On 2002-09-26 08:27, havericky wrote:
Kyseisestä aiheesta puhuttu täälä enenkin ja nyt on ruvennut itseänikin houkuttelemaan moinen aine. Jotain kuitenkin jäänyt aiheesta epäselväksi.
Mistä noita lasikuitu-tarvikkeita kannattaa ensinnäkin ostaa? (siis mattoa,hartsia ja kovetetta).
Biltemassa oli mielestäni ihan kohtuu hintaista tuo matto sekä muut vermeet. Saako jostain vielä halvemmalla? Voiko tässä tapauksessa olla laadulla eroa?
Itselläni aikomuksena väsätä auton jalkatilaan kotelot mid-bassoille. Tarkoituksena ottaa jalkatilan muodot lasikuidulla talteen ja paksuntaa sitten tuota kerrosta n.5mm asti.
Mihin materiaaleihin tuo hartsi ei sitten tartu? Folio? Pakkausteippi? Muut?
Verhoiluun se ilmeisesti ottaa kiinni niin maan pirusti eikä lähde ikinä pois? Milläs tavalla muu auto kannattaa suojata roiskeilta jos nyt semmosia sattuu tulemaan? Työ vaatii ilmeisesti myös hyvän ilmanvaihdon sekä jonkun näköistä hengityssuojainta asentajan naamavärkin päälle. Myös hyvät hanskat ovat tarpeen mutta millaiset?
Projektissa tarvitaan myös ilmeisesti joku astia mihin tuota hartsi-kovetetta tehdään sekä x määrä pensseleitä.
Mitä muuta tulisi vielä ottaa huomioon?
Paljonko tuota hartsi-kovetin seosta mahtaa yhteensä mennä? Piisaako litran purkki hartsia vai joutuuko ottamaan enemmän? Paljonkos mattoa menee jos kotelon tilavuus on 5litraa per puoli ja paksuus 5mm/kotelo.
Vastataan tännekkin koska tätä tekstiä varmasti lukee monta tulevaa tuning-mestaria.
Venefirmoista tai lasiliikkeistä saa vielä halvemmalla kuin biltemasta. Veneliikkeet myy pieniä eriä ihan normaalisti ja kun he käyttävät lasikuitua niin maan paljon niin sitä saa sieltä halvalla. Itse tosin hain lasiliikkeestä joka teki myös lasikuituhommia, tiedä sitten onko se ihan tavallista? Väittäisin että laadulla ei juuri eroa ole, varmasti toimii yhtälailla.
Kuitu sinänsä liimaa asioita yhteen kovetuttuaan lähes mitä tahansa. Mutta jos ei halua että lasikuitu jää verhoiluun kiinni esim nämä soveltuvat: folio, jätesäkki, maalarinteippi (tosin teippi on aika vaivalloista, mutta esim etulippaa puskuriin tehtäessä).
Itse koteloita valaessani heitin lattiamatot pihalle, kynnyslistan ruuvasin irti etten siihen hartsia kaatele ja kojelaudan alapuoliset muovit (mieluummin liian varma kuin jälkikäteen liian viisas).
Hyvä ilmanvaihto on tosi POP. Tunnissa voi olla ahtaissa paikoissa jo semmonen hartsihumala ettei mitään tietoa. Itse olen noita tehnyt aina pihalla ja siellä kyllä pärjää ilman suojaimia, välillä käy kauempana ottamassa raitista ilmaa esimerkiksi niin hyvä on.
Hanskoina itse pidin ensimmäisiä kertoja valaessani näppylähanskoja mutta paskat, läpihän se tuli sormille asti kun hieman painoi mattoa (on muuten hulppean näköiset ne hanskat nykyään, kovat kuin kivet

)
Mutta sitten kaivoin vanhat nahkahanskat käteen millä ei niinkään ollut enää käyttöä niin niistä ei hartsi pureutunut läpi. Tosin saksien käyttö hieman vaikeutui kun ei tahtonut saada sormia reikiin
Projektissa tai ylipäänsä lasikuitutöissä on tuollainen neliö karkkirasia _paras_, olen nähnyt jopa venemiesten jotka pohjia kuiduttavat käyttävän näitä karkkirasioita.
Ai miksi tälläinen karkkirasia? No siksi sitten kun teet ensimmäisen kerran liikaa hartsi/kovete-sekoitusta ja sinne jää sentti pohjalle sitä niin se on kovaa kuin kivi siellä, mutta eipä haittaa. Sen saa irroitettua sieltä todella asiallisesti vain taittelemalla nurkista tuota rasiaa, ja volah! Sieltähän tipahtaa yksi iso kivi sen jälkeen
Pensseleistä, jokaista työkertaa kohden 1 pensseli. Jos ajatusleikkinä lasketaan että ensimmäisellä kerralla tehdään koteloiden pohjat (1kerros) niin siihen menee 1 pensseli. Sitten työpöydällä laitamme 2-3kerrosta sisäpinnalle koteloon ja valamme nämä 1pensseli. Sitten etulevyn kiinnitys tai valaminen ja katto, näitäkään kun tuskin tehdään kerralla 5-kerroksiseksi (ei onnistu, 2 tai 3 kerrosta on se mihin saa hartsin vielä imeytettyä) niin aina pensseli / kerta. Ja miksi? Koska pensseli kovettuu yhtä lailla kiveksi kuin hartsi.
Esimerkki: Minulla jäi rasian pohjalle sentti hartsia kun mitoitin viimeisen työvaiheen hieman väärin ja jätin sitten vain hartsin sinen ja pensselin siihen kun lähdin sisälle. Parin tunnin kuluttua kun kuidut oli kovettuneet (kuten hartsi rasiassakin) niin aloin repiä pensseliä irti ja lopulta karvaosa jäi hartsiin ja loppu tuli minun käteen. lopulta en saanut tuota sentin hartsi"kiveä" edes käsin väänneltyä vaan pistin sen vasaralla palasiksi
Itse hain kerralla kuitua 9litraa hartsia, 6neliötä mattoa ja hassun desin kovetetta (maksoin 60euroa).
(Kovetetta tuli auttamattomasta liian vähän hartsiin nähden). Maton tarpeen pystyy laskemaan kun laskee seinien pinta-alat ja arvioi ne AINA reunoista yli pari senttiä. Näin saumat pystyy tekemään ja taitokset vahvemmiksi (suositeltavaa!) ja sitten kertoo tuon määrän viidellä

Ainakin matosta jota minä käytin niin syntyy kerroksesta milli jos laittaa hartsia oikeanmäärän päälle. Mattoja ON eri vahvuisia, kysy myyjältä mitä olet ostamassa!
Litra riittää hartsia jo pitkälle alkuun. Ehkä jopa tuollaiset kotelot saa tehtyä jo litran kanssa? Siinä ja siinä voi olla.
Jos jaksoit lukea tänne asti niin onnittelut.