sitä referenssiautoa suomesta tai ulkomailta...
On suomessa yksi turbokin Vectra Bee kutoseen rakennettu, mutta tietojeni mukaan
se ei koskaan toiminut kunnolla, se oli vaikea rakentaa ja se on nykyään poistettu ks autosta.

Tuota,
Mutta minulle jäi kysymyksesi epäselväksi...?
Johtuukohan se siitä että,
et joko ole lukenut kaikkia näitä tredin vastauksia, tai sitten et ole ymmärtänyt mitä olen tässä etsimässä?

Onko jompikumpi parempi tai huonompi vaihtoehto, siitä ei nyt ole kysymys, vaan siitä että löydän oikean referenssin eli ts. auton(vectra B 2.5 V6) jossa se on toimivana ratkaisuna ihan arkipäiväisessä, mielummin tyypitettynä ja katsastetussa kunnossa.
Hmm. olenkohan ollut jotenkin epäselvä?
Mainosmiesten lauseet eivät nyt reaalielämässä paljoa merkkaan mutta toki ahtimista ratkaisultaan mielenkiintoisin, joka on tullut vastaan on tällä hetkellä tuo lysholm...

Mitähän mieltä ole itse tuosta rakenneratkaisusta jolla ilmaa kompuroidaan kasaan? Avaava herra Ford nyt meille kaikille sanainen arkkusi? :wink:

Etsintäni jatkuu edelleen, mitään pakkoa tai kiirettä minulla ei ole, ihan rauhassa tässä edetään... Kovaksi kiivailijaksi minusta ei ole kummankaan järjestelmän puolesta ja luonteeniomaisesti tulen muutenkin pelini pitämään sleeperinä!
Luin kyllä kaikki viestit läpi, mutta Kosuselle kirjoittamasta viestistäsi (jota kommentoinkin) paistoi kohtuullisen selvästi läpi, että sinulla ei ole mitään kokemusta nykyaikaisista turboautoista. Ja tuskin koko ahtamisesta yleensäkkään? Siksi ihmettelen suuresti sitä, että puolustelet jotain remmiahdinta. Onhan tuo Lysholmin ahdin varmasti hyvä remmiahtimeksi, mutta lienee sanomattakin selvää, että jos verrataan edes jotenkin nykyaikaista suunnittelua olevaa ahdinta 2-tahtidieselin huuhtelupumppuun, näyttää se paperilla hyvältä?

Väittäisin päästötestinkin menevän turboahtimella helpommin läpi, koska:
a) Se ei hukkaa niin paljon tehoa ahtamiseen, kuin mekaaninen -> pienemmät päästöt
b) Oikein tehtynä turboahdin parantaa hyötysuhdetta, eli seos palaa paremmin -> pienemmät päästöt
omega v6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja omega v6 »

kyllä ehdottomasti remmi koska koneen saa helposti alkuperäisiin kuosiin ja on huomattavasti hienompi pellin alla kuin turbo (nykyajan autossa).
omega v6
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja omega v6 »

eikä muuten ole viivettä .
White
'Admiral'
'Admiral'

Niinpä... siitä puhe mistä puute!
Mutta kokemus on osoittanut sen verran valoa
että eipä ole yhtä ainutta oikeata ratkaisua
molemmilla on sijansa mutta mikä tulee juuri
tähän kyseiseen vecculimalliin , niin siihen sekä järki että käytännöllisyys vastaa, että remmi se on oleva!
Mutta en minä auton ahtamisen guru olekaan vaikka takanani onkin autoalan
ammattikoulu tutkinto ja lentokoneen yleisasentaja tutkinto!;)
Ihan harrastelija siis olen, suonet anteeksi.
Ehkäpä pitäisi sittenkin miettiä vielä suihkuturbiini ratkaisua ja kerosiiniä...?
Balle
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Balle »

On 2004-04-05 20:07, FordXR wrote:

Luin kyllä kaikki viestit läpi, mutta Kosuselle kirjoittamasta viestistäsi (jota kommentoinkin) paistoi kohtuullisen selvästi läpi, että sinulla ei ole mitään kokemusta nykyaikaisista turboautoista. Ja tuskin koko ahtamisesta yleensäkkään? Siksi ihmettelen suuresti sitä, että puolustelet jotain remmiahdinta. Onhan tuo Lysholmin ahdin varmasti hyvä remmiahtimeksi, mutta lienee sanomattakin selvää, että jos verrataan edes jotenkin nykyaikaista suunnittelua olevaa ahdinta 2-tahtidieselin huuhtelupumppuun, näyttää se paperilla hyvältä?

