Öljynvaihtoväli?
-
SporttiFarkku
- 'Kapitän'

Kertokaas (tyhmälle), mikä on sopiva öljynvaihtoväli? Aikaisemmin vaihdoin (lue: vaihdatin) öljyt vähäisen ajon takia kerran vuodessa, kun ajoa oli n. 15tkm/v.
Nyt tulee kilometrejä, pääosin maantiellä, jo sen verran, että ei kai sitä vaihtamatta voi enää vuotta ajaa.
Jostain luin, että nykyisin voisi vaihtoväli olla 30tkm tai jopa yli, mutta epäilyttää jo näin maallikkoakin, että onkohan se öljy enää voiteluominaisuuksiltaan tuolla 30tkm kohdalla kovinkaan kummoista...
Kertokaas siis minkä verran kilometrejä kullekin kertyy ennen vaihtoa. Ja onko moottorin koolla mitään merkitystä tässä asiassa?
Nyt tulee kilometrejä, pääosin maantiellä, jo sen verran, että ei kai sitä vaihtamatta voi enää vuotta ajaa.
Jostain luin, että nykyisin voisi vaihtoväli olla 30tkm tai jopa yli, mutta epäilyttää jo näin maallikkoakin, että onkohan se öljy enää voiteluominaisuuksiltaan tuolla 30tkm kohdalla kovinkaan kummoista...
Kertokaas siis minkä verran kilometrejä kullekin kertyy ennen vaihtoa. Ja onko moottorin koolla mitään merkitystä tässä asiassa?
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...
~VW Passat 2.0 Variant ja Corsa B 1.0~
-
Astra G-98
- 'Senator'

-
BanaaniSorsa
- 'Senator'

-
SporttiFarkku
- 'Kapitän'

Minä vaihtelen yleensä noin 7000-10000km valein. Eihän se tosiaan niin paljoa maksa, kuin kone remppa: et kannattaahan noita suht usein vaihdella.
Mullakin oli isän entinen Ascona C 1.6S johon öljyt oli vaihdettu aina 5000km välein ja sillä on nyt ajettu "yli puoliMiljoonaa" km. JA EI MUUTEN VIE VIELÄKÄÄN ÖLJYÄ!!!!
Ei se nopeus, vaan se vauhti!!

Itse vaihtelen n. 5000km välein.
Isä aikanaan opetti moisen tavan ja kaikki perheen autot ovat moottoriltaan kestäneet varsin hyvin. Hyvä tapa mielestäni, varsinkin kun öljy on suhteellisen halpaa Mobil 5W50 ja Opalin orggis suodatin maksaa yhteensä n. 30€, joten ei paha sijoitus.
Ja saahan sen öljyn itsekin vaihdettua... Saa olla aika laiska sälli ja peukalo keskellä kämmentä jos ei itse osaa
Isä aikanaan opetti moisen tavan ja kaikki perheen autot ovat moottoriltaan kestäneet varsin hyvin. Hyvä tapa mielestäni, varsinkin kun öljy on suhteellisen halpaa Mobil 5W50 ja Opalin orggis suodatin maksaa yhteensä n. 30€, joten ei paha sijoitus.
Ja saahan sen öljyn itsekin vaihdettua... Saa olla aika laiska sälli ja peukalo keskellä kämmentä jos ei itse osaa
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
-
astraGcaravan
- 'Admiral'

-
SporttiFarkku
- 'Kapitän'

Laiskuutta se kai on, kun pitäisi kuitenkin hommata pelit ja pensselit tuohon hommaan erikseen ja kuskata vielä jäteöljyt jonnekin ongelmajäteasemalle. Ei jaksa moista.On 2004-06-10 17:51, Ahnuld wrote:
Ja saahan sen öljyn itsekin vaihdettua... Saa olla aika laiska sälli ja peukalo keskellä kämmentä jos ei itse osaa![]()
Enemmmän säästän remontoimalla taloamme kuin vaihtamalla itse öljyt. Pysyy vasara jakoavainta paremmin tuossa peukalo-joka-kasvaa-keskellä-kämmentä-kädessäni
Ja näinhän se markkinatalous toimii, että toinen osaa toista ja toinen kolmatta ja joku maksaa neljännelle tehdystä työstä
Jos ei käynyt ilmi, niin en löydä hernettä nenästäni...
Toinen Ooppeli vaihtui Volkkariin...
Eipä siihen työkaluja paljon tarvita, avain vaan millä saat öljyropun auki sekä suodatin avain. Eikä se öljyjen roudaus muuallekaan ole varsi liian työlästä.On 2004-06-11 09:51, SporttiFarkku wrote:Laiskuutta se kai on, kun pitäisi kuitenkin hommata pelit ja pensselit tuohon hommaan erikseen ja kuskata vielä jäteöljyt jonnekin ongelmajäteasemalle. Ei jaksa moista.On 2004-06-10 17:51, Ahnuld wrote:
Ja saahan sen öljyn itsekin vaihdettua... Saa olla aika laiska sälli ja peukalo keskellä kämmentä jos ei itse osaa![]()
Enemmmän säästän remontoimalla taloamme kuin vaihtamalla itse öljyt. Pysyy vasara jakoavainta paremmin tuossa peukalo-joka-kasvaa-keskellä-kämmentä-kädessäni
Ja näinhän se markkinatalous toimii, että toinen osaa toista ja toinen kolmatta ja joku maksaa neljännelle tehdystä työstä
Jos ei käynyt ilmi, niin en löydä hernettä nenästäni...