C20LET lambdasta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
puuhapete81
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja puuhapete81 »

Eli aiheuttaako koneelle vauriota jos ajaa ilman että lambadan johto on kiinni. Ois vähän semmonen kutina et se ois sökönä, mutta kun tecillä ei pääse lukemaan vikakoodeja. Enkä muista kuinka tee-se-itse luku suoritettiin. Oireita on pieni nykiminen pintakaasulla kun moottori on kylmä ja sitten että se savuttaa lämpöisenäkin. Savutus ei johdu siitä että se söis öljyä, taikka jäähdytysnestettä .Auto lopettaa savuttamisen kun ottaa lambdan johdon irti, kun muuten päästää semmosta pientä pössäkkää kokoajan. Samoin pakokaasujen haju muuttuu aivan toisenlaiseksi.

Vai onkohan tullut jo juotua muutama liikaa....
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
turboman
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja turboman »

Kylmällä moottorilla toi lambda ei "toimikaan" täysillä, vaan se vaatii, että moottori ottaa vähän lämpöjä. Ittellä on autossa seosmittari, joka mittaa juuri tuota lambdan arvoa ja noin 3-5 minuutin ajon jälkeen se rupeaa toimimaan niinkuin pitää. Toiminta tuntuis olevan ihan normaalia, mutta tosta savuttamisesta lämpimänä en olis niinkään varma. Kannattais mitata ne lamdan arvot. Milloin muuten viimeksi oot vaihtanu lambdan? Kulutustavaraa...
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Jäsennumero: 1227

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

ECU ei ainakaan kylmällä koneella ota seoksen rikastuksen aikana lambdan arvoja huomioon.
Teksti 1| Teksti 2 | Teksti 3 | Teksti 4
puuhapete81
'Senator'
'Senator'

Kyllä on tiedossa et ne on kulutus tavaraa, mutta silti 170€ ns.turha menoerä tuntuu putjetissa. Eikä viitis vaihtaa sitä jos se ei oo hajalla. Niin ja millä ne mitataan ne lambadan arvot?

<font size=-1>[ This Message was edited by: puuhapete81 on 2004-04-11 15:24 ]</font>
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

Mulla kans toi gsi16 käy tyhjäkäyntiä huonosti ja savuttaa aikalailla. Olen myös epäillyt tota lambda-anturia, et oisko se tullu tiensä päähän eikä osaa enään säätää seoksia.

edit: Mutta olenko väärässä mutta eikös sen johdon voi irrottaa siitä lambdasta ja jättää itte anturi paikalleen mutta ei vedä johtoa siihen. Jos ei ole kattia? Tarvitseeko tehdä mitään muutoksia ilmamäärämittarin säädöille tms?

<font size=-1>[ This Message was edited by: undertaker on 2004-04-11 15:52 ]</font>
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

Itse ainakin ajelin välillä ilman lambdaa, koneena tosin oli C30NE. Seosten pitäisi kyllä ilma lambdaa pysyä aivan oikeissa arvoissa jos kaikki on kunnossa. Tosin jotkut ruiskut ei tykkää jos lambda puuttuu ja sytyttävät vikavalon. Täyskaasulla lambdaa ei mun tietääkseni muutenkaan huomioida mitenkään.
Undertaker
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Undertaker »

On 2004-04-11 17:52, P. Lanttola wrote:
Itse ainakin ajelin välillä ilman lambdaa, koneena tosin oli C30NE. Seosten pitäisi kyllä ilma lambdaa pysyä aivan oikeissa arvoissa jos kaikki on kunnossa. Tosin jotkut ruiskut ei tykkää jos lambda puuttuu ja sytyttävät vikavalon. Täyskaasulla lambdaa ei mun tietääkseni muutenkaan huomioida mitenkään.
Ja kattiahan ei ollu?
P. Lanttola
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P. Lanttola »

No ei _enää_ silloin. Enemmän se katti tietty tykkää kyttyrää jos ajelee viallisella lambdalla kuin jos ajelisi ilman. Siis tuollaisessa tapauksessa että lambda vetää seosta väkisin aivan liian rikkaalle.
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mulla vikavalo välähti aina välillä kiihdytyksessä ja epäilin kyllä lambdaa,mittautin sen tutulla korjaamolla lambda testerillä eikä siitä kyllä huomannut selvää vikaa.Tunexilla sanottiin että lambda "hidastuu" vanhemmiten eikä ehdi enää säätää seosta kovemmissa kiihdytyksissä,vaihdoin uuden lambdan eikä ole enää vikavalo välähdellyt...
Uusi(alkuperäinen)lambda maksoi muuten Palinilla 130e...
puuhapete81
'Senator'
'Senator'

Vika paikallistettu kampiakselin asento-/nopeustunnistimeen. Luin itse noi vikakoodit ja se antoi vikakoodin 31. Liekö kallis toi vekotin? Eikös toi anturi säädä sytkää jollain tavoin?
Temezz
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Temezz »

krhm..katoitko vikakoodit käynnissä vai ihan vaan virrat päällä kone sammuneena? Mulla on sellanen perstuntuma ihan täällä foorumilla vietettyjen lukuhetkien ansiosta, että koodi-31 tulee aina jos kone on sammuksissa vaikka itse anturi oiskin ehjä. Kampuran asentotunnistimella on varmaan ainakin suuri merkitys sytytysennakkoon...
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJ »

Jep se vikakoodi 31 tulee aina kun niitä vikakoodeja luetaan itse, syy: vikakoodit luetaan itse kone sammuksissa, mutta virrat päällä, tällöin boksi katsoo että virrat päällä ja kampiakselinasentotunnistimelta ei tule signaalia ja ilmoittaa vian ja ja tuo vikakoodihan herjaa juuri tuota "no signal".
MikkoV
'Senator'
'Senator'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MikkoV »

No siihenhän auttaa koodien lukeminen kone käynnissä jos sen kerran saa käymään. Eli silloin ei enää pitäisi tulla vikakoodia.

-Mikko
Audi S4 Biturbo
puuhapete81
'Senator'
'Senator'

Eikä tule enään vikakoodia, kun pistää auton käyntiin...
Vastaa Viestiin