Öljynvaihtoväli?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

Viesti Kirjoittaja SporttiFarkku »

Kertokaas (tyhmälle), mikä on sopiva öljynvaihtoväli? Aikaisemmin vaihdoin (lue: vaihdatin) öljyt vähäisen ajon takia kerran vuodessa, kun ajoa oli n. 15tkm/v.

Nyt tulee kilometrejä, pääosin maantiellä, jo sen verran, että ei kai sitä vaihtamatta voi enää vuotta ajaa.

Jostain luin, että nykyisin voisi vaihtoväli olla 30tkm tai jopa yli, mutta epäilyttää jo näin maallikkoakin, että onkohan se öljy enää voiteluominaisuuksiltaan tuolla 30tkm kohdalla kovinkaan kummoista...

Kertokaas siis minkä verran kilometrejä kullekin kertyy ennen vaihtoa. Ja onko moottorin koolla mitään merkitystä tässä asiassa?
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...

~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
Astra G-98
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Astra G-98 »

Itse vaihdan 10tkm ja eikös se suositeltava vaihtoväli ole 15tkm.( itse en ainakaan henk.koht. sen yli ajaisi)
BanaaniSorsa
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja BanaaniSorsa »

Itse vaihdan 7500km:n välein, sillä se öljy ei niin kallista ole.
Wilzup
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Wilzup »

Kadetin moottori saa kanssa uudet liemet 7500 km:n välein. Mielestäni öljy on sellainen asia, jossa ei kannata ruveta säästämään.
"Mikäs tähän nyt... voi voi, sehän lähti irti..."
Olbe
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Olbe »

tulee kanssa vaihdettua 10tkm välein :smile:
Vectr@ B
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Vectr@ B »

Itse vaihdatan myös 8000-9000 tuhannen km välein.Suositus tosiaan 15000 km.
Riihis
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Riihis »

Kyllä se 30 000tkm pitää ihan paikkansa, mutta koskee vain tiettyjä moottoreita, mm. joitakin vag-konsernin tuotteita ja vectran v6sta. Öljynvaihtoväli on 30000km/1vuosi.
nk
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja nk »

On 2004-06-10 08:03, Riihis wrote:
Kyllä se 30 000tkm pitää ihan paikkansa, mutta koskee vain tiettyjä moottoreita, mm. joitakin vag-konsernin tuotteita ja vectran v6sta. Öljynvaihtoväli on 30000km/1vuosi.
30 000tkm? 30 000 000km? Suht kestävä kone saa olla tollasella vaihtovälillä :smile:
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

Kiitosta vain vastanneille! Pitänee sitten ottaa huoltamoon yhteytta ja sopia kanta-asiakkuudesta... :smile:

Tulee jo tuolla 15tkm vaihtovälilläkin 4 öljynvaihtoa vuoteen...

VilkkuS
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja VilkkuS »

Minä vaihtelen yleensä noin 7000-10000km valein. Eihän se tosiaan niin paljoa maksa, kuin kone remppa: et kannattaahan noita suht usein vaihdella. :smile: Mullakin oli isän entinen Ascona C 1.6S johon öljyt oli vaihdettu aina 5000km välein ja sillä on nyt ajettu "yli puoliMiljoonaa" km. JA EI MUUTEN VIE VIELÄKÄÄN ÖLJYÄ!!!!
Ei se nopeus, vaan se vauhti!!
Kuva
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Itse vaihtelen n. 5000km välein.
Isä aikanaan opetti moisen tavan ja kaikki perheen autot ovat moottoriltaan kestäneet varsin hyvin. Hyvä tapa mielestäni, varsinkin kun öljy on suhteellisen halpaa Mobil 5W50 ja Opalin orggis suodatin maksaa yhteensä n. 30€, joten ei paha sijoitus.
Ja saahan sen öljyn itsekin vaihdettua... Saa olla aika laiska sälli ja peukalo keskellä kämmentä jos ei itse osaa :smile:
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
ekomies
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja ekomies »

Suomen talven yli ajetuilla öljyillä ei kannata ajaa Suomen kesässä,,,olkoon vaihtoväli mainostajien mukaan mikä tahansa.

Jep jep.
astraGcaravan
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja astraGcaravan »

7500-10000 km:n välein tulee tuohon riisselin vaihdettua,itse.säästyy aika monta euroa vuodessa.
SporttiFarkku
'Kapitän'
'Kapitän'

On 2004-06-10 17:51, Ahnuld wrote:
Ja saahan sen öljyn itsekin vaihdettua... Saa olla aika laiska sälli ja peukalo keskellä kämmentä jos ei itse osaa :smile:
Laiskuutta se kai on, kun pitäisi kuitenkin hommata pelit ja pensselit tuohon hommaan erikseen ja kuskata vielä jäteöljyt jonnekin ongelmajäteasemalle. Ei jaksa moista.

Enemmmän säästän remontoimalla taloamme kuin vaihtamalla itse öljyt. Pysyy vasara jakoavainta paremmin tuossa peukalo-joka-kasvaa-keskellä-kämmentä-kädessäni :wink:

Ja näinhän se markkinatalous toimii, että toinen osaa toista ja toinen kolmatta ja joku maksaa neljännelle tehdystä työstä :grin:

Jos ei käynyt ilmi, niin en löydä hernettä nenästäni... :smile:

Pode
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Pode »

On 2004-06-11 09:51, SporttiFarkku wrote:
On 2004-06-10 17:51, Ahnuld wrote:
Laiskuutta se kai on, kun pitäisi kuitenkin hommata pelit ja pensselit tuohon hommaan erikseen ja kuskata vielä jäteöljyt jonnekin ongelmajäteasemalle. Ei jaksa moista.

Enemmmän säästän remontoimalla taloamme kuin vaihtamalla itse öljyt. Pysyy vasara jakoavainta paremmin tuossa peukalo-joka-kasvaa-keskellä-kämmentä-kädessäni :wink:

Ja näinhän se markkinatalous toimii, että toinen osaa toista ja toinen kolmatta ja joku maksaa neljännelle tehdystä työstä :grin:

Jos ei käynyt ilmi, niin en löydä hernettä nenästäni... :smile:
Eipä siihen työkaluja paljon tarvita, avain vaan millä saat öljyropun auki sekä suodatin avain. Eikä se öljyjen roudaus muuallekaan ole varsi liian työlästä.
Vastaa Viestiin