pipercrossin ilmansuodattimista

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
SilverStar
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja SilverStar »

Vaihdoin tossa noin vuos sitten 1.6:een F Astraan Pipercrossin ns.korvausilmansuodattimen.Suodattimen vaihdolla luvattiin varsinkin korkeilla kierroksilla lisää"potkua."Ihmettelin kuitenkin jo pitemmän aikaa ilmiötä jota auto teki vedätettäessä kierroksia n.4000-5800:n.Auto oli todella haluton kiertämään "loppuun"asti.Vaihdoinkin viikko sitten Opelin alkuperäisen suodattimen korvaussuodattimen tilalle ja kuinkas kävikään..Astra kiertää nätisti punaselle eikä mieti yhtään.Mikähän on tämän(kin) tarinan opetus?Huijataanko tietämätöntä kuluttajaa törkeästi mainos sloganeilla vai öljysinkö mahdollisesti suodatinta liikaa?Tiedä häntä,taidan pysytellä alkuperäis osissa...Onko vastaavia kokemuksia??
Opelix
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opelix »

Juttelin täälläpäin erään rallikuskin kanssa vapaavirtaussuodattimista. Olivat kokeilleet/tutkineet erilaisia vaihtoehtoja siviiliautoihin ja parhaimmaksi ratkaisuksi osoittautui vapaavirtaussuodatin vakiokotelossa.

Kartiosuodattimelle pitäisi vetää putki, jotta myös kylmää ilmaa tulee riittävästi ja silti vakiokotelo-vapaavirtaussuodatin
-yhdistelmä toimi parhaiten.
SilverStar
'Kadett'
'Kadett'

Niin en tiiä mikä mulla oikein sen suodattimen kans oikein maksoi..Mulla oli nimenomaan se alkuperäiselle paikalle tarkoitettu malli.On se mulla varaston nurkassa vielä tallessa,mut ei sitä kannata takaskaan oikein laittaa kun alkuperäinen toimii mun mielestä paremmin.Oiskohan jollain suodattimen pesuun/öljyämiseen tarkoitettua suomenkielistä ohjeita?
hp
'Kadett'
'Kadett'

Viesti Kirjoittaja hp »

Mitä öljyä olet käyttänyt Pipercrossissasi ja kuinka paljon?
kadett87
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja kadett87 »

Eikös noissa vapaavirtasuodattimissa ole sellainen homma, että pitää vähän rikastaa bensan syöttöä? jotta se toimii niinkuin sen on tarkoitus? tällästä olen kuullut, korjatkaa jos olen väärässä!:)
Vectra Y26SE Sport
Saab Sport sedan 2.0t
jpisteh
'Diplomat'
'Diplomat'

Viesti Kirjoittaja jpisteh »

On 2002-10-10 20:48, kadett87 wrote:
Eikös noissa vapaavirtasuodattimissa ole sellainen homma, että pitää vähän rikastaa bensan syöttöä? jotta se toimii niinkuin sen on tarkoitus? tällästä olen kuullut, korjatkaa jos olen väärässä!:)
Yleensä autoissa on seokset säädetty tehtaalla valmiiksi turhan rikkaalle, jotta säästytään venttiilien palamiselta, vaikka yhden suuttimen tuotto olisi pienempi tai papumppu on kypsähtämispisteessä.

Monessa Opelissa ne CO pyörii 6...8 % paikkeilla täyskuormalla, vaikka paras teho saavutetaan jo 4 % tuntumassa. CO 4 % ei ole kauheasti tinkivaraa, sillä kolmen pinnassa ostellaan venttiileitä.

Siis seoksen rikastaminen musta tuntuu periaatteella on aitoa viritystä, se lisää varmasti polttoaineenkulutusta.

Seoksen rikastamisen tarvis selviää luotettavimmin penkissä ja pakokaasuanalysaattorilla. Suuntaa antavasti peruslambdalla.

j.h

<font size=-1>[ This Message was edited by: jpisteh on 2002-10-10 21:20 ]</font>
Opelix
'Admiral'
'Admiral'

Viesti Kirjoittaja Opelix »

Suodatin upotetaan kädenlämpöiseen
vesi-pesuneste -seokseen (esim. pesuvatiin) ja `huljutellaan` likoja irti, pintaa voi myös kevyesti harjata esim. tiskiharjalla.
Pesun jälkeen huuhdellaan hyvin vaikkapa suihkulla ja annetaan kuivua hyvin.

