Öljynvaihtoväli?

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Pode
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Pode »

On 2004-06-10 17:51, Ahnuld wrote:
Itse vaihtelen n. 5000km välein.
Jos noin usein vaihtelee nii sitähän saa olla kokoajan vaihtamassa :grin: Jos esim. on orkkis kone ja vaihtelee vaikka 10tkm välein niin luultavasti kone kestää yhtä pitkään kuin vaihtaisi 5tkm välein. Mutta jokaisella tapansa, eikä ainankaa huononna koneen kestävyyttä.
janduli
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja janduli »

On 2004-06-10 08:03, Riihis wrote:
Kyllä se 30 000tkm pitää ihan paikkansa, mutta koskee vain tiettyjä moottoreita, mm. joitakin vag-konsernin tuotteita ja vectran v6sta. Öljynvaihtoväli on 30000km/1vuosi.
vw tuotteissa tuo 30000km on maksimi matka long life järjestelmässä bensamoottoreilla ja aika rajana on 2 vuotta.
dieseleissä on maksimimatka/aika 50000km/2 vuotta.
asiakashan saa itse päättää ensimmäisessä huollossa pitääkö auton long lifenä vai koodataanko huoltoväli kiinteäksi eli 15000/1 vuosi km mikä ainakin vähäisellä ajomäärällä vuodessa on edullisempi vaihto ehto.

uutterimmat ovat ajaneet long life autoillaan noin 500000 km eikä noissa autoissa ole mitään havaittavaa haittaa ollut pitkistä huoltoväleistä.minimi matka long life järjestelmässä on 15000km ja huoltovälin pituuteen vaikuttaa keli olosuhteet,moottorin kuormitus,moottorin/öljyn lämpötila,ajo matka jne...joista järjestelmä laskee huoltoväliä.
Harski
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja Harski »

Nuo pitkät vaihtovälit on tarkoitettu lämpimiin maihin. Suomen kova talvi rassaa joten itse vaihdan 10.000 km välein.
k21
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja k21 »

Jos kerran ohjekirjassa lukee 30000km/1v niin miksi vaihtaa useammin? Siellähän on erikseen ne pykälät minkä mukaan tuo vaihtoväli pitää puolittaa, mutta ei ne ainakaan minun kohdalla toteutuneet.

Long Life öljyt tietysti. Ja tämäkinhän koskee vain uudehkoja malleja ja tiettyjä koneita. (Ainakin niitä, joista paukkuu jakopään ketjut. Ehkä ei olisi 5000km vaihtovälillä sitten katkennut.)
Vastaa Viestiin