C20LET lambdasta
-
puuhapete81
- 'Senator'

Eli aiheuttaako koneelle vauriota jos ajaa ilman että lambadan johto on kiinni. Ois vähän semmonen kutina et se ois sökönä, mutta kun tecillä ei pääse lukemaan vikakoodeja. Enkä muista kuinka tee-se-itse luku suoritettiin. Oireita on pieni nykiminen pintakaasulla kun moottori on kylmä ja sitten että se savuttaa lämpöisenäkin. Savutus ei johdu siitä että se söis öljyä, taikka jäähdytysnestettä .Auto lopettaa savuttamisen kun ottaa lambdan johdon irti, kun muuten päästää semmosta pientä pössäkkää kokoajan. Samoin pakokaasujen haju muuttuu aivan toisenlaiseksi.
Vai onkohan tullut jo juotua muutama liikaa....
Vai onkohan tullut jo juotua muutama liikaa....
Kylmällä moottorilla toi lambda ei "toimikaan" täysillä, vaan se vaatii, että moottori ottaa vähän lämpöjä. Ittellä on autossa seosmittari, joka mittaa juuri tuota lambdan arvoa ja noin 3-5 minuutin ajon jälkeen se rupeaa toimimaan niinkuin pitää. Toiminta tuntuis olevan ihan normaalia, mutta tosta savuttamisesta lämpimänä en olis niinkään varma. Kannattais mitata ne lamdan arvot. Milloin muuten viimeksi oot vaihtanu lambdan? Kulutustavaraa...
-
puuhapete81
- 'Senator'

- Undertaker
- 'Diplomat'

Mulla kans toi gsi16 käy tyhjäkäyntiä huonosti ja savuttaa aikalailla. Olen myös epäillyt tota lambda-anturia, et oisko se tullu tiensä päähän eikä osaa enään säätää seoksia.
edit: Mutta olenko väärässä mutta eikös sen johdon voi irrottaa siitä lambdasta ja jättää itte anturi paikalleen mutta ei vedä johtoa siihen. Jos ei ole kattia? Tarvitseeko tehdä mitään muutoksia ilmamäärämittarin säädöille tms?
<font size=-1>[ This Message was edited by: undertaker on 2004-04-11 15:52 ]</font>
edit: Mutta olenko väärässä mutta eikös sen johdon voi irrottaa siitä lambdasta ja jättää itte anturi paikalleen mutta ei vedä johtoa siihen. Jos ei ole kattia? Tarvitseeko tehdä mitään muutoksia ilmamäärämittarin säädöille tms?
<font size=-1>[ This Message was edited by: undertaker on 2004-04-11 15:52 ]</font>
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Itse ainakin ajelin välillä ilman lambdaa, koneena tosin oli C30NE. Seosten pitäisi kyllä ilma lambdaa pysyä aivan oikeissa arvoissa jos kaikki on kunnossa. Tosin jotkut ruiskut ei tykkää jos lambda puuttuu ja sytyttävät vikavalon. Täyskaasulla lambdaa ei mun tietääkseni muutenkaan huomioida mitenkään.
- Undertaker
- 'Diplomat'

Ja kattiahan ei ollu?On 2004-04-11 17:52, P. Lanttola wrote:
Itse ainakin ajelin välillä ilman lambdaa, koneena tosin oli C30NE. Seosten pitäisi kyllä ilma lambdaa pysyä aivan oikeissa arvoissa jos kaikki on kunnossa. Tosin jotkut ruiskut ei tykkää jos lambda puuttuu ja sytyttävät vikavalon. Täyskaasulla lambdaa ei mun tietääkseni muutenkaan huomioida mitenkään.
-
P. Lanttola
- 'Diplomat'

- Viesti:
Mulla vikavalo välähti aina välillä kiihdytyksessä ja epäilin kyllä lambdaa,mittautin sen tutulla korjaamolla lambda testerillä eikä siitä kyllä huomannut selvää vikaa.Tunexilla sanottiin että lambda "hidastuu" vanhemmiten eikä ehdi enää säätää seosta kovemmissa kiihdytyksissä,vaihdoin uuden lambdan eikä ole enää vikavalo välähdellyt...
Uusi(alkuperäinen)lambda maksoi muuten Palinilla 130e...
Uusi(alkuperäinen)lambda maksoi muuten Palinilla 130e...
-
puuhapete81
- 'Senator'

krhm..katoitko vikakoodit käynnissä vai ihan vaan virrat päällä kone sammuneena? Mulla on sellanen perstuntuma ihan täällä foorumilla vietettyjen lukuhetkien ansiosta, että koodi-31 tulee aina jos kone on sammuksissa vaikka itse anturi oiskin ehjä. Kampuran asentotunnistimella on varmaan ainakin suuri merkitys sytytysennakkoon...
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Jep se vikakoodi 31 tulee aina kun niitä vikakoodeja luetaan itse, syy: vikakoodit luetaan itse kone sammuksissa, mutta virrat päällä, tällöin boksi katsoo että virrat päällä ja kampiakselinasentotunnistimelta ei tule signaalia ja ilmoittaa vian ja ja tuo vikakoodihan herjaa juuri tuota "no signal".
-
puuhapete81
- 'Senator'