Kuivaan suodattimeen suihkutetaan suodatinöljyä kevyesti, mutta ei liikaa, jotta suodatin ei tukkeudu liisterimäiseksi tahnaksi.
Jyrki K
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Jyrki K »

Mulla ainakin lisäsi selkeästi vääntöä ja ajettuutta BMC:n kartiosuodatin vaikka en ole edes ole vielä laittanut cool-air intake:a tai suojannut suodatinta moottorilämmöltä. Vanha suodatin oli jonkun verran likainen mutta ei nyt ihan tukossa. Ilmamäärämittarin jousta oli jo aiemmin säädetty 3 pykälää löysemmälle.
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

yleistä suodattimista

paperinen on ok jos alkup. tai luotettavan tarvikevalmistajan tekemä
kertakäyttöinen = usein tulee kalliiksi ajan kanssa

useimmissa testeissä vaahtomuoviset sport-suodattimet jäävät puuvillaisille virtauksessa

ts vaahtomuovinen on vain pestävä, puuvillainen tuo 1-3hv ja on pestävä

jos kumpaa vaan öljyää liikaa voi ahdistaa ja pahimmassa tapauksessa rikkoa ilmamassamittarin

vaahtomuovi ja puuvillasuodattimille on omat öljynsä!

puuvillasuodatinta ei saa hangata pestessä
(joitain malleja saa putsata pehmeällä esim maalipensselillä JOS ohje sen sallii)
eikä saa puhaltaa paineilmaa alle 20cm päästä jottei pistemäinen puhallus puhkaise suodatinta

isommat tehonlisät perustuvat siihen kun alkup. suodatinkotelon ahdistava imuputki/letku muutetaan isommaksi 80-100mm halk.
tai
kotelo korvataan erillisellä suodattimella
(imuäänenvaimennus huononee samalla)
moottorista riippuen avarammalla ilmansyötöllä + puuvillasuodattimella on mitattu jopa 5-10hv lisää 2,0 koossa

kesäkäytössä imuletku maskin tms takaa, talvella moottoritilasta
(joissain moottoreissa joutuu talvikäytössä palamaan omaan suodatinkoteloon, tapauskohtaista)

mutta: avoin kartiosuodatin saa kuumaa ilmaa kaupunkiajossa tai kovassa ajossa jolloin tuo avaramman ilmansytön tuoma tehonlisä poistuu imuilman lämmön kasvun vuoksi

siispä avoin kartiosuodatin tarvitsee viileän ilman syötön maskin takaa tms ja mielellään väliseinän tms lämpöeristeen

valmiiksi koteloitu eli lämpöeristettu kartiosuodatin kuten green twister tai BMC CDA-airbox + 80-100mm halk. imuletku maskin takaa tms on valmis ratkaisu, niillä tehonlisä toimii myös kaupunkiajossa tai kovassa ajossa

kilpa-autoissa käytetään yleensä puuvillasuodattimia
omassa kotelossa + 80-100mm halk. ilmansyöttöä tai isoja erillisiä vapaavirtaussuodattimia

F-1 autoissa on yleensä suuret puuvillla paneelisuodattimet ilmanottokanavissa
Ferrari käyttää BMC:tä

ralliautoissa käytetään sekä vaahtomuovi- että puuvillasuodattimia, suodattimet ovat tarpeeksi isoja jotta eivät ahdista
Peugeot WRC-talli käyttää puuvillaisia Green-suodattimia

pitkänmatkan erämaakisa-autoissa käytetään usein puuvillasuodattimia sillä ne virtaavat likaantuneinakin ja silti kykenevät putsaamaan moottorille vahingollisen pölyn putsaria ei siis tarvitse vaihtaa kesken ajon
= ajo-aikaa säästyy

-----

ps jos autosi nykii suodatinasennuksen jälkeen tarkista se kumiletku ilmamäärämittarin ja moottorin välillä, myös altapäin!
alkava halkeama on tod. näk. auennut suodatinkoteloa siirrettäessä/irrotettaessa

tel +358-19-469640
gsm +358-400-790019
gsm +358-41-5132882
fax +358-19-469600

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-10-11 08:11 ]</font>

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-10-11 08:12 ]</font>
Iso_G
'Senator'
'Senator'

Viesti Kirjoittaja Iso_G »

Toi vapaavirtaus suodatin on aina kaikkien huulilla...
Pirun köyhä ja laiska oon ollut ku oon täällä asiaa kyselly ... mutten oo mitään aikaan saanu...
Twisterist oon haaveillu ku musta siinä on hyvä idea koteloida moottorinlämmön vaikutus pois...
Omassa Ompussa huomasin että vakio suodattimella talvellä läppä jäätyy auki... eli oon talvet pitäny ulkoisen imuputken poissa ... Sama varmaan pitäis varmaa tehä sen Twisterinki kanssa ...
Hinta vaan hirvittää... Onko ProStreetin mielest suurta seksuaalista vaikutusta Twisterin ja "seuraavan" halvemman vaihtoehdon välilla??? Kun mulla kuitenki on vakiomylly!!
Ja mikä olis se seuraava vaihtoehto??