Väittäisin päästötestinkin menevän turboahtimella helpommin läpi, koska:
a) Se ei hukkaa niin paljon tehoa ahtamiseen, kuin mekaaninen -> pienemmät päästöt
b) Oikein tehtynä turboahdin parantaa hyötysuhdetta, eli seos palaa paremmin -> pienemmät päästöt
En usko että turbo vs. mekaaninen ahdin paremmuutta voi ratkaista esittämiesi argumenttien perusteella. Turbo on parempi ratkaisu joissain tilanteissa ja mekaaninen ahdin taas toisissa.

Itse pidän mekaanisesta ahtamista katuautojen (normaalien käyttöautojen) yhteydessä seuraavista syistä:

- Ahto on lineaarista.
- Oikean laisella järjestelyllä saadaan voimaa alakierroksille ja PALJON voimaa yläkierroksille
- Systeeminä mekaaninen ahdettu moottori on jonnin verran yksinkertaisempi. -> Nopea asentaa, helppo huoltaa jne. Plug n Play!
- Ei järjettömiä tehopiikkejä. Tämä on mielestäni ajettavuuden kannalta aika tärkeää juurikin etuvetoisissa autoissa.

On totta että Mekaanisesti ahdettu auto kuluttaa normaaliajossa enemmän kuin turboahdettu. Tosin kun vehkeestä otetaan ilo irti ei tällä ole mitään merkitystä enää. Soppaa menee kun tehoja otetaan ulos. Siinä ei enää 10% tunnu missään kun mätetään 30 litraa sataselle.

Lisäksi tuon b) kohdan taisit kyllä keksiä ihan itse!?

Nim. mekaanisesti ahdetun +350hv takapotkun omistaja.

<font size=-1>[ This Message was edited by: Balle on 2004-04-06 01:42 ]</font>
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

Kerrohan Balle lisää systeemistäsi, tai laita vaikka privaatti-viestiä jos et julkisesti viitsi siitä höpistä. Olisi kiva tietää faktoja mekaanisesta ahtamisesta, niitä kun harvalla on.

-Mikko
Audi S4 Biturbo
Balle
'Agila'

Viesti Kirjoittaja Balle »

On 2004-04-06 11:57, MikkoV wrote:
Kerrohan Balle lisää systeemistäsi, tai laita vaikka privaatti-viestiä jos et julkisesti viitsi siitä höpistä. Olisi kiva tietää faktoja mekaanisesta ahtamisesta, niitä kun harvalla on.

-Mikko

http://www.saunalahti.fi/~jgranqvi/Bemu_11.jpg

No joo siis mulla on Saksalaisen ASA:n paketti kiiinni tuossa 2.5:n suoran kutosen kyljessä. Ahdin on Turbomex I joka on remmikäyttöinen radiaaliahdin. ns. turbon puolikas. Ahdin on hieman speciaali versio. mm. keraaminen laakerointi. Suurempi välitys käyttöpyörällä. (Max. kierrosluku 100,000rpm vs. vakio Turbomex I 60,000rpm). jne.

Moottorin ohjaus on rakennettu uudelleen. (softa). Suuremmat ruiskun suuttimet, ahtopaineen mukaan säätyvä bensapaineen säädin. Puristuksia ei ole laskettu. ts. moottori on muilta osiltaan täysin "vakio".
Putkisto on vaihdettu katista taaksepäin.

Tällä hetkellä 6,000 kierroksella ahtoja noin 10psi. (~0.5 bar). Kierroksen rajoitin nostettu 7,000rpm. Systeemillä on ajeltu 25,000 mailia ongelmitta.

Auto on aivan fantastinen ajaa juuri tuon remmiahtimen tuoman tasaisen voiman ansiosta.
Stripillä en ole käynyt vielä, mutta "perstuntumalta" Esson baari -kellotuksilla liikutaan 5sek tietämillä 0-100km/h.
FordXR
'Kadett'
'Kadett'

No itsellä oli tuplaturbossa +300Nm@2000rpm ja veto jatkui tasaisena rajoittajalle asti, että se on kyllä paskapuhetta, että tarvitaan remmiahdin hyvään ajettavuuteen ja laajaan vääntökäyrään...
cockjerry
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja cockjerry »

Laittakaa saman tien mekaaninen ahdin ja turbo-ahdin, samaan tyyliin kuin Lancia S4 :smile:
Vastaa Viestiin