Eiks muuten ruisku lisää automaattisesti soppaa koneelle kun ilmamäärä lisääntyy??

Ja HEI mukavaa talvikelien odotusta poijaat!!!
Ajattelepa ite omalle kohalles!?
2.0 16v Omega-95 16v
ProStreet
'Diplomat'
'Diplomat'
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ProStreet »

Onko ProStreetin mielest suurta seksuaalista vaikutusta Twisterin ja "seuraavan" halvemman vaihtoehdon välilla??? Kun mulla kuitenki on vakiomylly!!
Ja mikä olis se seuraava vaihtoehto??
siis koteloitu kartiosuodatin + imuletku halk 80mm, esim Green Twister tai BMC CDA-airbox, on hyvä, helppo kun nätti kotelo tulee mukana, tuki suodattimelle täytyy tehdä

omaan koteloon voit muuttaa sisäänmenon isommaksi, esim halk 80mm letkulla
panokseksi puuvillaversio
vähän näpräämistä

tai sitten avoin kartiosuti + lämpösuojapeltisuojapelti + syöttöletku halk 80mm suodattimen viereen
enemmän näpräämistä

kaikilla versioilla kasvaa imuäänet

talvella imuletku suunnattava tarpeen mukaan moottorin luo

tel +358-19-469640
gsm +358-400-790019
gsm +358-41-5132882
fax +358-19-469600

<font size=-1>[ This Message was edited by: ProStreet on 2002-10-11 10:23 ]</font>
Jyrki K
'Senator'
'Senator'

Tämän talvikäytön takia en ole ottanut imuputkea/väliseinää käyttöön mutta ne on suunnitteilla. Huomaa kyllä kun kone on lämmin niin tehot aavistuksen laskee, mutta ei ainakaan talvella jäädy. Mä ajattelin ostaa ensin paneeliin, mutta BMC:n kartio oli saman hintainen tai jopa halvempi ja sillä sai vähän lisää ulkonäköä konehuoneeseen.
OCF Sprinttikunkku 2010

Viesti Kirjoittaja Ville »

On 2002-10-11 00:31, Jyrki K wrote:
Mulla ainakin lisäsi selkeästi vääntöä ja ajettuutta BMC:n kartiosuodatin vaikka en ole edes ole vielä laittanut cool-air intake:a tai suojannut suodatinta moottorilämmöltä. Vanha suodatin oli jonkun verran likainen mutta ei nyt ihan tukossa. Ilmamäärämittarin jousta oli jo aiemmin säädetty 3 pykälää löysemmälle.
Mä laitoin vecculiin samaisen suodattimen, ja laitoin sen siten että suodatin on alkuperaisen kotelon kohdalla ja kotelon alaosa on paikallaan. näin saa ainakin talvella vähän lämmintäkin. Ja omaani tuli huomattava tehonlisäys ja huippunopeutta tuli jonkin verran lisää. Eli siis ennen se ei jaksanu vetää tappiin kierroksia isoilla vaihteilla (4. ja 5.)
SilverStar
'Kadett'
'Kadett'

Yes,toi letku ilmamäärämittarin ja moottorin välillä oli mulla halki.Sen huomasin jo suodatinta vaihtaessani.Öljynä käytin Pipercrossin omaa alkuperäistä öljyä ja pesuainetta.Myyjä muuten taisi mainita että Fordin rallitehdas käyttää kyseisiä suodattimia.Suodattimen ulkoisesta"olemuksesta"tuli mieleen et suodatin oli jo puolen vuoden ajon jälkeen todella likainen..Oliskohan sittenkin pitäny toimia niinku mutteria kiristettäessä eli jättää se viimenen veto vetämättä(yks kerros öljyä liikaa?)
Jyrki K
'Senator'
'Senator'

Niin, vielä sellainen etu että mulla tippui bensankulutus tuolla filtterillä. Lisää alavääntöä, pienemmät kierrokset. Imuäänet kiihdyttäessä aika kivat, huippuja en ole kokeillut...vielä.
Vastaa Viestiin